Lidé ve spodní části Polepské ulice protestují proti hluku z kolínského obchvatu. Na schůzce s nimi jste ale nesouhlasil s tvrzením, že za hluk může doprava svedená z obchvatu. Jak to podle vás je?

Hustota dopravy se po otevření obchvatu zatím nijak markantně v Polepské nezvýšila. Samozřejmě stále pomáhá Havlíčkova ulice. Problémy s hlukem řešíme už od roku 2012, kvůli stížnostem jsme objednávali měření hluku od Zdravotního ústavu Ústí nad Labem. Výsledná hodnota z října 2012 byla v denní dobu 67,9 dB, +- 1,3 dB, v noci 60,9 +- 1,3 dB. Nejistota měření vyjádřená plus minus je důležitá, protože jak nám zástupce hygieny vysvětlil, tak se pro absolutní hodnotu odečítá. Pro toho místo je hygienický limit v denní době 70, v noční 60. Podle hygieny jsme v tedy "normě", byť skutečně hraniční. Pro vysvětlení, zjištěné limity hluku jsou skutečně vysoké a pokud si uvědomíte, že ve střední části Polepské lidé bydlí hned vedle silnice, určitě by jste s nimi bydlení neměnili.

Nesouhlasil jste, že denně projede Polepskou 20 tisíc aut, jak si lidé ze sdružení stěžovali. Máte pro to nějakou statistiku?

V říjnu 2012 na Polepské pod křižovatkou s ulicí Jateční projelo 8198 vozidel v době od 6 do 22 hodin, od 22 do 6 to bylo 777. V dubnu letošního roku je počet vozidel podobný, ale v noci ubylo nákladních vozidel. 20 tisíc automobilů na Polepské je sci-fi.

Experti z Kraje na schůzce s obyvateli města tvrdili, že lokalitě pomůže tichý asfalt. Jak?

Receptura tichého asfaltu prokazatelně sníží hlukovou zátěž a má i protismykové vlastnosti. V Černokostelcké ulici v Říčanech snížil tichý asfalt hluk o 6,5dB. Pokud by město do Polepské investovalo ze svého, tak pouze se souhlasem zastupitelstva, neboť by se jednalo o dar Středočeskému kraji, který je vlastníkem této páteřní silnice.

Jsou i další problémové oblasti?

Mrzí mě, že se přes naše mnohá společná jednání Krajské správě a údržbě silnic nepodařilo od Středočeského kraje sehnat další peníze na celou Polepskou ulici, protože v horní části u obchvatu je také bytová zástavba. Přesto rozsah pokládky tichého asfaltu považuji za úspěch. Dalším místem je lokalita Ovčárecké a Veltrubské ulice. Míst, která by si tichý asfalt zasloužila, je jak vidíte více. Pokud by se Kraj, který jmenované páteřní komunikace vlastní, rozhodl položit tichý asfalt na všech bolavých místech, ubylo by mnoho problémů. Kraj ovšem nemá ještě opravené silnice po letošních povodních, jsou stále zavřené některé mosty. Chybí desítky a stamiliony. Nevím, kam investice pro další rozpočtový rok nasměrují. Situace není vůbec jednoduchá.

Ve Štítarech vzniká nové sdružení bojující proti hluku z obchvatu. Kontaktovali vás?

Nevím, kdo je členem tohoto sdružení. Byl jsem se na místě podívat osobně i opakovaně, ke kolaudačnímu odboru jsem posílal připomínky za město Kolín, navrhovali jsme i různá protihluková opatření, další čtyři místa jsme nechávali přeměřit, abychom se ujistili, že se situace nevyhrotila. Ovšem na těchto místech se hladinu hluku vešla do normy, i do té "nové", která je o d10 dB přísnější než norma uplatňovaná na Polepskou ulici. Výfuk, Trojanova ulice, ačkoliv s tím nemusíme souhlasit, odpovídá normě stanovené v aktuálním nařízení vlády. To samé střední Štítary. Lidem se nedivím, v těchto místech dříve hluk nebyl a s otevřením obchvatu se situace okamžitě změnila. Problém vidím především na Štáralce, neboť teprve za touto lokalitou se doprava rozděluje na směr Pražské předměstí a směr Zálabí. Proluka v protihlukové stěně je skutečně největším bolavým místem, který jsme připomínkovali kolaudačnímu orgánu Krajského úřadu.