Větší štěstí měla dvojice na motocyklu, který vrazil do domu v Bratčicích u Čáslavi. Třiatřicetiletého muže sice ve velmi vážném stavu odvezl vrtulník, život o dva roky starší spolujezdkyně ale není ohrožen, i když vyvázla s četnými zlomeninami. Nedobře dopadl při nedělní srážce také muž na motocyklu, který podle vyšetřovatelů nedal přednost autobusu. „Měl zlomeninu nohy, žeber, úraz hlavy,“ vyjmenovala Tereza Janečková ze záchranné služby.

Podobná bilance přitom není výjimkou. Opakuje se víkend co víkend, kdy si řidiči a řidičky motorek vyrážejí na silnice nejčastěji. Potvrzují to i policejní statistiky, byť jsou ovlivněny tím, že letos díky teplému jaru začala sezona podstatně dřív. Jen do konce dubna evidovali policisté ve Středočeském kraji 71 nehod motocyklistů, což je proti loňsku o 37 více. Ještě otřesnější je nárůst počtu mrtvých. Ve zmíněném období se v regionu na motorkách zabilo pět lidí – o tři více než loni.

Příčiny jsou přitom pořád stejné. Nezvládnutí řízení ve vysoké rychlosti, nedání přednosti a jízda stylem závodníka na uzavřeném okruhu, jako by ostatní účastníci silničního provozu ani neexistovali. Za tragédiemi tak často stojí nezodpovědnost a hazardérství. Zvlášť když některé motorkáře láká vyrazit si na vyjížďku po nějaké té sklence něčeho ostřejšího či bez přilby. Helmu ostatně neměl ani mladý jezdec, který podlehl následkům zranění v Mlékojedech, kdy nezvládl zatáčku a narazil do plotu. Nepomohou ani speciální akce, kdy policie zaměřuje kontroly na oblíbené motorkářské trasy. S hlídkami se pravidelně setkávají hlavně řidiči mezi Liběchovem a Dubou na Mělnicku. Každý motorkář mít za sebou policajta nemůže.

I samotní vyznavači jedné stopy přitom připouštějí, že v jejich řadách jsou i hazardéři. „Bývají to hodně mladí kluci s bohatými tatínky, kteří bez toho, že by se museli sami přičinit, dostávají do rukou hodně silné stroje,“ konstatoval Michal Cetkovský z kutnohorské motorkářské skupiny Royal Riders. Do klubu se prý ale divocí jezdci zrovna nehrnou. „Nevydrželi by to s námi, my si jedeme své tempo; jsme trochu jiná kategorie. Jezdíme na chopperech tak osmdesát devadesát kilometrů v hodině, oni se ženou rychlostí o stovku vyšší,“ vysvětlil Cetkovský. Nevybouření hazardéři tak vlastně ani nedají těm starším příležitost, aby jim předali něco ze svých zkušeností a filozofie motorkáře, pro něhož usednutí za řidítka neznamená pouhopouhé vyplavování adrenalinu, ale životní styl.