Dopravní koncept známý pod označením PID se už dávno neomezuje pouze na městskou hromadnou dopravu v metropoli. UŽ několik let postupně připojují další a další oblasti středních Čech (a dokonce i některých území za hranicemi kraje, jak je známo z Podřipska) s příměstskou dopravou. Začalo to autobusy, postupně se začaly přidávat vlaky na některých tratích, až byla loni integrována železniční síť v celém kraji. Všechny pravidelné vlaky jezdící na území středních Čech, včetně spěšných vlaků i rychlíků, ať už je provozuje kterýkoli dopravce.

Železnice získala náskok; integrace autobusové dopravy pokračuje pozvolněji. Nyní jsou aktuální přípravy v části Nymburska (na Křinecku), na Poděbradsku a také v části regionu Kolínska (na Velimsku). Pocítí je ovšem třeba i pasažéři z Mladé Boleslavi, kam bude prodloužena linka číslo 432, dosud jezdící z Lysé nad Labem přes Milovice do Vlkavy.

Přijde to za měsíc – od 10. března – a cestující se mohou připravit na malou revoluci. Nepůjde totiž jen o zavedení tarifu PID s využíváním jeho jízdenek i časových kuponů včetně možnosti koupit si lístek prostřednictvím mobilní aplikace PID Lítačka. Hlavně zpočátku si lidé budou zvykat na nové linky. Některé změní trasu, další budou nahrazeny novými či sloučeny.

Počet spojů se zvýší

Minulostí se stane osm dosavadních linek (vedle dosud samostatného spojení Vlkavy a Mladé Boleslavi půjde o trasy z Nymburka na Loučeň či na Rožďalovice, linku Chleby – Křinec, dále pak o cestování z Kolína na Chotutice i do Poděbrad a trasu Poděbrady – Pečky). Přibude naopak šest nových. Organizace připravující změnu, tedy Regionální organizátor Pražské integrované dopravy a Integrovaná doprava Středočeského kraje, slibují, že to bude fajn: spojů ve skutečnosti přibude.

Opět může jako příklad posloužit cestování mezi Vlkavou a Mladou Boleslaví. Prodloužení linky 432 tam mimo jiné odstraní takzvaný lomený tarif (některé její spoje totiž do Mladé Boleslavi pokračují už nyní, avšak v samostatném, tedy „nezaintegrovaném“ režimu). Díky novým spojům se zde intervaly v ranní a odpolední špičce zkrátí na hodinu, během dopoledne pak půjde o 120 minut – a novinkou se stane víkendový provoz se čtyřhodinovými intervaly.

Lidé si nicméně musí zvyknout, že podle nové úpravy pojede autobus přímou trasou po hlavní silnici bez zajíždění do Němčic a dvou luštěnických zastávek. Tyto lokality budou obsluhovat vybrané spoje linky H20 jezdící z Loučeně do Mladé Boleslavi.

Na Tahiti autobusem

Zatímco důkladně si prohlédnout vývěsky a jízdní řády se za měsíc vyplatí i lidem, kteří jsou zvyklí dojíždět každodenně a třeba i po léta, nové názvy některých zastávek, které se v nich objeví, by neměly nikoho zaskočit. Většinou jde o změny kosmetické, jako změna názvu „Cerhenice, u školy“ na „Cerhenice, Škola“, nebo o zpřesní, jaké nabízí třeba nový název „Velim, Karlova“ místo dosavadního „Velim, ÚNZ“. Uším cestujících, kteří na rozdíl od domácích nemají místní názvy zažité, nicméně mohou znít některé názvy exoticky – například když u Křečhoře přijedou do lokality Kamhajek (dosud jde o rozcestí) či v Pečkách na Tahiti (nyní ZPA).

Zařazení autobusů do systému PID mimo jiné také zlepší jejich návaznost na příjezdy a odjezdy vlaků. Hned na několika nádražích: nejen v Nymburce, Poděbradech a Kolíně, ale také v Pečkách, Cerhenicích či Velimi.

Změny autobusové dopravy od 10. března

* Integrace oblasti Nymbursko – Křinecko
- Linka 432 (Lysá nad Labem – Milovice – Vlkava): prodlužuje se o úsek do Mladé Boleslavi; v úseku Milovice – Mladá Boleslav přibudou nové spoje

- Linka 673 (Nymburk – Budiměřice – Chleby – /Nový Dvůr/ – Oskořínek – Hrubý Jeseník – Mečíř – Křinec – Bošín – Sovenice): částečně nahradí současné linky H13, H14 a H15, a to s navýšením počtu spojů

- Linka 674 (Nymburk – Budiměřice – Rašovice – Netřebice – Malý Vestec – Vestec – Křinec): kopíruje současnou linku H12 s tím, že úsek Křinec – Rožďalovice zatím není integrován, a tudíž bude platit takzvaný lomený tarif; zahrnuje i spoje nynější linky H15 a zčásti nahrazuje zkrácenou linku H12

- Linka 676 (Nymburk – Kovansko – Bobnice – Jíkev – Studce – Loučeň): nahrazuje současnou linku H17 a zčásti i H15, a to s nárůstem poštu spojů

* Integrace oblasti Poděbradsko – Kolínsko
- Linka 675 (Kolín – Nová Ves I – Velim – Cerhenice – Cerhenice, Cerhýnky – Dobřichov – Pečky): z větší části kopíruje dosavadní linku G55, avšak od Dobřichova už trasa nepokračuje do Radimi a Chotutic, kde cestující mohou využít vlaky, ale je odkloněna k železničnímu nádraží v Pečkách

- Linka 678 (Poděbrady – Oseček – Sokoleč – Cerhenice – Cerhenice, Cerhýnky – Dobřichov – Pečky): částečně nahrazuje linku H39; provoz na jejích úsecích je koordinován s linkami 675 a 679

- Linka 679 (Poděbrady – Sokoleč – Oseček – Pňov-Předhradí – Velim – Velim, Vítězov – Kolín): částečně nahrazuje linky H39 a G56; nově zajíždí do Osečku, naopak Novou Ves obslouží linka 675

Zdroj: Ropid, IDSK