Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Chybí nám šoféři, tvrdí ředitelé přepravních firem

KOLÍN - Společnostem zabývajícím se hromadnou dopravou osob chybí řidiči autobusů. Podle našeho zjištění se potýkají s nedostatkem šoférů hlavně kvůli špatné legislativě.

31.7.2007
SDÍLEJ:

Milan Zouplna jezdí na trase Kutná Hora–Praha. Podle jeho názoru nikdo nechce autobusy řídit z důvodu velké zodpovědnosti. „Když je také autobus účastníkem nehody, je automaticky určen za viníka jeho řidič,“ řekl rozhořčeně.Foto: DENÍK/Michal Bílek

„Nedostatek řidičů autobusů je všeobecný trend. Musíme čerpat také možných 150 hodin přesčasů. Po dohodě s odbory i více. Vysoké nároky na řidiče typu pravidelných zkoušek způsobilosti, časové náročnosti a zodpovědnosti za životy lidí odra〜zují mnohé šoféry. V současné době bychom potřebovali alespoň dva nové řidiče,“ uvedl ředitel MHD Kolín Jiří Kolář.

Podle jeho slov je také velkým problémem nový bodový systém. „Za sebemenší prohřešek hrozí řidičům ztráta řidičského oprávnění. Pak je pro ně problematické vlastním autem dovézt ženu a děti například na výlet,“ dodal Kolář.

Stejného názoru je také Jindřich Poláček, ředitel společnosti Connex Východní Čechy, působící i ve středních Čechách. „ O nadbytku šoférů autobusů mluvit nemůžu. Šoféři využívají všech přesčasových hodin. S problémy ale zatím vše zvládáme,“ řekl Poláček. Podle jeho vyjádření se s vážnými problémy budou potýkat za dva až tři roky.

Odchod šoférů a náhrada nikde

„To starší řidiči odejdou do důchodu a náhrada za ně nebude. Pořizovací náklady na získání řidičského oprávnění jsou vysoké a mnohé to odradí,“ postěžoval si Poláček.

Jaká je situace v autoškolách? „Za řidičské oprávnění skupiny C, tedy na autobusy, si v naší autoškole žáci zaplatí 12 500 korun. O tohle oprávnění není zdaleka takový zájem jako o ostatní skupiny. Zřejmě proto, že málo lidí chce jezdit s autobusy,“ uvedl majitel autoškoly Jaromír Kulhavý.

Názor řidiče

„Vůbec se nevidím, že se nikdo nehrne dělat řidiče. Vždyť jsme pořád jednou nohou v kriminále. Stane-li se nehoda, a to ji třeba ani nemusím vůbec zavinit, hned jsem první na parketě. Obecné ohrožení je noční můra každého řidiče. Však se zeptejte. Navíc roste agresivita cestujících, k časové náročnosti se vůbec vyjadřovat nebudu. Jen ať si někdo zkusí jezdit od rána do noci za každého počasí,“ uvedl řidič Karel, který si nepřál uvést celé svoje jméno.

Mám problémy, ale musím se usmívat

Pavel Koděra, zkušený řidič Autobusové dopravy Kolín, jezdí už deset let. „Náročná práce to je. Každý by si měl uvědomit, že ta náročnost se dá ukázat v několika úhlech – jde jak o časovou, tak psychickou. Vezměte si příklad řidiče pravidelné linky, který vstává brzy ráno, má svoje problémy, ale na cestující se musí usmívat. Při tom právě lecjaký ranní škarohlíd se na řidiči odreaguje, ten se nesmí rozčilovat, musí se soustředit na silnici. Hustotu provozu nemusím zdůrazňovat, a to, jak se občas někteří řidiči na silnici chovají, také ne. To abych přemýšlel pořád i za ostatní. Myslím si, že problémem je mírné hodnocení přestupků. Za alkohol za volantem či rychlost jízdy bych uděloval přísnější tresty. A nevyježděnost mladých. Jaké zkušenosti má devatenáctiletý kluk? Povinná dvouletá praxe, která už je dneska pasé, byla užitečná.“

A co na to říká Blanka Hladká, řidička MHD Kolín? „Šílený provoz, v Kolíně to je katastrofa, navíc řada rozkopaných míst, která brání v plynulosti dopravy. Jako problém vidím i chování cestujících a chodců, všichni ve špičce sobecky upřednostňují sebe. To aby řidič autobusu měl svatou trpělivost.“

Nejhorší řidiči? Mladí kluci!

