VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Chybí nám šoféři, tvrdí ředitelé přepravních firem

KOLÍN - Společnostem zabývajícím se hromadnou dopravou osob chybí řidiči autobusů. Podle našeho zjištění se potýkají s nedostatkem šoférů hlavně kvůli špatné legislativě.

31.7.2007
SDÍLEJ:

Milan Zouplna jezdí na trase Kutná Hora–Praha. Podle jeho názoru nikdo nechce autobusy řídit z důvodu velké zodpovědnosti. „Když je také autobus účastníkem nehody, je automaticky určen za viníka jeho řidič,“ řekl rozhořčeně.Foto: DENÍK/Michal Bílek

„Nedostatek řidičů autobusů je všeobecný trend. Musíme čerpat také možných 150 hodin přesčasů. Po dohodě s odbory i více. Vysoké nároky na řidiče typu pravidelných zkoušek způsobilosti, časové náročnosti a zodpovědnosti za životy lidí odra〜zují mnohé šoféry. V současné době bychom potřebovali alespoň dva nové řidiče,“ uvedl ředitel MHD Kolín Jiří Kolář.

Podle jeho slov je také velkým problémem nový bodový systém. „Za sebemenší prohřešek hrozí řidičům ztráta řidičského oprávnění. Pak je pro ně problematické vlastním autem dovézt ženu a děti například na výlet,“ dodal Kolář.

Stejného názoru je také Jindřich Poláček, ředitel společnosti Connex Východní Čechy, působící i ve středních Čechách. „ O nadbytku šoférů autobusů mluvit nemůžu. Šoféři využívají všech přesčasových hodin. S problémy ale zatím vše zvládáme,“ řekl Poláček. Podle jeho vyjádření se s vážnými problémy budou potýkat za dva až tři roky.

Odchod šoférů a náhrada nikde

„To starší řidiči odejdou do důchodu a náhrada za ně nebude. Pořizovací náklady na získání řidičského oprávnění jsou vysoké a mnohé to odradí,“ postěžoval si Poláček.

Jaká je situace v autoškolách? „Za řidičské oprávnění skupiny C, tedy na autobusy, si v naší autoškole žáci zaplatí 12 500 korun. O tohle oprávnění není zdaleka takový zájem jako o ostatní skupiny. Zřejmě proto, že málo lidí chce jezdit s autobusy,“ uvedl majitel autoškoly Jaromír Kulhavý.

Názor řidiče

„Vůbec se nevidím, že se nikdo nehrne dělat řidiče. Vždyť jsme pořád jednou nohou v kriminále. Stane-li se nehoda, a to ji třeba ani nemusím vůbec zavinit, hned jsem první na parketě. Obecné ohrožení je noční můra každého řidiče. Však se zeptejte. Navíc roste agresivita cestujících, k časové náročnosti se vůbec vyjadřovat nebudu. Jen ať si někdo zkusí jezdit od rána do noci za každého počasí,“ uvedl řidič Karel, který si nepřál uvést celé svoje jméno.

Mám problémy, ale musím se usmívat

Pavel Koděra, zkušený řidič Autobusové dopravy Kolín, jezdí už deset let. „Náročná práce to je. Každý by si měl uvědomit, že ta náročnost se dá ukázat v několika úhlech – jde jak o časovou, tak psychickou. Vezměte si příklad řidiče pravidelné linky, který vstává brzy ráno, má svoje problémy, ale na cestující se musí usmívat. Při tom právě lecjaký ranní škarohlíd se na řidiči odreaguje, ten se nesmí rozčilovat, musí se soustředit na silnici. Hustotu provozu nemusím zdůrazňovat, a to, jak se občas někteří řidiči na silnici chovají, také ne. To abych přemýšlel pořád i za ostatní. Myslím si, že problémem je mírné hodnocení přestupků. Za alkohol za volantem či rychlost jízdy bych uděloval přísnější tresty. A nevyježděnost mladých. Jaké zkušenosti má devatenáctiletý kluk? Povinná dvouletá praxe, která už je dneska pasé, byla užitečná.“

A co na to říká Blanka Hladká, řidička MHD Kolín? „Šílený provoz, v Kolíně to je katastrofa, navíc řada rozkopaných míst, která brání v plynulosti dopravy. Jako problém vidím i chování cestujících a chodců, všichni ve špičce sobecky upřednostňují sebe. To aby řidič autobusu měl svatou trpělivost.“

Nejhorší řidiči? Mladí kluci!

