Kromě jednatele petičního výboru Miloslava Podlešáka se v předešlých vydáních Kolínského deníku k problematice vyjádřili zástupci firmy Hanson, která lom v současnosti provozuje, ředitel pro výrobu a rozvoj Stanislav Kotrčka a technický ředitel Josef Pelc. Omezené možnosti monitorování extrémního dopravního zatížení Skalice v Deníku vysvětlil vedoucí dopravního inspektorátu Jiří Procházka.

Myslím si

O svůj pohled na věc se podělil i vedoucí lomu Jiří Párys, který ve Skalici i trvale bydlí. Ten se obává, že spousta lidí nerozlišuje tři základní pojmy. Jejich směšování vede ke zbytečným obavám lidí. „To je povolení dobývání, kde se těží, blok zásob a dobývací prostor, ve kterém se můžeme pohybovat, vytvářet ty zelené valy, uložit zeminu na rekultivaci a podobně. Všichni si to představují jako jednu věc,“ objasňuje Jiří Párys.

Opatření lomu

Každý lom ovlivňuje život obyvatel. Jde o to, aby negativní dopady byly co nejmenší. „Myslím si, že naše opatření na snížení zátěže jsou na vysoké úrovni. V letních měsících se neprovádějí trhací práce. Kropíme nejenom auta, ale i vozovky. Ten, kdo projede linkou a nasype, je automaticky i kropen. Auta nakládaná na skládce se vracejí na vážení a poté mají řidiči možnost kropit hadicí na rampě. Záleží na řidičích. Tu možnost jsme jim dali všem, hadice jsou k dispozici, nikdo po nich nic nechce,“ vysvětluje Párys.

Vedoucí lomu popisuje, že se lom ve spolupráci s obecním úřadem snaží, aby se i dopravní zátěž na obyvatele postupně zmenšovala. „Starosta několikrát pozval policii, měřili tu, měli váhy, ale řidiči se vzájemně upozorní a dají si pozor, tak ten efekt není takový,“ dodal.

Svůj vstřícný přístup dokladuje podle slov Jiřího Párysa i přístup k úklidu. Zaměstnanci lomu nejsou povinni uklízet komunikace po zákaznících, ale když se stane, že některé z aut část nákladu vysype a v lomu se o tom dozvědí, uklidí to jejich pracovníci. „Jelikož ve Skalici žijeme, děláme některé věci nad rámec našich povinností,“ shrnuje přístup vedoucí lomu.

Postřehy lidí z restaurace Na Marjánce, pro které je soužití s lomem realitou

Zaměstnanec Roman Kohout: „Největší problém je samozřejmě prašnost. Pracovníci lomu silnici kolem některý den kropí třeba pětkrát, ale je den, kdy je nevidím. Silnice ale není nikdy vyčištěná úplně. Proto každý pátek bereme wapku a čistíme na vlastní náklady. Některé dny je tu také šílený provoz. A teď si představte, mít tu chatu pro víkendový odpočinek. Chatu nebo chalupu bych tu fakt nechtěl mít ani za nic.“

Prach je všude

Host Erwin Anděl: „Prach a hluk jsou nejhorší. Venku se nedá vůbec sedět. A když střílejí, tak je prach všude. To všechna auta změní barvu na šedivou.“

Host Jaroslav Pastorek: „Problém taky je v přejíždění aut, která nakládají na skládce. Jedno jede kolem až čtyřikrát – prázdné na váhu, přes řeku naložit, zpátky zvážit a z lomu pryč.“

Váhy tu byly

Host Jiří Raidl: "Auta strašně ničí silnice. Byly tu i váhy, jenže řidiči si to mezi sebou dali vědět a ten den jich moc neprojelo. Raději počkali na další den. Efekt to tedy moc nemělo."

Více informací zde: kolinsky.denik.cz/zpravy_region/region_skalice_lom20070917.html