V Kolíně bodovala Změna pro Kolín, ostatní strany doslova rozdrtila, získala 20 křesel z 27 v zastupitelstvu, to znamená téměř 65 procent všech hlasů. Existuje historicky podobný výsledek?

Máte pravdu, jde o extrémně zajímavý úspěch jednoho subjektu, který v Kolíně nemá obdoby, nic podobného se v demokratických podmínkách v Kolíně ještě nestalo.

Dovedete vysvětlit, co stojí za takovým kolosálním úspěchem hnutí?

Důvodů tohoto úspěchu je několik – především se současnému starostovi podařilo vzbudit důvěru voličů, a to svým vystupováním během volebního období i v době volební kampaně. Jeho emocionální vyznání v předvolebních novinách Změny pro Kolín nemá v ČR obdoby, byl jsem velmi zvědavý, jak na voliče zapůsobí. Dalším důvodem je nepochybně neexistence relevantní opozice v minulých čtyřech letech, končící koalice nenarazila ani jednou na racionální kritiku opozice v zastupitelstvu, přestože k tomu byl několikrát dobrý důvod. V neposlední řadě sehrál svoji roli i výběr lídrů ostatních kandidujících politických stran, zejména ČSSD a TOP09 vybraly do čela kandidátek osoby, které voliči museli jasně odmítnout. Kolínští voliči vystavili svůj účet všem – tak, jako si Kolíňáci přejí vládu současného starosty, tak stejně jasně dali na vědomí, že současné vedení výše uvedených stran už v Kolíně u moci nechtějí.

Lídr Vít Rakušan hned po zjištění výsledků řekl, že v Kolíně nebude vláda jedné strany, počítá s koaličním partnerem z minulého období. Opozice bude mít jen pár mandátů. Co to znamená prakticky?

Panu starostovi se splnil sen všech lídrů, získat absolutní většinu mandátů v instituci, do které se volí. Ovšem starosta Rakušan je, nepochybně, i velmi inteligentním politikem, který dobře ví, že tento sen se může rychle proměnit v noční můru.

Co tím myslíte?

Ještě nikdy nikde nezískal subjekt, který takto drtivě uspěl v demokratickém hlasování, ve volbách stejný či větší počet hlasů, pokud vládl samostatně. Celá odpovědnost by celé čtyři roky totiž ležela na jediném muži, který – pokud nechce v politice ve svých čtyřiceti letech skončit, což nepředpokládám – musí nyní pečlivě zvažovat, co dál. A volba koaličního partnera sice nutná není, ale bude pro Změnu pro Kolín velmi výhodná. Za jistých okolností může být výhodnou i pro město Kolín.

Změna pro Kolín má v zastupitelstvu 20 lidí z celkového počtu 27 zastupitelů. Není takový výsledek dvojsečný v tom smyslu, že by uvnitř strany mohly vzniknout frakce?

Frakce vzniknout mohou, ale nečekám to, Změna pro Kolín předvedla v tomto ohledu skvělou koordinaci již v minulém období, kdy dva či tři lidé byli tahouny a zbytek zastupitelů mlčel a jen hlasoval. Jak je ale vidět na příkladu pana zastupitele Hory a jeho bývalé politické strany TOP09, může se rozpadnout i klub se třemi politiky, natož pak s dvaceti.

Ve volebních štábech velkých stran se spekulovalo nad tím, zda se Kolínu nezkomplikuje získávání dotací, když vládnoucí koalice nebude složena ze stran, které jsou zastoupeny ve vládě. Jaký na to máte názor?

Samozřejmě, že šikovný starosta či místostarosta z parlamentní politické strany dokáže pro město udělat mnoho. Ale zdůrazňuji slovo schopný – v minulém volebním období byl jedním z místostarostů zástupce TOP09, která měla po většinu volebního období v držení ministerstvo financí, a město to nijak zvlášť pozitivně nepoznamenalo. Naopak i schopní nezávislí komunální politici nemusejí mít se získáváním podpory ze strany státu problém. Ano, vždy je lepší mít v čele města zástupce standardní politické strany, ovšem jak je vidět právě na příkladu Kolína, nemusí to platit absolutně.

Přišlo volit nakonec zhruba 40 procent voličů, u komunálních voleb by člověk očekával vyšší účast. Čím to podle vás je?

Víte sám, že 40% jsem očekával již v předvolebním období. Příčiny jsou stále stejné – lidé se nezajímají o politiku, mnohdy nechápou, že je hlasování důležité pro jejich životy, protože politika ovlivňuje každodenní činnost všech z nás.

V posledních letech se hovoří o možnosti přímé volby starosty města. Byl byste pro takovou změnu, když se už prezident volí přímo?

Já příznivcem přímé volby starosty jsem už od dob svého studia na vysoké škole. Přímá volba hlavy města přináší nejen jasnou odpovědnost politiků, ale i voličů, kteří vědí, koho a proč volí. Omezuje se tím i korupce a nekalé praktiky v komunální politice. Má i svoje rizika, ale výhody jasně převyšují nevýhody. Zatím však k takovémuto kroku neměli čeští politici dost odvahy, osobně velmi pochybuji, že za čtyři roky by se starosta města mohl volit přímo.