„Nikdy jsem nejezdil na autobusech městské hromadné dopravy či na pravidelných linkách autobusové přepravní společnosti. Na začátku svého podnikání v této branži jsem si pořídil vlastní autobus pro svoji soukromou přepravní společnost a nemusel se přizpůsobovat žádnému zaměstnavateli. Sám si však musím práci sehnat, je to rizikové podnikání. O náročnosti řidičského povolání není pochyb. Jenom si uvědomte, že máte za sebou na padesát lidí, jako v případě mého autobusu,“ shrnuje svoje postřehy podnikatel a řidič autobusu Bedřich Vágner.

Další soukromý podnikatel v oblasti autobusové přepravy Vladimír Trpálek se přidává: „Jezdím už patnáct let, náročné to samozřejmě je. Nikdo nejsme neomylný, ale jak se v současné době jezdí, je hrůza. Ozývají se kritiky na řidiče autobusů a kamionů, ale já mám nejhorší zkušenosti s osobáky. Řada mladých kluků si napravuje sebevědomí silným autem od tatínka na silnici. Myslím si, že zavádění povinných psychotestů nic nevyřeší.“

Jak se díváte na profesi řidiče autobusu?

Martina Horvátová, 24 let, na mateřské

Já řidiče autobusů obdivuji, vždy se mi hrozně líbilo, když autobus couval. Řidič proto musí mít velké zkušenosti, aby se s tak velkým vozem někam vešel. Sama bych to ale nedělala.

Daniela Vyplerová, 65 let, důchodce

Je to velmi těžká práce a navíc pěkně nebezpečná, psychicky náročná. Sama jsem již hodně dlouho řidička, řídím opravdu ráda, ale nikdy mě nenapadlo, že bych to mohla dělat.

Jaroslav Novák, 29 let, vedoucí výroby

Rozhodně bych to nikdy nechtěl dělat. Je to jen o stresu, o velikém stresu. Ta odpovědnost za životy cestujících a jejich bezpečnost, za majetek, tak ta je obrovská.

Pavel Müller, 42 let, skladník

Dělat řidiče autobusu by se mi nelíbilo. Podle mě je to práce, která by mě nebavila. Navíc cestující jsou mnohdy nervózní, řidiči pak pracují ve stresu, to by pro mě nebylo.

Václav Potměšil, 79 let, důchodce

Celý život jsem dělal na dráze. Tohle by ale mohla být také zajímavá práce. Nebránil bych se tomu, být řidičem autobusu, kdybych se měl znovu rozhodovat o svém povolání.

