Kolínsko  - Být řidičem z povolání není zrovna snadný osud. Vždyť se o tom zpívá v jedné populární country písni, kde zpěvák i vyjmenovává, co všechno musí řidič znát.

A je to tak. Firmám řidiči chybějí, případně ti zkušení matadoři odcházejí do důchodu a nahradit je mladými není vůbec jednoduché.

Jak říká Vladimír Zeman, obchodně provozní ředitel Okresní autobusové dopravy pro oblast Kolínsko, řidičů je rozhodně málo a firma má do plného stavu daleko.

DRAHÝ JE JAK ŘIDIČSKÝ PRŮKAZ, TAK I PROFESNÍ

Svoji roli v tom hraje i fakt, že udělat si řidičský průkaz na nákladní auto, potažmo autobus, je neskutečně finančně náročné. „Samotná skupina D se dnes pohybuje kolem 15 tisíc korun. K tomu si musíte udělat profesní průkaz za 20 až 30 tisíc korun, a to nepočítáme ještě ty hodiny školení, které musí člověk absolvovat. A jsou tu samozřejmě psychotesty," vysvětluje.

Firma navíc zažívá vlnu odchodů řidičů do důchodu. A s nabíráním nových je problém. „Mladým se nechce investovat do řidičského průkazu takové peníze, když nemají jistotu, že budou jezdit," vysvětluje.

NÁROČNÉ POVOLÁNÍ NEMUSÍ VŠEM VYHOVOVAT

Být řidičem z povolání je navíc řehole, která nemusí každému vyhovovat. „Je to práce náročná. Řidič ráno do autobusu nastoupí a večer vystoupí. Sice má mezi spoji volno, ale není to jednoduché zaměstnání," vysvětlil.

Jak Vladimír Zeman řekl, ve firmě jezdí i tři řidičky. Že by ale o tuto práci projevovaly ženy enormní zájem, se podle něj říct příliš nedá. „Většinou se nestává, že by se někdo ozval sám. To spíše nějaký řidič zná ženu, která jezdí s kamionem, a třeba jí o volném místě řekne," dodal.

Celostátní trend, kdy chybějí lidé do tohoto povolání, kopíruje podle ředitele kolínského úřadu práce Jana Máslíka také Kolínsko. V tomto případě nejsme tedy žádnou výjimkou. A to ani tou pozitivní.

Firmy hledají do svých řad řidiče i přes úřad práce. „Aktuálně prostřednictvím našeho kontaktního pracoviště firmy poptávají 42 řidičů, převážně nákladní automobilové dopravy a autobusů," upřesnil ředitel kolínského úřadu práce.

Jan Máslík řekl, že zejména mladí uchazeči jsou motivováni finanční odměnou. „Je přirozené, že mladý člověk na rizika spojená s určitou profesí nahlíží jinak, než člověk s mnohaletou zkušeností," vysvětluje.

Profese řidiče je podle Jana Máslíka náročná a zodpovědná, zdaleka se netýká jen řízení vozidla. „Rovněž v případě zahraničních cest komunikuje s dalšími zástupci firem, úředníky v celní oblasti a podobně. V případě havárie, resp. pojistné události musí být schopen komunikovat v daném státě s příslušnými orgány," řekl.

A jaký je možný důvod toho, že o povolání není takový zájem? „Výkon této profese je v dlouhodobém horizontu náročný z hlediska sloučení s rodinným životem, či péčí o zdraví a dobrou fyzickou kondici," dodal Jan Máslík z kolínského úřadu práce.