Do Poboří zajížděl autobus několikrát denně. Svážel děti do škol vPlaňanech a Kolíně a lidi do práce. Přestože spoje všem vyhovovaly, úřední šiml zařehtal a zautobusové linky bez přestupu se udělal spoj spřípojem. Nezazsvěcený si pomyslí: pouhá organizačnízměna.

Co to ale znamená pro obyvatele Poboří a Hradenína? „Nejenom časovou ztrátu, protože autobus zKolína jede do Poboří přes Plaňany, kde se musí přestoupit a pokračovat teprve do vlastního Poboří. Cesta tak zabere téměř hodinu,“ vysvětluje obyvatelka vesnice Táňa Hurtová a barvitě líčí, jak člověk tráví vpřeplněném autobusu zbytečnýčas.

„Nese to ssebou další problémy. Rodiče posílali děti do kolínské lidušky, ale spřestupem si to každý rozmyslí, zda-li poslat samotného školáka a trnout, jestli se mu po cestě něco nestane nebo jestli nenastoupí vPlaňanech do jiného spoje,“ dodává Blanka Němečková.

Problémy a peníze navíc
„Nepříjemné je to ipro starší lidi. Vobci nemáme obchod, takže všichni musí za nákupy dojíždět. Představte si starou babičku sholí, která táhne nákupní tašku a je nucená ještě přestupovat, aby se dostala domů,“ právem se rozčiluje Táňa. Navíc došlo kúpravě ceny. „Dokud autobus jezdil přes Poboří bez přestupu, stál lístek dvacet korun. Vsoučasné době je to tak, že ulinek, které nejedou přímo, si musíte koupit lístek do Plaňan za dvacet a zPlaňan do Poboří za deset korun. Takže zpáteční cesta do Kolína stojí išedesát korun,“ vysvětluje Blanka. Šedesát korun za dvacet osm kilometrů? To je skoro zpáteční jízdenka doPrahy.

Nespokojenost lidí zPoboří a Hradenína narostla do té míry, že kontaktovali plaňanského starostu Martina Charváta. „Jednak se nám nelíbilo, že snámi nikdo ozměně jízdního řádu nediskutoval, ani transparentně neoznámil, a jednak nejsme súpravou linek spokojeny,“ shodují se obě ženy. Rozhodly se vzít aktivitu do svých rukou a jednat. Na svém kontě mají již první úspěch. Jednu ze zrušených přímých linek Okresní autobusová doprava Kolín zavedla od třináctého ledna zpátky. „Je to ta, která vozila lidi zpráce zKolína před třetí hodinou odpoledne,“ říká Hurtová.

Pomůže petice?
Lidé ve vsi volají po vrácení dalších spojů. „Sepsaly jsme spolu petici, ve které vyzýváme plaňanského starostu kdalšímu jednání spřepravcem. Petici nám podepsali ilidé, kteří jezdí auty,“ upozorňuje Němečková.

„Skutečně petici se zhruba stovkou podpisů jsem obdržel,“ potvrdil plaňanský starosta Martin Charvát a dodal: „Lidé žádají znovuzavedení přímých autobusových linek, které byly na návrh krajského úřadu,zrušeny, a připomínkují nedostatky uněkterých spojů.“ Charvát uvedl, že petici použije jako podklad pro jednání se Středočeským krajem onových jízdních řádech. „Budu jenom rád, když občané budou linky připomínkovat. Všechny reálné požadavky budu při jednáních prosazovat,“ konstatoval starosta. Problém vidí ivnedostatečné informovanosti ze strany kraje: „Vždyť omožnostech využívání přenosných čipových karet pro cesty autobusem jsme se dozvěděli až minulý týden.“