Nejčastějším proviněním bylo překročení povolené rychlosti v obci o méně než dvacet kilometrů za hodinu, za což je dvoubodová sankce. Další v pořadí bylo porušení povinnosti řidiče vyplývající ze zákazové nebo příkazové značky, osvětlení vozidla nebo „pásy“. V pomyslném žebříčku nechyběly ani dva sedmibodové trestné činy – řízení motorového vozidla bez držení příslušného řidičského oprávnění a ohrožení pod vlivem návykové látky. „Za tyto trestné činy hrozí pachateli odnětí svobody až na jeden rok,“ vysvětlila Petra Čimová z kolínského policejního ředitelství.

Kvůli bodovému systému vznikly i administrativní úkony. „Museli jsme vytvořit zcela nové pracoviště, kde pracují dvě úřednice. Jeden úředník se navíc ke své práci zabývá zadáváním a vyhodnocováním přestupků do celého systému,“ nastínil vedoucí odboru dopravy kolínské radnice Jiří Jeřábek. Nové povinnosti vznikly i městské policii. „Máme vyčleněné dva strážníky, kteří jezdí měřit rychlost a zároveň v jejich pracovní náplni je, že veškeré přestupky, které všichni strážníci řeší a spadají do bodového systému, předávají na příslušný odbor dopravy k započítání bodů,“ uvedla Renata Krutská z Městské policie v Kolíně.

Bodovaní řidiči na Kolínsku červenec 2006/ červen 2007

Český Brod: 1 bod - 242, 2 body - 368, 3 body - 138, 4 body - 52, 5 bodů - 42, 6 bodů - 20, 7 bodů - 41, 8 bodů - 9, 9 bodů - 3, 10 bodů - 5, 11 bodů - 2, 12 bodů - 3, počet bodovaných řidičů - 925, což činí 8,21% k celkovému počtu řidičů.

Kolín: 1 bod - 978, 2 body - 1581, 3 body - 513, 4 body - 297, 5 bodů - 132, 6 bodů - 58, 7 bodů - 129, 8 bodů - 27, 9 bodů - 15, 10 bodů - 8, 11 bodů - 3, 12 bodů - 11, počet bodovaných řidičů - 3752, což činí 7,56% k celkovému počtu řidičů.

Co říkáte na bodový systém?

Petr Blecha, obchodní zástupce, 35 let

Bodový systém má své nesporné výhody. Ale aby správně fungoval, je potřeba zajistit více hlídek na silnici, které budou na řidiče dohlížet.

Helena Peterková, uklízečka, 37 let

Myslím, že je to stejné jako před zavedením bodového systému. Je to dané náturou Čechů. Na nic nehledíme. Člověk aby se bál přejít přes přechod.

Lukáš Peterka, student, 16 let

Když se podívám z pohledu cyklisty, tak mi přijde, že se to zlepšilo. Pořád je ale co dělat. Pomůže snad více policistů.

Bogdan Ferdorovič, inženýr, 58 let

Je to dobré pro řidiče. Ti musí mít pevný řád. U nás na Ukrajině si každý jezdí, jak chce. Tady je větší disciplína. Ale i tak by se mělo jezdit opatrněji.

Jana Pátková, na mateřské, 26 let

Po zavedení byl vidět rozdíl. Jenže jsme Češi, takže jsme se hned otrkali. Když bude víc hlídek, tak zase bude každý volat do rádia, kde jsou.