„Projekt s názvem Technika nás baví je zaměřen na zavádění moderních technologií, konkrétně na vybavení učeben automatizace a robotizace," předeslal vyučující odborných předmětů František Pražák. „Navazujeme na již probíhající projekty, jeden z nich je například z oblasti robotiky. Studentům se to velmi líbí, dokáží naprogramovat robota, který se sám pohybuje, dokonce jsme se i zúčastnili soutěže s roboty a získali dobré páté místo," připomněl.
Nově kolínská průmyslovka koupila například 3D tiskárnu, na které mohou studentu vyrobit skutečný výrobek. „Malý sice, ale dostačující. Studenti vidí propozice výrobku, vidí, co lze a co naopak nejde smontovat. Výroba trvá 15 minut až tři hodiny, ale ukáže studentům, že to zkrátka jde vyrobit," říká František Pražák. A vidí to nejen studenti, ale žáci základních škol, kteří přiházejí na propagační dny průmyslovky, kde se seznámí s technikou, s počítačovými programy, ale udělají i krůček navíc v tom, že si něco odnesou, že nejsou jen ve virtuální realitě.
Zachytí i pohyb rozlitého šálku kávy
Dalším nově pořízeným zařízením je fotokamera. Vypadá jako normální fotoaparát, ale není. Pracuje ve velmi vysokém rozlišení a dokáže sledovat rychlé děje. „Můžeme tedy nejen vyfotit, ale i sledovat, jak se co děje v krátkém časovém úseku, a analyzovat to. Analyzovali jsme například start formule našeho týmu Formule 1, který letos reprezentoval naši republiku v Singapuru. Našemu týmu to výrazně pomohlo," uvedl František Pražák. Fotoaparát lze ale využít i jinak. „Někdy vznikne problém, že potřebujeme získat 3D model, ale konkrétní díl se velmi špatně překresluje do počítače. Při nafocení dílu z několika úhlů můžeme díky nové fotokameře získat 3D model. Vyzkoušeli jsme to, vyrobili 3D model, porovnali s originálem a povedlo se to. Jako příklad lze uvést světlomet automobilu," doplnil František Pražák k fotokameře, která umí ve videu až tisíc snímků za vteřinu.
Na fotokameru navazuje kamera GoPro, která umožňuje natáčení dějů tam, kde by fotoaparát šlo umístit jen velmi složitě. Je přece jen velký. „Potřebujeme například sledovat, jak se chová zavěšení kola na vozidle v terénu," vysvětlil František Pražák.
Škola pořídila i zařízení, které patří spíše do oblasti propagace, ale s technikou přesto souvisí. „Chceme naučit studenty, aby výrobek dokázali nejen dobře navrhnout, ale i dobře prodat. Pořídili jsme třeba vyřezávací plotter, který ze samolepicí folie vytvoří patřičný tvar. Zkoušeli jsme se studenty polepit auta, ale lze i zajímavě polepit třeba interiér," popsal František Pražák s tím, že posledním nově zakoupeným zařízením je barevná tiskárna pro velikost A3 a více například pro výrobu brožur k propagaci výrobků studentů.
Techniku využívají v řadě předmětů
Nová technika se už využívá v předmětech ekonomie, informační technologie, stavba a provoz strojů. I v českém jazyce se probírá reklama a marketing.
„Nechceme tímto skončit, rádi bychom do budoucna získali techniku pro virtuální realitu," řekl František Pražák.
Ředitel školy Jaromír Kratochvíl poděkoval vyučujícím Františku Pražákovi a Janě Skřivánkové za myšlenku projekt uskutečnit a také automobilce za podporu z grantového programu TPCA pro Kolínsko. Připomněl, že akce souvisí s projektem vybudování TechCentra při 6. ZŠ Kolín, jejíž ředitel Lukáš Kačer se na slavnostní prezentaci samozřejmě také přišel podívat.
„Jsem ráda, že se studentům snažíte dělat výuku zajímavější, aby byli stále motivovaní a obraceli se technice. Doufáme, že vaše studenty časem přivítáme v řadách našich zaměstnanců," uvedla na adresu školy koordinátorka CSR aktivit TPCA Monika Koťarová. „Těší nás i to, že jsou studenti směřovaní tak, aby jednou měli dobré uplatnění v praxi," dodala.
A studenty nová technika, věru, takříkajíc chytila. „Ukážeme vám to na batohu," mohli se pochlubit pěknými výrobky například Martin Škarda, Jiří Šantrůček a David Jelínek. Na stužkovací večírek totiž vyrobili velmi pěkné držáky na stužky. Výroba jednoho trvá zhruba půl hodiny. Ale stojí za to. „Tady to nebylo ještě tak vychytané, tahle už je detailnější," ukazují studenti a doplňují, že lze vyrobit i několik držáků najednou. „Záleží na prvním momentu, jak se chytí první vrstva. Můžeme udělat až čtyři najednou, i šest by šlo," dodali studenti.