Testováním zde prochází motorová jednotka v barevném provedení kombinujícím odstíny modré s šedou, avšak do ostrého provozu mají tyto vlaky vyrazit červeno-šedé; v nové jednotné úpravě silničních i kolejových vozidel jezdících v systému Pražské integrované dopravy.

Nastoupí „nejnovější žraloci“

Očekávané vlaky Borecký označuje jako „nejnovější žraloky“, protože jsou podobné dřívější dodávce dvouvozových motorových jednotek, jimž České dráhy daly obchodní označení RegioShark. Jde o vlaky pro 120 sedících cestujících s devíti místy první třídy, jedním pro vozíčkáře, pěti pozicemi pro přepravu jízdních kol – a vejdou se i dva kočárky. Mimo jiné mají elektrické zásuvky, wi-fi připojení k internetu, klimatizaci nebo přebalovací pult na WC. Osobní dopravu s nimi České dráhy zajišťují na neelektrifikovaných tratích v krajích Karlovarském, Olomouckém, Pardubickém, Plzeňském, Ústeckém a Zlínském.

Novinka, kterou České dráhy objednaly u polského výrobce PESA Bydgoszcz, má cestujícím ve středních Čechách sloužit od přelomu letošního a příštího roku. Konkrétně na tratích z Prahy na Beroun přes Rudnou nebo z Berouna do Rakovníka.

Jako jednu z významných předností připomněl Borecký fakt, že kromě nafty mohou tyto vlaky jezdit na biopalivo HVO. Jde o „hydrogenovaný rostlinný olej“, který se na rozdíl od takzvané biosložky vyráběné z řepky pro přimíchávání do nafty připravuje jinou technologií a možnosti využití surovin jsou mnohem rozmanitější - včetně zpracování například použitých olejů nebo odpadů provázejících zemědělskou produkci. „Jeho uhlíková stopa je od zdroje až ke spálení v motoru o více než 90 procent nižší než u nafty,“ oceňuje Borecký nyní tolik sledovanou přívětivost k planetě.

Na cestě jsou i nové RegioPantery

Již v minulosti krajský radní pro dopravu informoval, že polská firma PESA Bydgoszcz vyrábí na objednávku Českých drah desítku motorových jednotek pro 120 cestujících, které mají být na sklonku letošního roku nasazeny na jedné z tratí mezi Berounem a Prahou i Berounem a Rakovníkem. Nahradit zde mají nyní používané Regionovy. Počítá se ale i s další obnovou vozového parku.

Jeden z již konkrétních slibů se týká i elektrického provozu. Na trasu Praha–Kralupy nad Vltavou–Ústí nad Labem by v prosinci 2024 měly vyjet RegioPantery pro 240 cestujících. CityElefanty, které zde jezdí nyní, to má umožnit přesunout na trať spojující Lysou nad Labem s Prahou. Nasadit zde více vlaků, což přinese zkrácení intervalu mezi spoji, umožní dokončení modernizace této tratě, s čímž se počítá v roce 2025.

Velké vlaky pro vytížené tratě

Ve spolupráci v pražským magistrátem počítá středočeské hejtmanství i s rozhodnutími o další obnově vlaků spojujících Prahu s okolním regionem. Jejich role je klíčová, protože objednávají veřejnou dopravu. Vzájemná domluva je zásadní, protože dopravce vybírají a smlouvy s nimi uzavírají samostatně – a to i v případě, kdy službu pro cestující zajišťuje stejný vlak jedoucí v různých úsecích téže tratě.

Velkým a také mimořádně nákladným plánem je zavedení vlaků, které pojmou až 400 cestujících, na přetížených páteřních linkách směřujících do hlavního města.