31.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Elektromechanik elektrických zařízení 18 000 Kč Elektromechanici elektrických zařízení (kromě zařízení v dopravních prostředcích) Elektromechanik - elektrikář (údržba). Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: První kontakt:, telefonicky: Svoboda Jindřich Ing., tel.: 736 507 082, 321 750 397, e-mail: jindrich.svoboda@k-protos.cz, osobně: Kolín - areál PARAMO, čas dle tel. dohody, , Popis práce: , elektro-údržba, opravy strojů a zařízení výrobních linek, technologií a pomocných provozů v PARAMO a.s. , , Požadavky: , vyhláška č. 50/1978 Sb. §6, praxe 3 roky v oboru, základní znalost měřících a regulačních přístrojů, řidičský průkaz B, manuální zručnost, zodpovědnost, , Zaměstnanecké výhody: , závodní stravování, příspěvek na penzijní připojištění, , Pracovní doba: 6:00-14:00 hod. Pracoviště: K-protos, a.s. - provoz /v areálu f. paramo kolín/, Ovčárecká, č.p. 314, 280 02 Kolín 2. Informace: Jindřich Svoboda, +420 736 507 082,321 750 397. Stavebnictví - Stavebnictví Ostatní stavební technici 30 000 Kč Stavební technici přípravy a realizace investic, inženýringu Rozpočtář/ka, přípravář/ka staveb. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 30000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: První kontakt:, Friedrichová Jana Ing., tel.: 777 299 856, denně od 8 hod,, e-mail: halko@halko-sro.cz., osobně: 7 - 14 hod v sídle firmy., , Vhodné i pro OZZ., , Náplň práce: , zpracování cenových nabídek, tvorba stavebních rozpočtů, příprava a administrativní vedení zakázek, komunikace s investory a dodavateli., , Požadujeme: , SŠ nebo VŠ stavebního směru, znalost práce na PC - MS Excel, MS Word (KROS výhodou), znalost čtení projektových dokumentací, orientace v související legislativě a tvorba výkazů výměr, ŘP sk. B nutný, flexibilitu, pečlivost. Praxe v oboru dopravních, pozemních nebo vodohospodářských staveb nutná., , Pracovní doba:, 6:30 - 15:00 hod.. Pracoviště: Halko stavební společnost, spol. s r.o., Václavské náměstí, č.p. 28, 280 02 Kolín 2. Informace: Jana Friedrichová, +420 777 299 856. Výroba - Výroba Mechanici a opraváři 21 000 Kč Mechanici a opraváři zemědělských strojů a zařízení Mechanik a opravář v zemědělské výrobě. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 21000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: První kontakt:, Marková Dana Bc., tel.: 321 796 330, Po - Pá 7 - 14:30 hod,, e-mail: markova@zasbecvary.cz., , Náplň: , opravy strojů a zařízení, údržba v zemědělské výrobě (živočišná, rostlinná)., , Požadavky: , svářecí průkaz, VZV , řidičský průkaz skupiny B, řidičský průkaz skupiny C a T výhodou, profesní průkaz výhodou., , Zaměstnanecké výhody:, podnikové stravování, 5 týdnů dovolené, po 3 letech příspěvek na penzijní pojištění, možnost rekreace na horské chatě.. Pracoviště: Zas bečváry a.s., 281 43 Bečváry. Informace: Dana Marková, +420 321 796 330. Výroba - Výroba Obsluha strojů 22 000 Kč Obsluha zařízení (kromě lakovacích) na povrchovou úpravu kovů a jiných materiálů Pracovník na smaltovně. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 22000 kč, mzda max. 26000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: První kontakt:, Ladislav Petrů Bc., tel.: 321 610 540, 602 318 179, pracovní dny 8 - 16 hod,, e-mail: petru@karma-as.cz,, osobně: v pracovní dny 9 - 14 hod, Zborovská 693, Český Brod., , Požadavky:, Dobrý zdravotní stav, fyzická zdatnost, zodpovědnost, pečlivost., , Náplň práce:, Organizace práce na smaltovně (5 lidí)., Dohled nad dodržováním stanovených postupů, kontrola kvality, opravy vadných kusů., Spolupráce s mistrem, výkazy práce, předání hotových výrobků k expedici., Vše vysvětlíme, zaučíme., , Zaměstnanecké výhody:, Příspěvek na stravu, možnost podnikového ubytování., , Pracovní doba:, Po - Pá 6 - 14:30 hod.. Pracoviště: Karma český brod a.s., Zborovská, č.p. 693, 282 01 Český Brod. Informace: Ladislav Petrů, +420 321 610 540,602 318 179.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Videosouhrn 24. září 2018

Řádění vichřice na Tachovsku a vstupenky na královský Real: zhlédněte videa dne

Kamila Váchová sbírá lízátka pro onkologicky nemocné děti.

Sbírá lízátka pro onkologicky nemocné děti. Pomoci můžete i vy

Koncert projektu Nylon Maiden ozdobil svojí přítomností Blaze Bayley

Kolín /FOTOGALERIE/ - Švýcarský houslista Thomas Zwijsen a jeho spoluhráčka, houslistka Anne Bakker, křižují Evropu s hudebním projektem nazvaným Nylon Maiden, v němž přehrávají v akustické podobě zaranžované jen pro kytaru a housle hity legendární metalové kapely Iron Maiden.

Jak se měnilo město, ukazuje výstava v kolínském Ceropu

Kolín /FOTOGALERIE/ - Pod názvem Kolín v běhu let se netradičně v nedělní podvečer otevřela výstava v sále kolínského podnikatelského inkubátoru Cerop. Na několika panelech jsou tam k vidění dokončené městské investiční akce.

AKTUALIZOVÁNO

Vichřice nekácela jen stromy. Popadaly i stožáry

Střední Čechy - Hasiči volaní k odstraňování jednoho spadlého stromu za druhým se od nedělního večera nezastavili - a pro poruchové čety železničářů i energetiků to platí jakbysmet. V těch nejpesimističtějších scénářích se naplnily předpovědi meteorologů varujících před přechodem studené fronty s vichřicí.

Fabienne lámala stromy, zastavila vlaky a nadělala spoustu práce energetikům

Střední Čechy - Studená fronta Fabienne, jež s sebou přinesla silný vítr, zasáhla Českou republiku v neděli večer. Meteorologové před silným větrem varovali. Výstraha s vysokým stupněm nebezpečí, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav, platila od nedělního večera do pondělních šesti ráno pro celou Českou republiku.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT