To potvrdila i mluvčí středočeské záchranné služby Petra Effenbergerová. „První osoba utrpěla zranění neslučitelná se životem, lékař bohužel nemohl než konstatovat smrt. Druhou osobu se záchranáři snažili několik desítek minut oživovat, i přes veškerou snahu se to však nepodařilo,“ uvedla k tragédii mluvčí.

Na místě zasahovali také kolínští hasiči, kteří osvětlili místo zásahu a společně s týmem posttraumatické péče se snažili poskytnou psychickou pomoc řidičce osobního auta.

Až během noci se podařilo oběti dopravní nehody ztotožnit. „Jednalo se o třiašedesátiletého muže a šestapadesátiletou ženu,“ uvedla policejní mluvčí Martina Fejfarová.
Obrovské neštěstí v Českém Brodě se stalo tématem mnoha diskuzí. „Je to neštěstí na všechny strany včetně řidičky, která má zničený celý život a přitom chodce možná vůbec neměla šanci včas vidět,“ nechal se slyšet například Stanislav Soukup.

Podle něj ho úplně zamrazilo, když si uvědomil, že kolem benzínky projížděl nedlouho před smrtelnou nehodou. „Ještě ale bylo trochu světlo,“ dodal.

Právě kolem viditelnosti chodců se nyní mezi lidmi rozpoutala velká debata. Podle zatím nepotvrzených informací měli být oba chodci, kteří u Českého Brodu zahynuli, v tmavém oblečení a bez reflexních prvků či jiného označení, které by je dělalo za tmy viditelnějšími. Policie proto znovu apeluje na chodce i cyklisty, aby nepodceňovali viditelnost.

Příčinou řady dopravních nehod je právě nedostatečná viditelnost. Při snížené viditelnosti jsou těmi nezranitelnějšími pochopitelně chodci. Řidiči, kteří zranili chodce nebo cyklistu, se shodují na tom, že ho neviděli vůbec nebo příliš pozdě. Auta i motocykly, ale i cyklisté, mají povinnost svítit, chodci takovou povinnost nemají. Pro svou větší bezpečnost by však jednoznačně měli chodci i cyklisté používat především reflexní materiály. Doporučuje se to motocyklistům. „Taky se mi stalo, že jsem byl rád, že jsem se vyhnul neosvětlenému cyklistovi. A když jsem na něj z okénka volal, kde má světlo, ještě na mě vulgárně řval,“ popsal jeden z řidičů svou nepříjemnou zkušenost.

Reflexní páska může zachránit život.

Kliknutím zvětšíte.

Podle další oslovené řidičky jsou nejhorší chodci v tmavém oblečení. „A dnešní mladí si ještě přes hlavu přehodí kapuci, aby je řidič pokud možno už vůbec neviděl. Takový teenager mi onehdy vlezl na přechod, nerozhlížejíc se a se sluchátky na uších. A mohl by se někdo divit, kdybych ho srazila?“ řekla důrazně s tím, že se to stalo ve městě, tedy v místech, kde je pouliční osvětlení a platí padesátka. K tragédii u Brodu došlo mimo obec – na silnici první třídy.

Reflexní pásek vám může zachránit život

Řada testů prokázala, že pokud se na komunikaci pohybuje člověk v tmavém, například modrém oblečení, je řidič schopen zaznamenat jej na vzdálenost 18 metrů. Lepší to je už například se žlutou barvou oblečení, kdy je chodec zaznamenán na vzdálenost 37 metrů, v bílém ho pak řidič vidí na 55 metrů. Ale ani tato vzdálenost není v noci na bezpečné vyhnutí se chodci dostačující. Chodci by proto vždy měli mít na svém oblečení nějaký prvek, který by je více zviditelnil.

Fluorescenční materiály ty zvyšují viditelnost za denního světla a za soumraku, ve tmě však svou funkci ztrácejí. Výhodnější je použití reflexních materiálů - ty odrážejí světlo v úzkém kuželu zpět ke zdroji, a to až na vzdálenost kolem 200 metrů. Výrazně tak zvyšují viditelnost za tmy a za snížené viditelnosti. Reflexní materiál je v noci vidět na 3x větší vzdálenost než bílé oblečení a více než na 10x větší vzdálenost než oblečení modré.

Předměty z reflexních materiálů je nejlepší umístit ke konci rukávů, blízko ke kolenům a do úrovně pasu (cyklisté také například i na přilbu a kolo). Dětem pak můžeme pořídit oblečení, které je již vybaveno prvky z reflexních materiálů, stejně jako jsou takto vybaveny již i školní brašny.

Zdroj: Besip