Dopravní inspektorát každoročně eviduje několik nehod, při kterých sehrál roli alkohol v krvi cyklisty. Dokonce jednou i nezletilého cyklisty. A samozřejmě s příchodem teplých dnů cyklistů tradičně na silnicích přibývá, obzvlášť v regionu rovinatého Polabí, kde cyklistika jen kvete.

K drobné míře alkoholu u cyklistů bývají řidiči, pochopitelně na rozdíl od policistů, poměrně shovívaví. „Pokud si chlap dá k večeři jedno pivo a pak přejede na kole pár set metrů domů nebo k sousedům nebo někde mezi chatičkami, tak podle mě nikoho ani sebe neohrožuje. V některých státech je malá trocha alkoholu v krvi tolerovaná dokonce i u řidičů aut, i když samozřejmě i jedno pivo na každého působí jinak,“ říká Pavel Březina. „Ale ruku na srdce, ať hodí kamenem ten, kdo nikdy v životě nesedl na kolo nebo i za volant po pivu nebo když si nebyl úplně jistý, jestli nemá zbytkový alkohol,“ dodává.

I cyklisté nezřídka přiznávají, že po troše pití většinou v podobě jednoho, dvou piv na kolo nasednou. „Ano, dám si pivo a pak jedu na kole domů. Stejně to půlku cesty tlačím,“ smál se jeden z cyklistů. „Dělá to tak spousta lidí,“ poznamenal.

Horší už je to s větší než drobnou mírou alkoholu. S opilým cyklistou se podle svých slov asi před měsícem potkal řidič Martin. „Šněroval si to přede mnou od krajnice ke krajnici. Bylo to už za šera a samozřejmě byl ještě neosvětlený. Jel jsem za ním krokem jakou dobu, protože jsem se ho vysloveně bál předjet. Když jsem ho po chvíli v širším místě míjel, myslel jsem, že mi spadne na kapotu. Chtěl jsem mu z okýnka pořádně vynadat, ale pak jsem byl rád, že ho mám v pořádku za sebou, a jel jsem dál. Ale pak jsem nad tím ještě celý večer doma dumal, protože jeden nikdy neví, jestli je ten člověk úplně na mol, nebo jestli mu třeba není zle,“ popsal řidič.

V rekreačních oblastech, na vesnicích i ve městech lze nezřídka u hospod vidět hned několik jízdních kol a stěží lze soudit, že všichni jejich řidiči uvnitř nebo na předzahrádce popíjí jenom limonádu. Hospodští se ale shodují, že nehodlají a ani nemají právo kontrolovat, komu které kolo patří a jestli na něm dotyčný po návštěvě pohostinství jede, nebo ho jenom tlačí. „To je na zodpovědnosti a svědomí každého člověka,“ řekl jeden z provozovatelů hospody.

Ačkoli je alkohol za řidítky poměrně častý, nebývá největší příčinou dopravních nehod cyklistů. „Nejčastější příčina je sražení cyklisty otevíranými dveřmi řidičem, případně cestujícím z vozidla, a nebo najetí cyklisty do takto otevřených dveří. U cyklistů, kteří jeli pod vlivem alkoholu, je nejčastější příčinou nezvládnutí řízení a následný pád na vozovku,“ konstatoval vedoucí Dopravního inspektorátu Policie ČR Kolín Vlastimil Hruška.

V evidenci dopravních nehod má inspektorát leckdy i kuriózní případy. Například havárii nezletilého cyklisty. Podle našich informací mu bylo 13 let. Nezvládl řízení kola, narazil do domu, následně upadl na vozovku a způsobil si těžké zranění. V krvi měl 1,93 promile alkoholu.

Dopravní nehody na Kolínsku s účastí cyklisty:
rok 2016 7 alkohol 3x
rok 2017 6 alkohol 2x
letos 10 alkohol 1x