Výsledkem je, že servisy a dodavatelé náhradních dílů jsou nuceni montovat drahé a originální díly přímo z automobilek a nenabízejí levnější a stejně bezpečné (protože certifikované) díly dodavatelů těchto automobilek nebo dalších dodavatelů. ČR nepřistoupila ke směrnici 98/71/ES o právní ochraně (průmyslových) vzorů, týkající se především ochrany (průmyslových) vzorů náhradních dílů.

V právě probíhající diskusi v Evropské radě členských států a v Evropském parlamentu by se ČR měla přiklonit na stranu českých a moravských řidičů a řidiček, malých a středních podniků servisních služeb a nepodporovat nevýhodné nákupní podmínky pro motoristy. Tato výzva je také obsahem dopisu SOS českým zodpovědných orgánům.

Řidiči a majitelé automobilů by si v souladu s nařízením ES č. 1400/2002 měli všímat, jakými díly je vůz opravován. Zákazník by měl mít vždy právo požadovat informace, jakými autodíly bude jeho vozidlo opraveno (náhradní díly musí být podle Zákona o obecné bezpečnosti výrobků bezpečné). Zákazník se může obrátit na autorizovaný servis a nechat vozidlo opravit originálními díly od výrobce vozidla. Může však také požadovat, aby mu autorizovaný servis opravil vozidlo náhradními díly stejně kvalitními, které dodávají na trh výrobci dílů a nezávislí distributoři. Zákazník také může svěřit opravu vozidla nezávislému autoservisu a požádat ho o provedení opravy za použití tzv. originálních dílů od výrobce vozidla. Může také požadovat od nezávislého servisu (a ve většině případů tomu tak je), aby bylo jeho vozidlo opraveno díly od dalších výrobců dílů či nezávislých distributorů.