Možná právě z tohoto důvodu existuje spousta řidičů, kteří přezouvání neřeší a jezdí na zimních pneumatikách celoročně. Stává se to zejména v případě, kdy jsou na tom zimní pneumatiky tak, že je řidič „dojede".

Tedy přes letní sezónu jezdí na sjetých zimních pneumatikách a na zimu si pořídí nové.

Letní pneumatiky však mají samozřejmě stejně tak jako ty zimní svůj význam. Jejich obutí se vyplatí nejen z bezpečnostních, ale také (ač se to nezdá) z finančních důvodů.

Čtěte: K mléku i zelenině se žáci dostanou snadněji

Proč přezouvat na letní?

Zimní pneumatiky jsou speciálně navržené pro chladné zimní počasí. Své pozitivní vlastnosti ztrácí s rostoucí teplotou.

Se ztrátou pozitivních vlastností se snižuje bezpečnost, zvyšuje spotřeba a zhorší se také komfort jízdy. „Brzdná dráha zimní pneumatiky se při vyšších teplotách výrazně prodlužuje, a to až o 20%. Důvodem je menší styčná plocha zimních pneumatik a tím i nižší přilnavost," vysvětlil odborník na pneumatiky Jan Foltán.

Směs používaná na výrobu zimních pneumatik není určena do vysokých teplot. Na rozpálené vozovce tak mohou být zimní pneumatiky podle slov Jana Foltána vyloženě nebezpečné. Jak již bylo zmíněno, řada řidičů dojíždí v létě dezén zimních pneumatik s cílem ušetřit za nákup nových letních pneumatik. Už však nevnímají, že jízda na zimních kolech zvyšuje v létě spotřebu paliva až o deset procent. Navíc se zhoršuje stabilita a ovládání vozu.

Přečtěte si: Poklady ve Veigertovském domě objeví také děti a studenti

Kdy nejlépe přezout na letní?

Podle zákona o silničním provozu by řidiči měli od 1. listopadu do 31. března používat zimní pneumatiky. Ovšem jen v případě souvislé vrstvy sněhu, námrazy nebo pokud lze takovou situaci předpokládat vzhledem k povětrnostním podmínkám. Datum tedy hraje roli, ale důležitější je dlouhodobá předpověď počasí.

Mezní teplota je 7° Celsia

„Mezní teplotou pro přezutí pneumatik ze zimních na letní je 7° C," uvedl Jan Foltán. Podle něj právě nad touto teplotní hranicí ztrácí zimní pneu své kladné vlastnosti. Teplota by se ale nad touto hranicí údajně měla pohybovat dlouhodobě. Není to tak, že jakmile se rtuť na teploměru vyšplhá na sedm stupňů, musíte pneumatiky přezout. Při příliš brzkém přezutí totiž můžou řidiče překvapit ranní mrazíky, které jsou na počátku jara časté. Navíc kromě mrazíku může přijít i téměř nečekaná sněhová pokrývka. Vzpomeňme na tu letošní Josefovskou…

Dejte na aktuální počasí

Při nepříznivém počasí, které nás zrovna v letošním roce trápí, je lepší počkat s přezouváním na letní pneumatiky a začátek dubna ještě odjezdit na zimních. Naopak, pokud by se jaro v některých letech hlásilo o slovo dřív, lze na letní pneumatiky přezout už koncem března. Pak si však musejí dát řidiči pozor na úseky, kde je silnice označená značkou "zimní výbava". Na takových silnicích, které se však vyskytují hlavně v horských oblastech, musí mít auto zimní pneumatiky až do konce března.

Mohlo by vás zajímat: Klášterní Skalice je Karlovským místem