„Nikdy jsem nejezdil na autobusech městské hromadné dopravy či na pravidelných linkách autobusové přepravní společnosti. Na začátku svého podnikání v této branži jsem si pořídil vlastní autobus pro svoji soukromou přepravní společnost a nemusel se přizpůsobovat žádnému zaměstnavateli. Sám si však musím práci sehnat, je to rizikové podnikání. O náročnosti řidičského povolání není pochyb. Jenom si uvědomte, že máte za sebou na padesát lidí, jako v případě mého autobusu,“ shrnuje svoje postřehy podnikatel a řidič autobusu Bedřich Vágner.

Další soukromý podnikatel v oblasti autobusové přepravy Vladimír Trpálek se přidává: „Jezdím už patnáct let, náročné to samozřejmě je. Nikdo nejsme neomylný, ale jak se v současné době jezdí, je hrůza. Ozývají se kritiky na řidiče autobusů a kamionů, ale já mám nejhorší zkušenosti s osobáky. Řada mladých kluků si napravuje sebevědomí silným autem od tatínka na silnici. Myslím si, že zavádění povinných psychotestů nic nevyřeší.“

Jak se díváte na profesi řidiče autobusu?

Martina Horvátová, 24 let, na mateřské

Já řidiče autobusů obdivuji, vždy se mi hrozně líbilo, když autobus couval. Řidič proto musí mít velké zkušenosti, aby se s tak velkým vozem někam vešel. Sama bych to ale nedělala.

Daniela Vyplerová, 65 let, důchodce

Je to velmi těžká práce a navíc pěkně nebezpečná, psychicky náročná. Sama jsem již hodně dlouho řidička, řídím opravdu ráda, ale nikdy mě nenapadlo, že bych to mohla dělat.

Jaroslav Novák, 29 let, vedoucí výroby

Rozhodně bych to nikdy nechtěl dělat. Je to jen o stresu, o velikém stresu. Ta odpovědnost za životy cestujících a jejich bezpečnost, za majetek, tak ta je obrovská.

Pavel Müller, 42 let, skladník

Dělat řidiče autobusu by se mi nelíbilo. Podle mě je to práce, která by mě nebavila. Navíc cestující jsou mnohdy nervózní, řidiči pak pracují ve stresu, to by pro mě nebylo.

Václav Potměšil, 79 let, důchodce

Celý život jsem dělal na dráze. Tohle by ale mohla být také zajímavá práce. Nebránil bych se tomu, být řidičem autobusu, kdybych se měl znovu rozhodovat o svém povolání.

31.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Volby do poslanecké sněmovny v Cerhenicích na Kolínsku
33

OBRAZEM: Volby do poslanecké sněmovny na Kolínsku

Volební místnost Radim, Kolínsko.
39

Radimští mohou do volební místnosti výtahem

Dobřichovští vydali pět volebních průkazů

Dobřichov - Ve volební komisi v Dobřichově jsou dva muži. Společně s dámským osazenstvem komise dohlíží na to, zda mají voliči platné občanské průkazy. "Lidé od dvou hodin chodí průběžně," shodují se komisaři. Žádný problém prý zatím nenastal. Volit chodí lidé různého věku. V obci vydali pět voličských průkazů.

Nedočkavci čekali venku před otevřením volební místnosti

Pečky - Volební komise 4. okrsku v Pečkách se začala ve zdejší sokolovně scházet v půl druhé. Bylo potřeba připravit obálky a zapečetit urny. Už pár minut před druhou hodinou stáli venku první nedočkavci.

AUTOMIX.CZ

Absurdní šikana? Český řidič platil pokutu za překročení rychlosti o 1 km/h

Doby, kdy čeští řidiči mohli nad postihy za dopravní prohřešky spáchané v zahraničí v podstatě mávnout rukou, jsou dávno pryč. Dnes totiž existuje velká šance, že si vás "najdou" i po navrátu do České republiky. Oznámení o pokutě vám přitom může přijít i po několika měsících. A co je mnohem důležitější, pokutu můžete dostat i za naprostou banalitu.

Od volební urny s kočárkem za příbuznými

Kolín – Alespoň na chvíli vzdálen od politických třenic zůstane po dobu voleb lídr středočeské kandidátky STAN Vít Rakušan. Volit bude čtyři hodiny po poledni v Kolíně, kde působí jako neuvolněný starosta – a do volební místnosti ve školce v Bachmačské ulici to má jen kousek; bydlí totiž ve stejné ulici. Jinak se ale jeho světem stanou návštěvy příbuzných – a kočárek.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení