Přeložka svou nově navrženou polohou umožňuje přeměnu stávající silnice I/12 na komunikaci nižší třídy, což by skýtalo možnost výrazného zklidnění dopravy a možnou změnu navazující infrastruktury.

Nová trasa silnice je navržená mimo zastavěné části, což umožňuje vybudovat prostorově náročnější čtyřpruhové směrově dělené příčného uspořádání, které odpovídá stávajícím a předpokládaným dopravním zatížením a významu komunikace.

Přeložka by měla měřit přes 12 kilometrů, její začátek je navržený za mimoúrovňovou křižovatkou Dubeč, která řeší propojení Štěrboholské radiály, části Pražského okruhu v úseku Běchovice–Satalice a dále připravované stavby Pražského okruhu 511 Běchovice–D1. Přeložka končí napojením na stávající stopu silnice I/12, necelých 200 metrů před jejím křížením se silnicí III /10163 Tuklaty – Přišimasy.

V souvislosti s plánovanou stavbou se samozřejmě vynořuje řada otázek a připomínek. Na veřejném setkání v Úvalech padla například otázka na spolupráci mezi ŘSD jakožto investa přeložky a developerem úvalské lokality Hostín ohledně protipovodňových opatření. Hovořilo se také o sjezdu z budoucí přeložky u Květnice.

„Z pohledu Úval je životně důležité, aby byla zachována možnost sjezdu u Květnice. Je vcelku jedno, jestli bude u Květnice nebo v prostoru mezi Květnicí a Újezdem. Původně byla idea, že by se udělal další sjezd mezi Dobročovicemi a Úvaly. To je z pohledu Úval maximálně nešťastné řešení. Za prvé by byly sjezdy velmi blízko vedle sebe a za druhé by se do Úval svedla kompletní doprava," zaznívá z Úval.

Ministerstvo dopravy zvažovalo před časem i jinou variantu trasy celé přeložky. „Dohodli jsme se s několika obcemi a městskými částmi, které jsou podél pánované trasy, že založíme sdružení, které bude podporovat výstavbu přeložky v původně naplánované trase," uvedl starosta Úval Petr Borecký s tím, že kdyby se tato jiná trasa takříkajíc ujala, znamenala by oddálení výstavby a mělo by to negativní dopady na Úvaly a obce podél budoucí trasy. „Tento plán už ale podle jednání na ministerstvu nejspíš definitivně padl," informoval starosta.

Podle jeho slov se začátkem léta uskutečnilo jednání s projektovou kanceláří, z něhož vznikl záměr, aby do přelomu prázdnin podaly připomínky k záměru výstavby přeložky. Podle těchto připomínek a návrhů bude projektant upravovat projekt pro zadavatele. Jedná se o tzv. neformální část podání připomínek, oficiální projednávání se uskuteční až následně. Starosta Borecký odhaduje období říjen až březen příštího roku.

Plánovaná přeložka v číslech:

hlavní trasa délka: 12 601 m
plocha vozovek: 267 500 m2
počet stavebních objektů: 216
mostní objekty: 23
celková délka mostů: 2281 m
mimoúrovňové křižovatky: 6
celkový objem zemních prací:
výkopy: 1 849 900 m3
násypy: 430 600 m3

Katastrální území dotčené stavbou: Dubeč, Běchovice, Koloděje, Újezd n. Lesy, Sibřina, Květnice, Dobročovice, Škvorec, Úvaly, Tuklaty

Předpokládaná cena stavby: 6 296 459 000 Kč (bez DPH)