„Žádáme o pozastavení nevratných kroků a otevření veřejné diskuse ohledně smysluplnosti tohoto projektu, o jeho finanční náročnosti, vlivu na životní prostředí a dopadů na život v regionech,“ stojí mimo jiné v memorandu.

V květnu se pod memorandum podepsalo „jen“ 50 subjektů, další ale stále přibývají. Signatáři nesouhlasí se současným umístěním a provedení VRT. „Neznamená to, že chceme jen lokálky, určitě máme zájem na posunu v dopravě, ale ne takhle,“ uvedla předsedkyně spolku VRTáci Martina Nováková.

Stavba vysokorychlostní trati. Ilustrační foto.
Vysokorychlostní trať na Podřipsku? Ne bez odhlučnění, zní z obcí

Signatářům podle ní vadí především celková netransparentnost celého projektu a podivná či nulová komunikace. „Dne 6. září se ve sportovní hale Klimeška v Kutné Hoře konala k VRT debata. Správě železnic jsme poté předali 150 dotazů týkající se celého projektu VRT. Dodnes na ně nemáme odpovědi, ani stanovisko, dokdy bychom je mohli obdržet,“ popsala Nováková.

V úterý 26. října ráno Deník proto kontaktoval Správu železnic, jak to s odpověďmi vypadá. Vyjádření přišlo o den později, tedy ve středu 27. října. Téměř na minutu přesně, kdy Správa železnic odpovědi poslala na Středoevropský institut pro rozvoj dopravy (SIRDO).

„Správa železnic odpovědi zaslala pořadateli debaty v Kutné Hoře, kterým byl institut SIRDO. Dobu přípravy odpovědí ovlivnila různorodost a množství dotazů, které směřovaly na široké spektrum činností Správy železnic. Zkompletování dotazů a jejich následné zveřejnění má podle našich informací na starosti organizace SIRDO a město Kutná Hora,“ uvedla mluvčí společnosti Nela Friebová.

Trolejbus, ilustrační foto.
Zavedení trolejbusů obce odmítly. Kraj ustoupil, záměr opouští

Ředitel SIRDO Vladimír Kremlík uvedl, že dotazy už přeposlal místostarostce Kutné Hory Silvii Doušové (STAN – Šance pro Kutnou Horu). Dohodnutá lhůta byla přitom podle ní jeden měsíc. „Nechápu, proč mně. Takové záležitosti mají jít oficiální cestou přes sekretariát, já mám navíc od středy dovolenou,“ reagovala Doušová.

Hlavním důvodem setkání na Klimešce měla být diskuse ke studii proveditelnosti. Ta ale není dodnes hotová. „Měla být na jaře, pak v květnu, pak na konci prázdnin. Nevíme, kdy bude. Její součástí přitom musí být i ekonomické hledisko. To podle nás ukáže, jak moc nevýhodná a ztrátová stavba VRT je,“ dodala Nováková.