„Most bude provozu schopný každý dnem," řekl trochu s nadsázkou Jaroslav Lukeš a vzápětí upřesnil, že hotovo by mělo být na počátku března.
Nyní totiž dělníci připravují most na pokládku asfaltu. S touto prací prý musejí zhotovitelé počkat, až bude teplo. Na počátku nového měsíce by však měly být podmínky pro vytvoření jízdního povrchu ideální.

Ačkoli se prý nejprve zdálo, že se bude muset protáhnout termín uzavírky silnice do konce dubna, není tomu tak. Vše se stihne na počátku měsíce března a objízdná trasa už dále nemusí pokračovat. Jak motoristická doprava, tak také cyklisté a chodci budou moci již brzy využívat nově postaveného mostu, který odpovídá moderním potřebám.

Rychlost zhotovitelské firmy, kterou si již dříve starosta obce pochvaloval, závisela prý také na mírné zimě, která umožnila téměř po celou dobu pracovat.
Demoliční práce starého mostu začaly v říjnu minulého roku. Dělníci však v závěru minulého roku kromě demolice historického mostu stihli také udělat injektáže. Místo také zajišťovali proti sesuvu půdy. Zároveň pochopitelně odváželi z místa suť a zeminu.

Nový most v Klášterní Skalici bude širší než ten historický, tím by měl být vyhovující pro současnou dopravu v obci. „Bude na něj navazovat chodník. Ten musí dokončit obec sama," vysvětlil Jaroslav Lukeš s tím, že projekt na chodník je již hotový. Jeho realizace je prý naplánovaná na tento rok.

Jaká je objízdná trasa?

Obousměrná objízdná trasa vede silnicí III/3344 – III/33416 přes Kolínskou ulicí v Kouřimi dále opět silnicí III/33416, po této silnici pokračovat obcí Klášterní Skalice až na křižovatu se silnicí III/33417, tady vpravo a po silnici III/33417 do Kouřimi na křižovatku se silnicí III/33418 tady vpravo a po této silnici až na křižovatku se silnicí III/3344, zdě opět vpravo a po této vozovce do Klášterní Skalice.

Jak to bylo s původním mostem

Historický most v obci měl své zastánce. Valná většina občanů však souhlasila s vybudováním mostu nového. Odpůrci zbourání tohoto unikátního gotického mostu hledali podporu také u ministerstva kultury. To nakonec rozhodlo o budoucnosti mostu. Ovšem v jeho neprospěch. Most totiž nebyl prohlášený kulturní památkou. O most se v nedávné minulosti pochopitelně zajímal také památkový ústav.

Ten však nakonec ustoupil a také souhlasil s novým mostem. Ten původní byl podle Jaroslava Lukeše již několikrát opravený. Naposledy prý v roce 1968, když po něm přejely tanky Československé lidové armády .

Navíc měl most prasklou klenbu. Z toho důvodu, na požádání vedení obce, nechal vlastník mostu Krajský úřad Středočeského kraje ve spolupráci s Krajskou správu a údržbou silnic v roce 2012 vypracovat mimořádnou prohlídku. Už ta prý ukázala neuspokojivý stav.

Zajímavost ze stavby mostu

V opěrné zdi nového mostu by měly být zakomponované části pískovcových kvádrů ze starého mostu. Dohodlo se tak vedení obce společně s Národním památkovým ústavem. Pískovcové kvádry původního mostu mají totiž velmi zajímavou historii. Velice pravděpodobně totiž pocházejí z původního kláštera, který v obci stával.

Po povodni se řešilo více mostů

Opravovaly se mosty v nedalekých Vrbčanech či v Radimi. Právě v druhé jmenované obci nakonec zůstal stát most původní, který však musel projít rozsáhlou rekonstrukcí. Přestože je most již od prosince přístupný pro automobilovou dopravu, ještě není zcela dokončený. Na jaře tohoto roku by se mělo pracovat ještě na estetických úpravách. Kdy bude zcela hotovo, záleží jen na počasí.

Proč oprava mostů trvá tak dlouho?

„Problematika mostů je velmi palčivý problém ve středních Čechách. Jenom pro vaši představu vlastníme řádově 1800 mostů a mostků. Přípravá rekonstrukce a investice je leckdy velmi zdlouhavá, hlavně z důvodů majetkoprávních vztahů. Vlastní realizace vždy trvá déle než oprava silnice z důvodu technologických lhůt," řekl při online rozhovoru hejtman Středočeského kraje Miloš Petera.