„Menší jeleni mají hmotnost okolo sta kilogramů a ti největší mohou vážit až čtvrt tuny. Když skočí z lesa na silnici, nemá blízký řidič při rychlosti 80 až 90 km v hodině žádnou šanci na úhybný manévr. V minulosti došlo i ke smrtelným nehodám,“ popisuje expert. Kolínskému regionu se letos naštěstí tato možnost zatím vyhnula.

Jarní měsíce jsou nejrizikovější


Nejvíce nehod se zvěří bývá právě v jarních měsících. „Řidiči by měli na riziko střetu se zvěří pamatovat a zvláště při projíždění lesních úseků snížit rychlost, aby mohli včas reagovat na nenadálou situaci,“ radí Petra Čimová z kolínské policie.

Řidiči radí: Brzdit a držet volant!


Jediné, co se podle řidičů, kteří už mají negativní zkušenost s karambolem se zvěří, dá v dané situaci dělat, je silné brždění a pevné držení volantu. Teorie a praxe je někdy ovšem velice vzdálená. „Rady jsou jedna věc a samotná situace pak jiná. Všechno se semele během několika vteřin,“ myslí si šofér Pavel Svoboda.

Na divočákovi si smlsla celá rodina


Všechny srážky se zvěří zdaleka nejsou evidované. Někteří řidiči totiž nehodu na policii raději neoznámí. Přejedou lesní zvěř, pak ji naloží do kufru a doma si pak na srnci nebo divočákovi pochutná celá rodina. Nevědí ale, že tím porušují zákon. Mohou jít dokonce i do vězení, a to až na dva roky. „Dopouštějí se totiž pytláctví. Jestliže zvíře při střetu s autem zahyne, řidič je povinen nahlásit to policii nebo myslivcům,“ upozorňuje policie.

Myslivec neměl na mrtvé zvíře čas


Postarat se o zraněnou nebo uhynulou zvěř mají většinou myslivecké jednoty, které jsou na místo nehody přivoláni policií. Mrtvé zvíře by se poté mělo odvézt do kafilerie. Pravda je ovšem někdy jiná. „Přijeli jsme k nehodě. Volal jsem k místnímu myslivci. Ten mi ale řekl, že nemá čas. Mrtvého zajíce jsme museli zlikvidovat sami,“ popsal nedávnou zkušenost policista z Kolínska.

Na srážky s opeřeným nebo osrstěným tvorem se pamatuje samozřejmě i v povinném ručení a své zkušenosti s ním mají tedy i samotné pojišťovny. „Nejčastěji jde o střet se zajíci a bažanty. Nárazy většinou odnesou rozbité světlomety a čelní masky vozidel,“ informoval mluvčí České pojišťovny Václav Bálek.