„První dojem, když jsme se dozvěděly, že jedeme na týden do Německa? Smíšený. Na jedné straně radost a na straně druhá obava: co nás čeká, jak se tam domluvíme,“ shodují se vyslankyně kolínské školy. Osmačky Kristýna Terčová sMíšou Martínkovou a sedmačky Jitka Forstová sMíšou Polákovou věděly, že budou bydlet jednotlivě přímo vrodinách a že budou odkázány samy na sebe.

Hodit do vody– to je nejlepší škola jazyka. „První tři dny to bylo úplně hrozný. Vůbec jsme nerozuměly, protože vrodinách motali do angličtiny německý přízvuk a na to jsme nebyly zvyklé. Navíc tatínek zmé rodiny nemluvil anglicky skoro vůbec,“ vypráví svoje zážitky Míša. „Přesto jsme se domluvit musely, protože ve tři hodiny každý den končil oficiální program a večery jsme trávily společně srodinami,“ dodává Kristýna.

Vlukckenwaldské škole se na týden sjely všechny partnerské delegace. Přes den měli všichni společný program počínaje výlety a konče sportovními aktivitami. „Zajímavé bylo isrovnání. Co nás hodně překvapilo, bylo množství kol umístní školy. Tam děti jezdí na vyučování běžně na kole ivzimě, říká Kristýna. Jitka dodává další postřeh: „Školu mají moderní a všichni si toho váží, poničené věci nebo ušpiněnou stěnu třídy jsme tam neviděly.“ Dívkám se také líbilo trávení přestávek, kdy děti využívají velikého hřiště. „Bylo super se seznámit svrstevníky zostatních zemí, fajn byli Španělé,“ hodnotí dívky. Holky se shodly, že tak, jak se obávaly jet, klidně by tam zůstaly delší čas.

Třešničkou na dortu je vidět žáky běžně anglicky komunikovat v zahraničí

Comenius zahrnuje programy partnerství škol, kde jsou možné založit buď bilaterární, nebo multilaterární spolupráce tří a více škol. „My jsme se připojili do programu více škol. Nastoupili jsme už do rozjetého vlaku spolupráce škol – německé, finské, portugalské, španělské, řecké, která je neoficiální, tudíž tam nemůžeme použít dotace. Koordinátorem je německá škola v Luckenwaldenu. Jedná se o spolupráci založené na zpracování určitých témat v angličtině, jejich výměně mezi partnerskými školami a samozřejmě na výměně zkušeností, poznávání stylu života, výměnných pobytů žáků a učitelů,“ vysvětluje angličtinář a autor projektu Lukáš Kačer.

Která konkrétní témata budou žáci se svými učiteli zpracovávat?
„Patří sem například seznámení s národními vzdělávacími systémy a metodikami výuky cizího jazyka v dané zemi, vypracování cizojazyčných výukových materiálů pro partnery, které se zaměřují na propagaci regionu, hlavního města či partnerského města a to jak z dějepisného, tak i zeměpisného hlediska, dále seznámení s kulturou a jazykem, ale i spolupráce v boji proti násilí, rasismu a xenofobii,“ upřesnil Kačer.

Jak dlouho trvali přípravné práce?
„Museli jsme vypracovat projekt, který musel ascválit národní agentura, evropská komise a teprve na základě toho jsme dostali dotaci. Časově to trvalo asi půl roku, k tomu je potřeba připočítat dalšího půl roku na přípravné práce před tvořením vlastního projektu.

Jak jste vybírali děti, které měly odjet na první pobyt?
Samozřejmě podle úrovně angličtiny, ochoty parcovat v hodinách i mimo a podle chování. Takovýto výjezd považujeme za formu odměny.

Jaké jsou další plány podle projektu?
Na jaře mají přijet žáci německé školy, kterým budeme připravovat program. I oni budou tady bydlet v rodinách. Na podzim příštího školního roku vycestujeme do Španělska, kam můžeme vzít už větší počet žáků.

Je stanovený harmonogram výjezdů?
Záleží na vzájemné domluvě, ale určitě během dvou let bychom měli navštívit všechny partnerské školy. Na červen 2009 je plánován letní tábor do Finska, kam budeme moct vzít asi dvacet žáků.

Počet témat, která musíte zpracovat a vyměnit si s partnerskými školami v průběhu školního roku je limitován?
Jedná se zhruba o čtyři témata za rok. My jsme celý projekt pojali tak, aby se do práce zapojil co nejvyšší počet žáků různých tříd.