Proč jste si vybral zrovna Fordy?
Sháněl jsem nějaké auto, když jsem prodal svého Rapida a jeden kamarád mi říká: „Pojď se mnou do Fordu." On je „Forďák", tak mě do toho navezl.
Tak jsme sehnali v Kolíně právě Forda Taunuse. Jeli jsme to okouknout a zachránili jsme ho před šrotem.
Stál tam dva roky pod stromem a už měl i ceduli za oknem, že to bude odtažené a sešrotované, pokud se s tím nikam nehne. Tak jsem se ho ujal.
Takže o veterány jste se začal zajímat až při koupi nebo už předtím?
Celkově jsem spíše tíhl ke starším autům. Jak říkám, měl jsem toho Rapida a nové auto jsem nikdy nechtěl. Vždy jsem šel po něčem starším.
Neplánoval jsem tedy, že to bude třeba tahle sedmdesát sedmička (rok výroby pozn. red.), ale třeba nějaká Fiesta stará nebo dvojka Golf. Něco takhle staršího, ale přišlo pod ruku tohle…
Je to auto, které používáte všude, nebo máte na denní používání jiné auto?
Ne, mám ho na denní používání. Jiné auto nevlastním, jen motorku.
Auto tedy máte klasicky zaregistrované a můžete s ním běžně jezdit?
Auto mám normálně na bílých cedulích. Navíc jsem si nechal udělat atest historického vozidla, takže bílé cedule mi zůstaly, normálně s ním můžu jezdit, ale povinné ručení platím jako na veterána.
Co znamená, že je auto atestované?
Byl tu člověk od nás z klubu, který se tím zabývá. Je to vlastně atestovací komisař. On prohlédl auto, jestli na to má nárok nebo nemá. Vystavil mi na to doklady, nafotil a mám štempl a nálepku s tím, že mám atestované historické vozidlo.
Říkáte „od nás". Jste zaregistrovaný v nějakém klubu veteránů?
Ano, jsem zaregistrovaný ve Fordím klubu. Jezdí na srazy různě po republice.
Je nějaký na Kolínsku? Který je nejblíže?
Nejblíže jsem byl asi v Milovicích na Nymbursku na srazu a tam byly vyloženě auta tohoto typu.
Zpátky k vašemu autu. Je na něj spolehnutí?
V celku ano. Ono se na tom vlastně nemá co rozbít. Tam je kabel od startéru ke světlům, ke spínači. To je všechno, co by se tam mohlo rozbít.
Takže je to méně poruchové auto než novější nebo nové?
To je otázka… Když si koupíš nové auto jako funglovku, tak je jasné, že to bude jezdit. Když si koupíte nějaké jeté, tak záleží typ od typu, co si koupíte. Je to kus od kusu. Tady, když se něco rozbije, tak si to spravíte třeba v příkopě, když u sebe máte nářadí.
Opravujete si auto sám, nebo jste ho někdy dal specialistům?
Ne, nikdy jsem ho nikomu nedával. Veškeré opravy zastanu sám.
Jsou pro vás opravy spíše nutností nebo máte auto jako hračku?
Dá se říct, že to mám spíše na hraní, než že bych auto nutně potřeboval k životu a k dopravování se někam.
Nevadí vám, že toto auto nemá moderní vymoženosti jako klimatizaci, vše v elektrice?
Určitě mi to nevadí, protože čím více elektroniky, tím více se toho může rozbít. A klima není potřeba. Neříkám, že nějaká jiná auta tohoto typu klimatizaci nebo moderní doplňky nemají. To mají. Samozřejmě naše evropské adaptace takové vymoženosti jako klima neměly. Ale zápaďáci už na to byli.
A co bezpečnost? Myslíte, že je to bezpečné auto do dnešního provozu?
Bezpečné auto, no. Co je dneska bezpečné auto? Samozřejmě deformační zóny na tom autě jsou jiné a je to stará piksla, takže když se něco stane, je to horší. Ale podívejte se, co jezdí ještě favoritů, felicií a všech starších aut. Já myslím, že v tom zase takový rozdíl nebude.
Co policie? Mají nějaké problémy? Zastavují třeba častěji?
Co s ním jezdím, tak mě zastavili jenom jednou a to proto, že se chtěli podívat, co mám za auto.
Jak je takovéhle auto nákladné?
Záleží, jestli na spotřebu nebo údržbu. Spotřeba je špatná. Bere si takových jedenáct litrů určitě, ale jak jsem řekl, mám to spíše na hraní, ne na dojíždění do práce nebo někam pravidelně. A údržba? Musíte syslit, když máte takové auto. Takže já mám po sklepě, po půdě a všude možně hodně náhradních dílů. Kdybych měl druhou kasli, tak jsem schopný postavit z toho druhé auto.
Takže když jsou někde za výhodnou cenu, tak se kupuje do zásoby…
To se právě pohybuje na tom klubu. Lidé se dohadují, kdo co má, prodá, vymění … On motor třeba není nijak poruchový. Ale třeba já mám doba dva náhradní a z nich jsem schopný postavit jeden funkční určitě.
