Přednost dostali cestující

„Na jedné koleji se jezdí z Kutné Hory už od neděle. Ta druhá byla odstraněna a troleje vypnuty,“ přibližuje stav na mostě stavbyvedoucí Miloš Veselý. Z dispečinku získá čerstvou informaci, že mezinárodní rychlík z Budapešti do Drážďan má půlhodinové zpoždění. Zatím se rozhoduje, zda pozdržet začátek prací nebo rychlík. Dostanou přednost cestující, a tak o půl čtvrté projede po trati poslední vlak. Může se začít.

Pracovníci nahoře na náspu navlékají ocelové řetězy na konstrukci přemostění s kolejnicemi. Jeřábník opatrně zvedá hák, popruhy se napínají. Není slyšet žádný velký skřípot. „Dvacet tři,“ hlásí jeřábník hmotnost břemene, kterou mu sdělilo čidlo přístroje. To je třetinová hmotnost, kterou stroj unese. Všichni jsou v klidu.

Osmačtyřicetimetrový ocelový díl mostu se pomalu zvedá, na jeho okraji zůstávají jen drny trávy. Vše bylo připravené. Jen to zvednout. „Na jedné straně je usazen napevno a na druhé straně jsou ložiska, aby se to mohlo pohybovat,“ vysvětluje stavbyvedoucí.

Ocelový „panel“ se kýve ve vzduchu a za ním vlají vodící lana, která slouží k balancování, aby se objemný náklad nerozkýval a neroztrhal troleje. Dole už opět čeká několik párů rukou, které pomohou několikatunový kolos uložit vedle tratě. „Odveze se odsud, zregeneruje a použije na některou regionální trať,“ popíše další osud ocelové konstrukce stavbyvedoucí.

Pomalu se rozednívá. Polovinu mostku dopravili z náspu dolů za patnáct minut. Nahoře zůstala jen jedna kolej, která bude zajišťovat spojení na trati celý měsíc. Potom nahradí chybějící půlku provizorní přemostění. „Bude to podobná ocelová konstrukce, jen bude rozdělená na dvě části sedmadvacet a jednadvacet metrů a uprostřed bude podepřena pilířem,“ dodává stavbyvedoucí.

Druhou polovinu mostu sundají na podzim. Celou konstrukci mostu z roku 1965 tak nahradí nová.

Čísla z akce

- stáří mostu 42 let
- délka mostu 48 metrů
- hmotnost jednoho dílu 23 tun
- demontáž půlky mostu 15 minut