Na sociálních sítích se rozjela rozsáhlá aktivita Zachraňte Veltrubský luh. „Komu leží na srdci osud Veltrubského luhu, vezměte foťáky a foťte vše, co bude vypadat jinak, než pampeliška, myš nebo kos,“ vyzývá Řezbář Boš.

„V tomto státě se kašle na vyjádření obcí. Hlavně nesmyslně zastavět co se dá,“ nechal se slyšet Václav Šimánek z Veltrub.

„Příroda je naší matkou, kéž by procitalo stále více lidí a uvědomilo si tento základní fakt. Řežeme si svou necitlivostí k ní větev sami pod sebou. Proč ta krátkozrakost? Proč stále něco přebudovávat, stavět, zalévat betonem, přeorganizovávat… jedním slovem narušovat? Zastavte tu hrůzu kolem a chraňte krásu, klid a čistotu… to je jediná šance pro nás všechny,“ shrnula Dagmar Daien Vlková.

„Pokud bude projekt dobře zpracovaný a povede na pilotech, tak k žádnému poškození přírody nedojde. Naopak vyčleněním automobilové dopravy mimo úroveň krajiny se zvýší bezpečnost zvěře zde žijící. Jako každá stavba z poslední doby bude mít zpracovanou zprávu EIA,“ soudí naopak Jan Mareček. Martin Polák zase podotýká, že kraj veltrubského luhu je cca o 800 metrů dál, než má vést silnice.

Budova smuteční síně na centrálním hřbitově v Kolíně
Začínají další opravy smuteční síně, obřady zatím omezené nejsou

Pravda je taková, že pevně daná, tedy již schválená trasa není. V této chvíli jde Kolínu o to, aby záměr výstavby druhého obchvatu zůstal v zásadách územního rozvoje. Teoretický časový horizont, kdy by se mohlo začít stavět, je podle odhadu starosty Víta Rakušana 10 až 15 let. „Ale celou tu dobu se musí pracovat na přípravě, například mít během pěti až sedmi let přesně definovanou trasu,“ řekl kolínský starosta a dodal, že zcela jistě k ní bude velice dlouhé připomínkové řízení.

Dlouhodobým, neúnavným bojovníkem proti v současnosti navrhované trase byl doslova do svých posledních chvil nedávno zesnulý starosta Veltrub Ivan Kašpar. „Tuto variantu jsme již před více jak deseti lety zamítli a svým usnesením obecní zastupitelstvo podpořilo nesouhlasnou petici občanů,“ napsal Ivan Kašpar Kolínskému deníku doslova několik hodin před smrtí. Připomněl také, že pokud komunikace povede přes tzv. Klavarskou spojku, bude na 6.5 km dlouhém úseku muset řešit křížení tří silnic, tří cyklostezek a dvou železnic. Rovněž povede archeologicky chráněným územím hradiště Svatovík o rozloze 2,3 hektaru a především rozdělí obec na dvě části, a tím naruší společný život lidí v obci Veltruby a její místní části Hradišťko I. V boji proti výstavbě kolínského obchvatu po svém katastru hodlají Veltruby rozhodně bojovat i nadále.

Ilustrační foto.
Klub jedná s městem o převodu fotbalového areálu