Automobilka TPCA ve světové premiéře představila zbrusu nová trojčata Toyotu Aygo, Peugeot 108 a Citroën C1. Na jejich sériovou výrobu se připravovala řadu měsíců. Napovídala tomu přísná bezpečnostní opatření při výrobě prototypů a přípravě testovací výroby i pozastavení prohlídek závodu. TPCA Nabrala stovky zaměstnanců a v náboru stále pokračuje, minulý měsíc zrychlila výrobní linku. Aktuálně tak vyrobí jedno auto každých 55 vteřin.

Sériová výroba nových modelů by se měla rozeběhnout na podzim. Před ní byla nezbytná modernizace továrny. Podle mluvčího Radka Kňavy se náklady na modernizaci pohybují v řádu miliard korun. Na podobnou sumu vyšel i vývoj nových modelů.

Mladoboleslavská Škoda Auto na mezinárodní autosalon přivezla plejádu své produkce obohacenou o nové varianty stávajících modelů. Středem pozornosti se dle očekávání stala studie Škody VisionC s alternativním pohonem na plyn. Rozhodnuto zatím není, zda se ze studie stane sériově vyráběný vůz. Hovoří se ale o tom, že Škoda VisionC ukazuje na budoucí podobu nového Superbu.

Winfried Vahland, předseda představenstva Škoda Auto, která vloni prodala po světě více než 920 tisíc vozů, což představuje druhý nejlepší roční odbyt v historii podniku, přislíbil, že v rámci největší modelové ofenzívy v historii podniku bude Škodovka v příštích letech produktovou nabídku dále obnovovat a rozšiřovat.

Nový Peugeot 108
Opravdu voda? Ano. Však jsme u Ženevského jezera. Metaforicky jakoby na jeho vlnách se uprostřed autosalonu vznášel, přesněji řečeno otáčel, Peugeot 308. Sympatické a v teple výstavních hal i osvěžující zpestření, které se snad všichni přítomní novináři snažili zachytit fotoaparáty, kamerami i pohledem. Ale to už zní slavnostní fanfáry a na scénu vjíždí premiérový Peugeot 108 – stále malý městský vůz, jak je u kolínských trojčat zvykem, ovšem sunoucí se už k luxusnějším kategoriím. Vyrábět se bude ve čtyřech tvarech karoserie (hatchback a vůz se stahovací střechou, tří nebo pětidveřový). „Jak se bude se stahovací střechou jezdit v zimě? Neprofoukne?" nabízí se první, možná laická otázka. „Vůz byl testován i v zimních podmínkách," ujistil mluvčí TPCA Radek Kňava.

Nová Toyota Aygo
Poslední odpočítávání. Na obří červené obrazovce ubývají poslední vteřiny do světové premiéry nového vozu. Má design, který rozděluje na příznivce a odpůrce. Nemusí se líbit každému. „Právě toto jsem měl v úmyslu," říká David Terai, hlavní konstruktér nové Toyoty Aygo. Právě toto možná člověka upoutá jako první. Vzhled, který sám na sebe nepřipouští kompromisní názor.

Hravé vozítko, odkazující na současnou japonskou kulturu mládí, si v provedení x-wave s velkou plátěnou střechu vyzkoušela i zlatá snowboardcrossařka Eva Samková, jež se v Ženevě stala ambasadorem nové generace vozu Toyota Aygo. „Po dlouhých oslavách zlatého úspěchu a opět rozjetém náročném tréninku na další dva svěťáky je pro mne procházka mezi světovými automobilovými skvosty parádním relaxem. Jsem nadšená, že mohu být ambasadorem automobilu, který vyrábí lidé u nás doma v České republice. Hodně se mi líbí jeho design a neuvěřitelná hravost s barvami. Těším se, až dám Aygo do svého válečného hávu," popsala Eva Samková.

PR manažer Toyota Motor Czech Tomáš Vaněk dodal, že spojení talentované sportovkyně s novým vozem společnost plánovala řadu týdnů před „velkou nedělí", která udělala radosti miliónům lidí nejen u televizních obrazovek.

Nový Citroën C1
Jako autíčka na hraní. V boxu jako na poličce vysoko nad hlavami příchozích, další koly připevněné na stěně jako sedící beruška. Stánek začíná obklopovat dav vybavený fotoaparáty, mikrofony, kamerami. V centru dění se objevuje nový Citroën C1. Vypadá hbitě a vesele, možná až rozverně či nezbedně. Člověk má pocit, že se kulatý citrón vejde snad všude, do každé uzoučké uličky. Soudržně sourozenecky se bude vyrábět v tří a pětidveřové verzi, jako hatchback a také se stahovací střechou.

Tři atributy trojčat z Kolína

– Nová generace vozů z Kolína vsadila na otevřený pohled na nebe. Všechny tři vozy se budou vyrábět ve verzi se stahovací střechou.

– Technologie Mirror Screen či Mirror Link. Vedeme on-line život. Auto tedy potřebujeme mít jako zrcadlo chytrého telefonu. Dřív jsme vozili mobil v autě, dnes auto v mobilu.

