Řidiči nerespektují padesátku v obcích, přecházení přes silnici tak není bezpečné. Obyvatelé však netrápí pouze rychlost projíždějících vozidel, ale také hluk a otřesy.

Kamiony budí občany

„Problém je to veliký. Řidiči si přes nás cestu zkracují, nejspíše šetří na mýtném," popsal situaci v Olešce Vedral. Oleška však není zdaleka jedinou obcí, kterou tato situace ohledně dopravy trápí.
Spontánně na mou otázku ohledně této problematiky odpověděl Josef Krupičky, starosta Ždánic: „Katastrofální. Je to hrůza."
Podle něj je problém s kamiony nejen přes den, ale také v noci. To potvrzují i z vedlejších Malotic, v noci je prý hluk z dopravy budí.

Odklonění dopravy situaci zhoršilo

„Od té doby, co je odkloněna doprava od Kostelce nad Černými Lesy na Kouřim je to ještě horší," zasteskl si Krupička. Přes hlavní silnici se tu prý skoro nedá přejít. „Kamiony touto silnicí projíždí, ačkoli v nedalekých Doubravčanech je tonáž mostku taková, že by zde jezdit neměli," dodal Josef Krupička.

Snížit rychlost? To prý nemusí být řešení

Ani ve vedlejších Maloticích není situace růžovější. „Naštěstí vede silnice jen okolo jedné strany obce, přesto nás trápí rychlost a hluk," postěžovala si Radka Jirkovská, starostka.
Rychle však dodala, že chápe, že tato silnice vždy bude mít velký provoz. Přesto by si Malotičtí přáli, aby se podařilo prosadit nějaká opatření.
„Přechody tu máme, ale měli bychom zájem o opatření ke snížení rychlosti," vysvětlila Jirkovská. Řešení, které by si přáli, v Maloticích se však Ždánickým nezdá jako dobrý nápad. „To nepomůže, rychlost nerespektují ani teď," řekl Krupička.
Podle něj nepomáhají ani policejní kontroly. Policisté chytí prý tak první tři auta a než stihnou chytit další, řidiči si dají echo. Řidič, který si všimne policejní hlídky, upozorní vysílačkou své kolegy a ty pro jednou projedou obcí padesátkou.
„Jedinou možností by bylo zpoplatnit silnice první třídy," uvažoval nad řešením problému sužujícího několik obcí Krupička. Ani v Olešce si nemyslí, že by snížení rychlosti pomohlo.

Retardéry tu být nemohou

Další možností, jak alespoň zpomalit rychlost, kterou nákladní automobily v obcích projíždějí by mohlo být umístění retardérů.
„To by to bylo ještě horší, začaly by se nám tu hromadit," reagoval na tuto možnost Jaroslav Vedral.
„Zpomalovací pásy na silnici první třídy vám nikdo nepovolí," zavrhl ihned toto řešení Krupička.
Problém mají i okolní obce
S kamiony však není problém pouze v obcích ležících na silnici I/2. Stejnou věc řeší i další obce poblíž této silnice.
Kamiony si totiž zkracují cestu i silnicemi druhých a třetích tříd. Hana Pazderová, starostka Toušic a Mlékovic by ráda, aby automobily obcemi projížděli maximálně třicetikilometrovou rychlostí.
„Hlavně v zimě je to nebezpečné, je tu spousta zatáček, úzké silnice," vysvětlila. „V Mlékovicích bychom navíc chtěli snížit tonáž, a to kvůli mostku, přes který auta projíždí," dodala Pazderová. Podle ní si místní stěžují nejen na množství nákladních aut, která obcemi projíždějí, ale také na otřesy, hluk a zvýšenou prašnost.
Téměř identický problém řeší také Lhotky. Ačkoli jimi hlavní silnice nevede, problémy s množstvím aut tu mají také.
„Chtěli bychom zde vybudovat chodník k autobusové zastávce, kvůli bezpečnosti dětí. Dobré by bylo také snížení rychlosti," přemýšlela starostka Radka Jirkovská.

Jak problém vyřešit?

Řešení situace se zdá být na míle vzdálené. Jednou z možností, na kterou obce uvažují je pohovořit si o tomto tématu společně a nalézt alespoň kompromis.