Moderní vzhled, bezbariérový vstup, zásuvky pro napájení přenosné elektroniky, Wi-Fi, ale i individuální čtecí lampičky jednotlivých míst. To vše nabízí vlak RegioPanter, který od pondělí jezdí na trati mezi Prahou a Kralupami. Podle aktuální provozní potřeby obslouží denně až tři páry spojů mezi Prahou a Kralupy nad Vltavou. Do konce roku má na tratě ve středních a severních Čechách i v Praze vyrazit dalších více než dvacet Pantherů. Jezdit budou i na Kolínsku.

První jízda nové elektrické jednotky RegioPanter PID s cestujícími. | Video: Deník/Radek Cihla

Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah, sdělil, že RegioPantery budou představovat novou páteř regionální flotily Českých drah. „Cestující díky nim zažijí komfort, který byl doposud standardem pouze u dálkových vlaků. Jsem rád, že velké množství těchto moderních vozidel míří na tratě v Praze a ve Středočeském kraji, kde posílí kapacitu elektrických příměstských vlaků. Celkový počet moderních elektrických jednotek CityElefant a RegioPanter v PID tak překročí 90 kusů a cestujícím nabídnou celkem skoro 27 tisíc míst k sezení. Na méně vytížených tratích se v následujících letech mohou cestující těšit i na osvědčené motorové vozy RegioSpider,“ sdělil a připomněl, že letos České dráhy uskuteční největší obnovu regionálních a dálkových vlaků od svého vzniku. Po celé republice nasadí do provozu zhruba 440 jednotlivých vozidel.

První jízda nové elektrické jednotky RegioPanter PID s cestujícími. | Video: Deník/Radek Cihla

Od prosince 2024 budou nové RegioPantery nasazeny na linku S4 Praha – Kralupy nad Vltavou – Ústí nad Labem. Druhou linkou obsluhovanou novými vlaky bude spojení R 41 Praha – Kolín – Kutná Hora, která v novém konceptu nabídne celodenní rychlé cestování ze všech měst a obcí mezi Poříčany a Kolínem do hlavního města.

„Nasazením těchto moderních elektrických jednotek na lince S4 a posléze i na lince R41 do Kutné Hory dojde k podstatnému zvýšení komfortu cestování. Jde pouze o začátek obnovy kolejových vozidel v rámci Středočeského kraje. Věřím, že tato kvalitní vozidla budou atraktivní pro současné i budoucí cestující ve veřejné dopravě,“ říká ředitel IDSK Zdeněk Šponar.

Výhody a služby na palubě RegioPanterů

· moderní světlý a přehledný klimatizovaný interiér s ergonomicky řešenými čalouněnými sedačkami ve 2. a v 1. třídě, pro PID se zvýšenou kapacitou v 1. třídě z 8 na 16 míst k sezení;

· bezbariérový nástup s podlahou vozidla ve výši moderních nástupišť bez nutnosti překonávat schody, pro cestující na vozíku jsou vybaveny plošinou pro překlenutí prostoru mezi nástupištěm a podlahou vozu, na zastávkách s nižšími nástupišti usnadňuje nástup dodatečný výsuvný schod;

· moderní bezpečné předsuvné dveře ovládané tlačítky, centrálně uzavírané a blokované již před rozjezdem vlaku, navíc pro nevidomé a slabozraké jsou čelní dveře jednotky vybaveny dálkovým ovládáním dveří obsluhované slepeckou vysílačkou a doplněné o akustický majáček, dveře jsou vybaveny varovnou audiovizuální signalizací před zavíráním a mají bezpečnostní prvky proti sevření osob;

· prostorné bezbariérové WC přístupné osobám na vozíku s uzavřeným systémem a vybavené sklopným stolem pro přebalování kojenců;

· doplňkové služby jako jsou elektrické zásuvky pro napájení přenosné elektroniky, např. mobilní telefony, tablety atp. včetně USB portů, Wi-Fi, sklopné nebo rozkládací stolky podle rozmístění sedaček a zásuvky 230 V pro dobíjení baterií elektrických invalidních vozíků, individuální čtecí lampičky jednotlivých míst;

· dostatečné velké prostory pro přepravu osob na invalidním vozíku, umístění kočárků, jízdních kol a dalších velkých zavazadel;

· moderní audiovizuální informační systém poskytující informace o jízdě vlaku a zastávkách všem cestujícím včetně nevidomých, slabozrakých nebo neslyšících osob, pro nevidomé a slabozraké jsou uvnitř soupravy k dispozici také informační štítky v Braillově písmu a tlačítky v haptickém provedení.

Zdroj: Středočeský kraj