VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Trenérka: Chcete sportovat v létě? Raději si přivstaňte

Kolín /ROZHOVOR/ - Léto je období, kdy mají lidé více času na sport. Jak v létě sportovat a také o pitném režimu si s Deníkem popovídala Zuzana Víznerová, trenérka, která se dlouhodobě zabývá zdravým životním stylem

14.7.2017
SDÍLEJ:

Zuzana Víznerová.Foto: archiv Zuzany Víznerové

Léto a s ním spjaté vysoké teploty jsou tu. V kterou denní dobu je vhodné sportovat?

Určitě je nejlepší si ráno přivstat a ještě hezky za ranního chládku si zasportovat, zaběhat nebo třeba zahrát tenis. Nebo až zase v podvečer, když už není takové horko. Dnešní fit centra mají klimatizované sály, takže tam nevidím problém už vůbec. Ať je poledne, nebo půlnoc.

Když člověk nemá čas, může sportovat i kolem poledne? Nebo je to úplně nevhodné?

Pokud jde o venkovní sport, když člověk dodrží pitný režim a ochranné prvky, aby se nespálil, neměl by mít problém.

Člověk se v létě potí už jen horkem, jak tedy poznám v teplém dni, že jsem opravdu podala výkon?

Při nebo po výkonu by jedinec neměl být schopen říci plynule větu, aniž by se trochu nezadýchal.

Důležitý je určitě pitný režim. Kolik by člověk měl v létě v klidovém režimu vypít?

Vzorců je více, ale ten základní, který pro většinu z nás odpovídá, je na každých 10 kilogramů hmotnosti 300 až 400 mililitrů neslazených tekutin. To znamená, že pro šedesátikilového člověka množství vychází na 1,8 až 2,4 litru tekutin. 

A kolik je vhodné vypít v létě při sportu?

Při sportu určitě více než daný průměr.

Co by člověk měl pít?

Nejvhodnější nápoj je samozřejmě voda, voda a zase voda. Nejlépe kohoutková nebo neperlivá minerální voda s nízkou až středně vysokou mineralizací v pokojové teplotě. Vhodné jsou i zelené čaje. Obsahují antioxidanty, vitamíny a katechiny. Katechiny pravděpodobně působí preventivně proti nádorovému onemocnění. To je možným vysvětlením, proč nápoj, který je v Asii tak populární, pravděpodobně chrání lidi před rakovinou. Kromě toho čajové katechiny normalizují činnost ochranné střevní mikroflóry a zamezují rozvoji zánětu v trávicím traktu.

Jsou vhodné i bylinné čaje? A co ovocné a zeleninové šťávy?

Bylinné čaje, výluhy a nálevy vyrobené z listů, květů a plodů mnoha rostlin mají zjevně léčebné účinky. Mohou působit diureticky, proti nachlazení, zácpě, proti stresu, kašli, na snížení cholesterolu a na posílení imunity. Některé z nich ale není vhodné pít soustavně, například kopřivový. U ovocných šťáv si pak hlídejte jejich množství, kvůli velkému obsahu cukru. Měli by se ředit s vodou alespoň v poměru 1:1. Samotné dehydrují. A zeleninové polévky a vývary jsou také tekutiny, které započítáváme do pitného režimu.

Jak je to u dětí? Ty běhají v létě venku po celý den. Měly by být kolem poledne doma?

Děti i dospělí by se měli vyvarovat tomu nejprudšímu polednímu sluníčku a vyhledat stín, doplňovat tekutiny. Když už musíme na slunci být, tak si chránit kůži a hlavu a namazat se krémem s dostatečným slunečním faktorem. Ideální kombinace, kterou předejdeme i alergické reakci ze sluníčka, je například krém, který obsahuje SPF 30 a UVA 16. UVA musí být alespoň polovina z SPF.

Jak je to s pitným režimem dětí? Ty většinou vodu pít nechtějí.

Tak to si zadělávají na obezitu již v raném věku. Jelikož nahrazovat čistou vodu něčím zbytečně sladkým, co nám stejně žízeň nezažene, je špatně. Voda se dá něčím ochutit. Dobré je dát do ní citron, pomeranč, mátu, meduňku, okurku nebo třeba jahody. Voda pak dostane úplně jiný šmak a musí chutnat každému.

A co zmrzlina. Je vhodné si ji dát po sportování?

Když někdo přijde po dvou hodinách z posilovny nebo ze cvičení, asi si hned zmrzlinu nedá. Pokud si jí dá, tak ho to nezabije, ale určitě zpět doplní vydřené kalorie, jelikož zmrzlina je jen cukr. Ale jako motivace po výkonu, proč ne? Znám lidi, kteří sportují jen, aby si mohli dát něco tahle sladce „hříšného“.

Autor: Lucie Mašínová

Sportujete?

ANO

14 hlasů

NE

2 hlasy

Hlasovalo: 16

Anketa byla ukončena

14.7.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Peníze. Ilustrační foto.

Aukce podpoří sociální služby

Kamiony parkující navzdory zákazům vjezdu pro nákladní automobily na parkovišti v nákupní zóně v Berouně (18. 11.) a autobus na parkovišti pro osobní auta před hypermarketem na pražském Zličíně (17. 11.).
5

Kamion na parkovišti před obchoďákem? Občas se tam objeví

Přepočet středočeských hlasů povede ke změně volebních pravidel

Střední Čechy – Musí se udělat něco pro zlepšení, pokud nechceme přestat tvrdit, že ve volbách své zástupce demokraticky vybírají občané. Takový signál – a to s vysokou naléhavostí – vyslalo v neděli veřejné jednání Nejvyššího správního soudu v Brně (NSS). Ten na základě stížnosti voliče přepočítával preferenční hlasy na kandidátkách ODS v polovině Středočeského kraje – v 915 okrscích ze 625 obcí a měst. Těch má kraj celkem 1144.

Cestu do Prahy zablokoval převrácený kamion

Střední Čechy – Vážné komplikace na příjezdu do hlavního města po dálnici D10 ve směru od Mladé Boleslavi přinesla v dopravní špičce úterního rána dopravní nehoda na sjezdu na Pražský okruh.

Rekonstrukce ve škole má zelenou

Kostelec n. Č. l. – Příprava a předfinancování projektu rekonstrukce specializovaných učeben v černokostelecké škole dostala od radnice zelenou. Rada města schválila rozpočet projektu, ve kterém by měli ve škole vzniknout nové učebny praktických činností. Projekt by měl celkově vyjít na 1,5 milionu korun. 

Hodinový pohádkový muzikál o medvídkovi v závěru roztančil malé publikum

Kolín – Slovenští tvůrci, kteří na jaře přivezli do kolínského městského společenského domu hudební ztvárnění populárních postaviček Šmoulů, vsadili tentokrát na vlastní projekt.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT