VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Chybí nám šoféři, tvrdí ředitelé přepravních firem

KOLÍN - Společnostem zabývajícím se hromadnou dopravou osob chybí řidiči autobusů. Podle našeho zjištění se potýkají s nedostatkem šoférů hlavně kvůli špatné legislativě.

31.7.2007
SDÍLEJ:

Milan Zouplna jezdí na trase Kutná Hora–Praha. Podle jeho názoru nikdo nechce autobusy řídit z důvodu velké zodpovědnosti. „Když je také autobus účastníkem nehody, je automaticky určen za viníka jeho řidič,“ řekl rozhořčeně.Foto: DENÍK/Michal Bílek

„Nedostatek řidičů autobusů je všeobecný trend. Musíme čerpat také možných 150 hodin přesčasů. Po dohodě s odbory i více. Vysoké nároky na řidiče typu pravidelných zkoušek způsobilosti, časové náročnosti a zodpovědnosti za životy lidí odra〜zují mnohé šoféry. V současné době bychom potřebovali alespoň dva nové řidiče,“ uvedl ředitel MHD Kolín Jiří Kolář.

Podle jeho slov je také velkým problémem nový bodový systém. „Za sebemenší prohřešek hrozí řidičům ztráta řidičského oprávnění. Pak je pro ně problematické vlastním autem dovézt ženu a děti například na výlet,“ dodal Kolář.

Stejného názoru je také Jindřich Poláček, ředitel společnosti Connex Východní Čechy, působící i ve středních Čechách. „ O nadbytku šoférů autobusů mluvit nemůžu. Šoféři využívají všech přesčasových hodin. S problémy ale zatím vše zvládáme,“ řekl Poláček. Podle jeho vyjádření se s vážnými problémy budou potýkat za dva až tři roky.

Odchod šoférů a náhrada nikde

„To starší řidiči odejdou do důchodu a náhrada za ně nebude. Pořizovací náklady na získání řidičského oprávnění jsou vysoké a mnohé to odradí,“ postěžoval si Poláček.

Jaká je situace v autoškolách? „Za řidičské oprávnění skupiny C, tedy na autobusy, si v naší autoškole žáci zaplatí 12 500 korun. O tohle oprávnění není zdaleka takový zájem jako o ostatní skupiny. Zřejmě proto, že málo lidí chce jezdit s autobusy,“ uvedl majitel autoškoly Jaromír Kulhavý.

Názor řidiče

„Vůbec se nevidím, že se nikdo nehrne dělat řidiče. Vždyť jsme pořád jednou nohou v kriminále. Stane-li se nehoda, a to ji třeba ani nemusím vůbec zavinit, hned jsem první na parketě. Obecné ohrožení je noční můra každého řidiče. Však se zeptejte. Navíc roste agresivita cestujících, k časové náročnosti se vůbec vyjadřovat nebudu. Jen ať si někdo zkusí jezdit od rána do noci za každého počasí,“ uvedl řidič Karel, který si nepřál uvést celé svoje jméno.

Mám problémy, ale musím se usmívat

Pavel Koděra, zkušený řidič Autobusové dopravy Kolín, jezdí už deset let. „Náročná práce to je. Každý by si měl uvědomit, že ta náročnost se dá ukázat v několika úhlech – jde jak o časovou, tak psychickou. Vezměte si příklad řidiče pravidelné linky, který vstává brzy ráno, má svoje problémy, ale na cestující se musí usmívat. Při tom právě lecjaký ranní škarohlíd se na řidiči odreaguje, ten se nesmí rozčilovat, musí se soustředit na silnici. Hustotu provozu nemusím zdůrazňovat, a to, jak se občas někteří řidiči na silnici chovají, také ne. To abych přemýšlel pořád i za ostatní. Myslím si, že problémem je mírné hodnocení přestupků. Za alkohol za volantem či rychlost jízdy bych uděloval přísnější tresty. A nevyježděnost mladých. Jaké zkušenosti má devatenáctiletý kluk? Povinná dvouletá praxe, která už je dneska pasé, byla užitečná.“

A co na to říká Blanka Hladká, řidička MHD Kolín? „Šílený provoz, v Kolíně to je katastrofa, navíc řada rozkopaných míst, která brání v plynulosti dopravy. Jako problém vidím i chování cestujících a chodců, všichni ve špičce sobecky upřednostňují sebe. To aby řidič autobusu měl svatou trpělivost.“

Nejhorší řidiči? Mladí kluci!

„Nikdy jsem nejezdil na autobusech městské hromadné dopravy či na pravidelných linkách autobusové přepravní společnosti. Na začátku svého podnikání v této branži jsem si pořídil vlastní autobus pro svoji soukromou přepravní společnost a nemusel se přizpůsobovat žádnému zaměstnavateli. Sám si však musím práci sehnat, je to rizikové podnikání. O náročnosti řidičského povolání není pochyb. Jenom si uvědomte, že máte za sebou na padesát lidí, jako v případě mého autobusu,“ shrnuje svoje postřehy podnikatel a řidič autobusu Bedřich Vágner.

Další soukromý podnikatel v oblasti autobusové přepravy Vladimír Trpálek se přidává: „Jezdím už patnáct let, náročné to samozřejmě je. Nikdo nejsme neomylný, ale jak se v současné době jezdí, je hrůza. Ozývají se kritiky na řidiče autobusů a kamionů, ale já mám nejhorší zkušenosti s osobáky. Řada mladých kluků si napravuje sebevědomí silným autem od tatínka na silnici. Myslím si, že zavádění povinných psychotestů nic nevyřeší.“

Jak se díváte na profesi řidiče autobusu?

Martina Horvátová, 24 let, na mateřské

Já řidiče autobusů obdivuji, vždy se mi hrozně líbilo, když autobus couval. Řidič proto musí mít velké zkušenosti, aby se s tak velkým vozem někam vešel. Sama bych to ale nedělala.

Daniela Vyplerová, 65 let, důchodce

Je to velmi těžká práce a navíc pěkně nebezpečná, psychicky náročná. Sama jsem již hodně dlouho řidička, řídím opravdu ráda, ale nikdy mě nenapadlo, že bych to mohla dělat.

Jaroslav Novák, 29 let, vedoucí výroby

Rozhodně bych to nikdy nechtěl dělat. Je to jen o stresu, o velikém stresu. Ta odpovědnost za životy cestujících a jejich bezpečnost, za majetek, tak ta je obrovská.

Pavel Müller, 42 let, skladník

Dělat řidiče autobusu by se mi nelíbilo. Podle mě je to práce, která by mě nebavila. Navíc cestující jsou mnohdy nervózní, řidiči pak pracují ve stresu, to by pro mě nebylo.

Václav Potměšil, 79 let, důchodce

Celý život jsem dělal na dráze. Tohle by ale mohla být také zajímavá práce. Nebránil bych se tomu, být řidičem autobusu, kdybych se měl znovu rozhodovat o svém povolání.

31.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič ostatních speciálních 18 700 Kč

Obsluha ostatních manipulačních zařízení (kromě obsluhy vysokozdvižných vozíků) Dělník-popelář, obsluha ostatních manipulačních zařízení. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18700 kč. Volných pracovních míst: 9. Poznámka: První kontakt:, e-mail: daniela.beranova@mariuspedersen.cz,, osobně: Ždánice 71, každou středu 8 - 9 hod., , Pracovní poměr na dobu určitou s možností prodloužení v případě dobrých prac. výsledků., , Náplň práce:, Obsluha manipulačního zdvihacího zařízení při svozu odpadků, vykonávat manuální práce související s činností dělníka svozu odpadů, provádět úklid, chránit a pečovat o svěřenou techniku, dodržovat BOZP, reprezentovat společnost vhodným chováním a jednáním., , Zaměstnanecké výhody:, Dovolená navíc, pracovní oděv zajištěný zaměstnavatelem včetně praní, diety 80 - 110 Kč/den.. Pracoviště: Nykos a.s., 281 63 Kostelec nad Černými Lesy. Informace: Daniela Beranová, +420 702 208 250.

Zdravotnictví - Zdravotnictví Zubní lékař 25 000 Kč

Zubní lékaři Zubní lékaři. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 25000 kč, mzda max. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: První kontakt:, e-mail: miksovsky@centrum.cz., , Pracovní doba:, 8 - 17 hod, po, út, čt, 8 - 16 hod, st, 8 - 14 hod, pá, , Zaměstnanecké výhody:, Stravenky, odměny.. Pracoviště: Kolínskydent s.r.o.-bezručova, Bezručova, č.p. 297, 280 02 Kolín 2. Informace: Martin Mikšovský, +420 604 775 973.

Vzdělávání a školství - Vzdělávání a školství Učitel střední školy 26 020 Kč

Učitelé všeobecně vzdělávacích předmětů na středních školách Učitel/ka - český jazyk, základy společenských věd pro SŠ. Požadované vzdělání: vysokoškolské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 26020 kč, mzda max. 33930 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: První kontakt:, Ivo Kocum Mgr., tel.: 607 850 428, kdykoli, e-mail: reditel@gcbrod.cz,, osobně: po předchozí dohodě., , Plný úvazek - zástup za mateřskou dovolenou., , Vhodné i pro OZZ.. Pracoviště: Gymnázium český brod, Vítězná, č.p. 616, 282 01 Český Brod. Informace: Kocum Ivo, +420 607 850 428.

Gastronomie - Gastronomie Kuchař/pizzař 30 000 Kč

Kuchaři (kromě šéfkuchařů) Kuchař/ka - studená kuchyně. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: První kontakt: , telefonicky: Martin Šmejkal, Tomáš Hynek, tel.: 774 022 822, 321 622 932, e-mail: info@pizzeriamalechov.cz, osobně: Pizzeria Malechov, Prokopa Velikého 112, Český Brod, od 11 do 23 hod., , Pracovní doba: v rozpětí 10 - 22 hod., , Požadujeme: poctivost, upřímnost, pracovitost., , Zaměstnanecké výhody: podnikové stravování, prémie.. Pracoviště: Jan chaloupka - pizzeria malechov, Prokopa Velikého, č.p. 112, 282 01 Český Brod. Informace: Tomáš Hynek Martin Šmejkal,, +420 774 022 822,321 622 932.


DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto

Druhá hokejová liga má nový model

Ve Scapinu se konal poslední koncert letošní divadelní sezony.
14

Divadelní sezonu zakončil rockový bluesman Krissy Matthews

Nedobrzděné auto naproti Futuru skončilo na střeše

Kolín – Kuriózní dopravní nehoda se stala ve čtvrtek dopoledne u parkoviště naproti Obchodnímu centru Futurum.

Kráska z Íránu, Maroka nebo jihu Evropy? Vyberte nejhezčí fanynku skupiny B

Fotbalové mistrovství světa v Rusku neprovázejí jen nádherné útočné akce a góly, ale i krásné ženy na tribunách či ve fanzónách. Do konce června vám budeme nabízet nejsympatičtější fanynky týmů z každé skupiny. Můžete hlasovat pro vaši favoritku, vítězky pak postoupí do finále, v němž se „utkají“ o pomyslný titul Miss šampionátu.

Lidé od 70 let budou jezdit po Kolíně zdarma

Kolín – Od prvního dne letních prázdniny začne v Kolíně platit nový ceník jízdného v městské autobusové dopravě. Shodli se na tom po delších jednáních zástupci vedení města a provozovatele městské dopravy, společnost Arriva východní Čechy. Změna se týká jízdného pro seniory.

Dotaci na Čapí hnízdo prý firma dobrovolně vrátí

Střední Čechy – Ke zlomu zřejmě dospěje handrkování o dotaci na výstavbu multifunkčního kongresového centra na Benešovsku, označovaného jako „farma“ Čapí hnízdo a spojovaného se jménem současného premiéra Andreje Babiše (ANO). Ten kvůli okolnostem získání dotace z Regionálního operačního programu v roce 2008 čelí společně s dalšími šesti lidmi včetně nejbližších členů rodiny trestnímu stíhání (původně byla dokonce stíhána 11členná skupina). Kauza, která je zatím na úrovni vyšetřování vedeném hospodářskou kriminálkou pražské policie, vyvolává značný rozruch na české politické scéně.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT