Každá škola má na výběr, zda začne dva jazyky učit sedmáky nebo až osmáky. Každá třída, počínaje sedmáky, však od letošního roku musí splnit šest výukových hodin druhého cizího jazyka týdně během zbylých let své povinné školní docházky.

To znamená, že pokud učitelé nasadí cizí jazyk už v sedmé třídě, učí se ho žáci po tři roky dvě hodiny týdně. Pokud však výuku nechají až do osmého ročníku, musí žáci zvládnout během dvou let tři hodiny druhé cizího jazyka týdně. Letošní osmáci však již na výběr nemají. Učí se tak stejně často první i druhý cizí jazyk.

Jak na povinnost nahlíží pedagogové a jak samotní žáci?

Zeptali jsme se na Základní škole v Plaňanech, kde mají žáci jako první cizí jazyk povinnou angličtinu a jako druhý jazyk ruštinu nebo němčinu. V ruštině pokračují ti, kteří ji měli od 6. ročníku jako povinně volitelný předmět. Zbylí žáci se museli začít kromě angličtiny učit také německy.

Výuka dvou jazyků pro všechny žáky je nová nejen pro děti, ale také pro pedagogy. Ti byli alespoň v Plaňanech skeptičtí, hlavně zpočátku.

„Ze začátku nás to zaskočilo," přiznala Hana Charvátová, zástupkyně ředitele. Prý se báli, aby slabší žáci nebyli přetížení.

Druhý pohled z jiné stránky věci už byl o něco lepší. „Pokud se bude výuka směřovat k základům komunikace, pak myšlenka druhého cizího jazyka není tak špatná," řekla Charvátová.

Podle Hany Charvátové záleží na tom, jak škola výuku uchopí. „Určitě by to nemělo být o tom, učit se hlavně gramatiku," myslí si. „Jak jsem řekla, ze začátku byl náš pohled úplně negativní, stále se zamýšlíme, jaký směr je správný," dodala.

V Plaňanech se začali dva cizí jazyky učit jak sedmáci, tak osmáci. Podle výsledků prvních dvou ročníků však pedagogové uvidí, jak s šesti povinnými hodinami druhého cizího jazyka naloží v příštím roce.

Je tak možné, že letošní šesťáci si na druhý jazyk počkají až do osmé třídy. Není však vyloučené, že se s ním setkají již v příštím školním roce.

Skeptická s výuce dvou cizích jazyků je také učitelka angličtiny Hana Pakandlová. „Nechala bych druhý cizí jazyk ve volitelné oblasti," řekla svůj názor. Podle ní má totiž výuka dvou cizích jazyků smysl jen pro některé žáky, pro ostatní je to spíše zátěž. Pokud nezvládají jeden cizí jazyk, nemohou zvládat dva.

To žáci 8.B mají většinou na druhý cizí jazyk kladný názor. Navíc se shodují, že němčina a ruština je mnohem jednodušší než angličtina.

Možná je to však tím, že s druhými jazyky teprve začínají.