"Vyvrcholením tohoto třímodulového projektu byl zahraniční pobyt," řekla Romana Balounová, jedna z účastnic stáže, která se uskutečnila v druhé polovině března v britském Bournemouthu.
Z Kolínska se této stáže kromě Romany Balounové, ředitelky mateřinky z Jestřabí Lhoty účastnila ještě Edita Burešová, zástupkyně ředitele školy ve Velkém Oseku, Štěpánka Hanzlová, ředitelka základní a mateřské školy z Červených Peček a také Luboš Zajíc, který je ředitelem základní školy v Pečkách.


„Odborná stáž přinesla informace a praktické zkušenosti ze škol ve Velké Británii," popsala přínosy návštěvy zahraničí Balounová.
„V průběhu stáže jsme na vlastní kůži poznávali systém vzdělávání v Anglii a měli jsme možnost prezentovat práci svých škol, " začala s podrobným vyprávěním Balounová. Podle jejích slov navštívili vedoucí pracovníci Winton Primary School a Moordown St. Johns Church Primary School v přímořské destinaci Bournemouth.


„Zjistili jsme, že náš i britský systém základního vzdělávání mají leccos společného. Najdou se schody i rozdíly," bilancovala své zkušenosti ředitelka mateřinky v Jestřabí Lhotě.
Základní odlišností, kterou čeští kantoři postřehli, byl počet pedagogických i nepedagogických pracovníků v jedné třídě.


„Téměř všude měl každý kmenový učitel svého asistenta a dokonce jich mohl využívat i více najednou. Často jsme viděli při práci i dobrovolníky z řad rodičů nebo veřejnosti, kteří pomáhali během celého dne," popsala situaci na britských školách Balounová. Prý se tak najednou stalo, že v jedné třídě pracovalo i pět dospělých osob současně.


„Zde se nabízí otázka, jestli toto není právě ona ideální cesta k inkluzi dětí a žáků s různými specifickými potřebami do základních škol hlavního vzdělávacího proudu," spekulovala Balounová.
Nyní pro vedoucí pracovníky, kteří se projektu účastnili, nastává čas nabyté informace zpracovat, vyhodnotit, předat a hlavně uvést do praxe ve svých školách. „Doufáme, že se nám to podaří alespoň částečně," uzavřela Balounová. ⋌