Jsou náhradní díly dostupné?
Ano, v celku dobře dostupný a ne za draho. Samozřejmě podle toho, o co jde. Nejdražší, co jsem na to kupoval, byly silent bloky. Ty jsem musel objednávat v Německu, protože tady prostě nejsou, ty stály pět tisíc. A chladič. Ten jsem objednával taky z Německa za stejnou cenu. Samozřejmě, kdybych tam dal chladič ze sto dvacítky, tak to bude jezdit taky.
Umíte spočítat, kolik vás už auto stálo? Myslím na opravách…
Kolik jsem do toho mohl dát v náhradních dílech? Já myslím, že takových patnáct tisíc, víc bych to neviděl. Jak jsem říkal, nejdražší byly ty silent bloky a chladič. Zbytek jsou takřka stokorunové položky. Náprava za pět set, motor asi za tisíc korun. Něco se někde vymění. Stačí sehnat mrtvé auto stejného typu a vybrakovat z toho, co jde. Musí se to tak dělat.
Co na autě teď děláte?
Chtěl bych to dát do úplně původního stavu, jak bylo. Nechal jsem si rozkódovat štítek. Takže jsem se dozvěděl, že byl vyrobený v Kolíně nad Rýnem v srpnu roku 1977, původní barvu měl bílou.
Takže ho budete přestříkávat na bílou?
Přemýšlím o tom, jakou barvu mu dám, ale myslím si, že půjdu do té bílé. Abych ho dal do původního stavu. Říkám, žel bohu. Bývalý pan majitel tam napáchal zvěrstva, co se týče karosařiny, takže to musím zachránit, jak se dá.
Jak dlouho myslíte, že nebudete jezdit, ale renovovat?
Nemůžu pod tím být osm hodin denně vzhledem ke zdravotnímu stavu a teď i vzhledem k počasí.
Takže si s tím hraji tak dvě hodinky denně. Kdybych na tom makal, tak já nevím, do dvou měsíců bych to třeba dokázal. Ale čas mě nikam netlačí, tak není potřeba.
Chystáte se renovovat úplně všechno sám. Včetně třeba stříkání?
Chtěl bych to udělat sám. Peníze na to ani nemám, abych si to někam dal. Takže se pokusím to i nastříkat sám a uvidíme. Proto nechci žádnou metalízu, s tím jsou problémy, to stříkat.
Hlavně práce budu dělat venku, takže musí být počasí, nesmí foukat vítr, lítat mušky…
Jak jste se vlastně dostal k tomu, že budete auto renovovat a opravovat sám?
Jsem vyučený automechanik a už na Rapidu jsem si dělal všechno sám. Baví mě to. Právě proto jsem nechtěl nové auto, na kterém bych si ani sám nic neopravil. Možná kromě oleje a výměny kol. Do toho už se bez diagnostiky sahat nedá. Nelze vzít šroubovák a opravit to. Tady vezmu třináctku, sedmnáctku klíč, kladivo a kleště a udělám generálku motoru v příkopě.
Napadá mě ještě, zda takové auto nemá problémy s technickou?
Ne, je to jako každé jiné auto. Když to svítí, brzdí, bliká, tak projde. Samozřejmě musí být v pořádku, pak projde. Nikomu nevadí, jak je auto staré.
Může si takové auto pořídit každý nebo tomu musí rozumět?
No, měl si ho pořídit spíše nadšenec. Normální člověk by si ho pořizovat neměl. Když k tomu nemá žádný vztah a neopravoval by si to sám, tak je to k ničemu.
Takže, kdybych si chtěla koupit takovéhle auto hotové a jezdit jen na vyjížďky, tak byste mi to nedoporučil?
Tak samozřejmě, že můžete. Ale je problém sehnat hotové, aby to někdo prodal jen tak, že se s tím chcete někde ukazovat. Přijde mi to divné. Nekouká se na to dobře, když se s tím jezdíte jenom vystavovat. Ono by vás to stejně přinutilo opravovat. Vždycky se tam něco drobného porouchá, ono to opravdu donutí se to naučit. Zejména na to musíte mít prostor a čas.
Náročnost je tedy v čase spíše než ve financích?
Jak se to vezme. Samozřejmě, když to bude někdo chtít udělat opravdu se vší parádou a nechá si to udělat od někoho, dá do toho auta mnohem více peněz. Pokud si někdo nechá díly repasovat a doma to skládá, je to o jiných penězích.
Tudíž veterán může vyjít levně v případě, že se o to člověk zajímá a vše si dělá sám?
Taky záleží na tom, co máte za auto. Tady u toho auta v podstatě ano. Díly jsou dostupné a z malé ceny. Jsou však také auta, se kterými je to horší. Nemusí tu být dostupné náhradní díly a dovozy jsou většinou o dost dražší.