– Variace, kombinace, možná i permutace. Třebaže možná někomu ve škole zrovna nešly, při koupi vozu si znalosti jistě opráší. Jedno auto, mnoho verzí. I to je odraz současného života.

Nová studie Škoda VisionC
Jako v ostré rallye. Zářivě zelený sportovní vůz, zářivě bílé přiléhavé šaty krásných hostesek. Dav novinářů se svírá do užšího kruhu. Škoda VisionC, zlatý hřeb letošní prezentace české značky na březích Ženevského jezera, je tu. Pětidveřové kupé s alternativním pohonem na zemní plyn je právě na scéně. Mladoboleslavská Škoda Auto přivezla do Ženevy ukázku svých vozů obohacenou o nové varianty stávajících modelů. Ve světové premiéře představila svou nejprodávanější modelovou řadu v provedeních Octavia Scout s pohonem všech kol. I laika nové vydání mladoboleslavského crossoveru upoutá dobrodružným vzhledem s mohutnými nárazníky vpředu i vzadu.

Octavia G-TEC na stlačený zemní plyn. Že se s ní dá ujet až 1 330 kilometrů? Po vyprázdnění plynových nádrží se provoz automaticky přepne na benzín. Tak tomu se říká finta.

Oči se stáčí o kousek vedle. K vozům Octavia a Octavia Combi s přídomkem Laurin & Klement. Exkluzivní verze. I ženy hodí okem po výrazných kolech. 8" kola z lehké slitiny.

A to už přichází na řadu sportovně laděné vozy. Tři verze Monte Carlo, a to pro modely Yeti, Rapid Spaceback a Citigo. Designovou linii v těchto řadách automobilka prezentuje úplně poprvé. Společně s již dříve nabízenými modely tak nyní tato řada sportovního designu čítá rovných pět kusů. Přehlédnout nelze černé provedení všeho možného – od masky chladiče až po tónování skel.

Octavie Laurin & Klement se na trh dostane patrně v červnu, o dva měsíce později pak provedení Scout.

Střípky z 84. Geneva International Motor Show

– Na první dva dny, které byly na světovém autosalonu vyčleněny pro novináře, se jich akreditovalo na 10 tisíc.

– Nově se na autosalonu objevili výrobci z Asie, kteří by rádi pronikli na evropské trhy.

- Sympatická byla výstava věnovaná ostrým závodním vozům či historii závodů Le Mans.

- Co všechno se dá vyrobit z autodílů? Tomu se člověku při prvním pohledu ani nechce věřit.
V jednom ze stánků ženevského autosalonu jste zkrátka museli přijít blíž a přesvědčit se, že tomu tak skutečně je.

- Neobvyklým exponátem ženevského autosalonu se stal premiérový Peugeot 108 s přídomkem Tattoo Concept. Umělecký tatér Xoil na chvíli opustil křivky lidského těla a zaměřil se na nové tvary, rozměry i materiál. Své umění ztvárnil přímo na karoserii nového vozu. Snad jedině zlatavě měděná barvu mohla zdánlivě připomínat barvu lidské kůže.

- Není barva jako barva. Že černá je prostě černá? Nenechte se mýlit. Chcete-li vůz černé barvy, nabízí se vám Caldéra. Nebo šedé barvy? Pak je to Gallium nebo třeba Carlinite. A co třeba olivová Brown, modrá Smalt Blue, červená Scarlet či Sunrise Red? Nebo že by zářivě bílá Lipizan?

- Město autosalonem žije. Auta v době konání světového svátku milovníků motorismu najdete v Ženevě ve sladké podobě v obchodě s čokoládou i na drobnosti typu cedulky informující, že obchod s obuví je právě otevřen.

- Opomenout nelze plejádu krásných hostesek, které se nonšalantně opíraly o kapoty vozů a ochotně všem usmívaly do hledáčků fotoaparátů. Podle zkušenějších návštěvníků jich prý bylo letos na autosalonu méně než v jiných letech, přesto jistě leckterému muži zrak přecházel.

Pokud by třeba ženskou polovičku ani krásné vozy ani hostesky nezajímaly, mohly pány na výstavišti s klidem zanechat a vydat se na procházku městem. Stojí za to.

Pohled na Ženevské jezero s nepředstavitelně čistou vodou zarámovaný kulisou majestátních hor se vám na dlouho vryje do paměti.

Budete-li se chtít přepravit taxíkem, připravte si raději hotové peníze. Ne všechny taxíky berou platební karty a najít v ženevské čtvrti plné bank bankomat je pro našince sem tam trochu tvrdý oříšek.

A nezapomeňte ochutnat švýcarskou čokoládu. V obchodech, které lze nazvat čokoládovny, je jich na výběr nepřeberné množství druhů a všechny chutnají opravdu výtečně. Stejně jako švýcarské sýry. A víno. Trochu silnější, ale velmi dobré.