Odboráři neváhali dokonce vyhlásit stávkovou pohotovost, aby posílili svoji vyjednávací pozici. „Stávka je však až krajním řešením," řekl Ivo Navalaný, předseda odborové organizace KOVO, která v TPCA působí vedle dalších odborů, a sice ASO.

Stávková pohotovost v kolínské automobilce TPCA, která před dvěma týdny oslavila 10 let sériové výroby, ještě nikdy vyhlášená nebyla.

Protestují proti kontu pracovní doby

Odborář Ivo Navalaný z KOVO řekl, že firma ve svém návrhu kolektivní smlouvy požaduje zvýšení flexibility zaměstnanců. „Firma navrhuje zavést konto pracovní doby. To znamená, že by pracovní doba byla variabilní podle požadavků výroby," vysvětlil.

Odbory to podle slov svého předsedy vnímají jako zásah do komfortu lidí. „Museli by chodit do práce v jiné dny, než jsou zvyklí, nebo by naopak někdy museli zůstávat doma. Vedle toho firma vytváří obrovský tlak na snižování nákladů," řekl.

Předseda odborové organizace ASO Imrich Rezek neváhal označit konto pracovní doby rovnou za strašáka pro zaměstnance. „Za prvé zatím neviděli návrhy. Kromě toho v době Internetu vědí, že to nechtějí ani zaměstnanci Škody a podobných firem, že dávají najevo svoji nechuť k tomuto produktu," vysvětlil.

Podle něj mají zaměstnanci strach, že budou v práci v létě neustále. Naopak v zimě, kdy bude poptávka slabší, budou doma. „Konto pracovní doby funguje tak, že když práce je, tak se přidávají směny. Když ne, tak se ubírají. Zaměstnanci ale říkají, že si chtějí užít dovolenou i v létě," vysvětlil, proč mají obavy z této novinky.

Snižování nákladů prý znamená menší růst mezd

Snižování nákladů podle jeho slov to znamená, že by platy neměly růst tak, jak by si odboráři přáli. V návrhu se hovoří o zřízení třináctého platu místo stávajícího bonusu, který by se vyplácel podle požadavku ve dvou termínech: před letní odstávkou a před Vánoci. Kromě toho chtějí odbory navýšit odstupné. „Jde o to, aby lidé měli větší sociální jistoty. Když chce firma po lidech větší flexibilitu, musí to být někde vyváženo," podotkl. Dále se hovoří o zřízení seniority a zvýšení či zavedení příplatků za směny.

Ty by měly být dva: odboráři chtějí zavést příplatek za odpolední směnu, a sice deset korun za hodinu. Zvýšit požadují příplatek za noční směnu, konkrétně chtějí navíc 25 korun za hodinu.

Příplatky mají kompenzovat méně hodin

Zavedení příplatku za odpolední směnu a zvýšení příplatku za noční šichtu má podle Imricha Rezka z odborů ASO vykompenzovat změnu směnného režimu. „V současné době se odehrává studie pracovní doby, kdy to vypadá, že by noční směna mohla být kratší. Tento příplatek by měl nahrazovat méně pracovní doby," vysvětlil.

Ivo Navalaný zároveň dodal, že odbory chtějí ve firmě vytvořit takové podmínky, aby firma neměla problém shánět zaměstnance v náboru. „Když budeme špičkově zaplacení, tak by k nám lidé mohli chtít nastupovat automaticky bez složitých a drahých náborových akcí," řekl.

Smlouva by měla být uzavřena v dubnu

Kolektivní vyjednávání se odehrává dvakrát týdně, původně měla být smlouva uzavřena už na konci března. „Stávající kolektivní smlouvu jsme prodloužili v celé její platnosti, máme cíl novou uzavřít do konce dubna," vysvětlil Ivo Navalaný. „Vyhlášení stávkové pohotovosti bereme jako varovný signál pro firmu, že nálada mezi lidmi není dobrá, že jsou ochotní případně postupovat k dalším krokům," řekl.

Zda to znamená ochotu stávkovat, odpověděl, že se otevřeně o stávce nemluví. „Je to až krajní řešení. Zatím budeme jednat, uvidíme. Když jsme stávkovou pohotovost vyhlásili, tak se o tom také musíme bavit," dodal.

Automobilka požadavky zatím nekomentovala

Vedení automobilky zatím jednotlivé požadavky odborů nekomentuje. „Detailní požadavky odborových organizací v průběhu kolektivního vyjednávání nehodnotíme. Tento týden pokračuje vyjednáváni schůzkami, kde tyto detaily budeme řešit," uvedl mluvčí TPCA Radek Kňava.