Tak dopadl Kostelec nad Černými lesy v podzimních komunálních volbách. Se zvolením kandidátů na nejvyšší posty to však ve městě nebylo jednoduché. Dvě strany s největším zastoupením měli své kandidáty. Nedokázali se však dohodnout ke spokojenosti obou stran. Starostou se tak po několika jednáních nakonec stal Jan Kahoun, jediný zástupce ČSSD v černokosteleckém zastupitelstvu, který je bez politické příslušnosti. Hovořili jsme s ním o tom, jak se stal starostou a jaké má vize do budoucna.

Vy jste původně vůbec nebyl kandidátem na starostu, jak se potom stalo, že jste byl zvolený do nejvyšší funkce právě vy?
Protože se nedohodly vítězné strany, kde stálo šest lidí proti šesti. Zbývali tři zastupitelé a později i já. Pořád se to mlelo do kolečka, až to vlastně dopadlo takhle.

Tudíž jste na funkci starosty nebyl připravený? Vstupoval jste do voleb s tím, že chcete být pouze zastupitel nebo jste se ohlížel po vyšší funkci?
Počítal jsem s tím, že bych rád dělal radního. Určitě jsem nepočítal s funkcí starosty. Myslím, že pro mě rozhodlo, že jsem člověk nezatížený minulostí v poměrně vyhroceném zastupitelstvu, a že se ode mě očekává, že budu schopen obrousit hrany od často až osobních sporů.

Jaké jste tedy měl pocity po zvolení do funkce nejvyšší?
Musím říct, že to nebylo jednoduché. Tak dva tři dny jsem nespal, ale na druhou stranu je to trochu výzva. Navíc můj otec kdysi dávno vyhrál volby na počet hlasů a starostou se nestal. Vzhledem k tomu, že již zemřel, jsem si říkal, že to udělám také trochu k jeho poctě. Ale na mé rozhodování měl samozřejmě tento fakt minimální vliv. Každý máme nějaký pohled na město a svým způsobem i pocit, že je v našich silách jeho chod ovlivnit, posunout ho určitým směrem. Není důvod to nezkusit, i když je to úplně něco jiného než jsem doposud dělal.

V jaké oblasti jste pracoval do té doby, než jste se stal starostou?
Dělal jsem logistiku v jedné velké firmě, která dováží ovoce a zeleninu.

Takže politikou jste se do současné doby vůbec nezabýval?
Politikou jsem se zabýval pouze tím, že jsem četl noviny. (smích) V komunálních volbách jsem na podzim kandidoval podruhé. V předchozím volebním období jsem se však nedostal do zastupitelstva. Byl jsem tehdy na stejné kandidátní listině za ČSSD jako nezávislý. Jediný rozdíl je v tom, že před čtyřmi lety to nedopadlo a teď ano.

Zabývejme se nyní budoucností. Do čeho byste jako starosta rád investoval?
Samozřejmě je nutné pokračovat v kanalizaci, ať chceme nebo nechceme. Čeká nás přístavba základní školy a rekonstrukce školní jídelny, protože letos základní škola ještě snad pojme všechny děti, které se přihlásily, ale příští rok už patrně ne. K této investici je vypracovaný krásný projekt. Otázka však je, jak to bude s penězi, protože to je opravdu finančně velmi nákladné.

Co ještě letos čeká Kostelec?
V současné době se rozhlížíme. Máme před sebou jednání zastupitelstva, kde se bude schvalovat rozpočet. Samozřejmě je to tam na hraně. Tudíž, když někdo nebude s něčím souhlasit, hned může být všechno jinak. Nyní si tedy můžeme jen teoreticky povídat, co bychom chtěli. Nikdo však ještě neví, jak to dopadne.

Některé projekty jsou však již rozdělané…
Zateplujeme mateřskou školu, na jaře budeme stavět stezku z města. Jde o společný projekt ve spolupráci s MAS Podlipansko. Cesta se bude jmenovat Lichtenštejnská stezka a měla by vést až do Českého Brodu. Nevím, zda českobrodští začali již něco budovat. Naším úkolem, je postavit cestu ke kapličce sv. Gotharda, tak aby byla přístupná všem.

Čím ještě se vedení Kostelce v současné době zabývá? Kromě již zmíněných věcí?
V současné době se zabýváme svozem bioodpadů. Připravujeme vyhlášku ohledně odpadů. Měli jsme schůzku s firmou, která s námi bude spolupracovat na odvozu bioodpadů. Jinak každý den přináší jiná a jiná jednání a podněty. Některé jsou více důležité některé méně.

Kdybyste měl na výběr a nehleděl na peníze ani potřeby jiných. Co byste jako rodilý Kostelák udělal jako první?
To je dobrá otázka, kterou jsem nečekal. Kdyby byl celý Kostelec opravený, myslím infrastrukturu, tak bych dal nové fasády na náměstí. Protože je opravených jen pár domů a je to takové smutné. Ve skutečnosti bohužel musíme nejdříve opravit infrastrukturu. Je to limitující. Myslel jsem si, že to vše nebude tolik nákladné a bude to takové veselejší. Já bych si ten Kostelec představoval takový přátelský. Jsme maloměsto. Minulé vedení města začalo dobře. Opravila se část náměstí. Musíme však pokračovat v tom, co oni dělali. Nejen v opravách kanalizace, ale i povrchů. Doufám, že se nám podaří stejně jako jim soutěžit o dotace. Opravit kanalizaci a udělat silnice, do kterých se již nebude muset kopat, je důležité. Pak i lidé budou spokojení a možná si i tu fasádu udělají.

Řekl jste, že jste si myslel, že to bude veselejší. Uvědomil jste si, že z pohledu občana vypadá spousta věcí úplně jinak než z křesla starosty?
Určitě. Vždycky je jednoduší sedět u piva nebo u dortíku a nadávat. Protože vás se týká jen okolí vašeho domu. Nebo cesta od domu na náměstí. Tam vás to pálí ze všeho nejvíc. Bydlím na jedné straně Kostelce a co se děje na druhé mě jako občana tolik netíží. Jako starostu samozřejmě ano. Protože například volají lidé, že jezdí kamiony ulicí. My však nemůžeme zastavit kamionovou dopravu, když není dořešený obchvat Prahy. To není otázka pro jednu obec, ale minimálně krajské, ale spíše celostátně řešené dopravní koncepce.

Není tedy řešením obchvat města?
Byl plánovaný obchvat okolo Svatbína, který je i zakreslený v budoucím územním plánu. Není ovšem zase tak nelogické, že obyvatelé Svatbína plánovaný obchvat v minulosti odmítli. Když máte na výběr, jestli vám budou za domem jezdit kamiony nebo nebudou, tak vždycky řeknete, že budete raději, když vám tam jezdit nebudou. My samozřejmě ještě navštívíme občany Svatbína, abychom sami zjistili, jestli existují možnosti k dalšímu jednání o výkupu pozemků pro obchvat města. Můžeme se domlouvat o stavebních úpravách, které by nezatěžovaly po dokončení silnice okolí hlukem.

Jiná alternativa, kudy vést obchvat neexistuje?
Prakticky je řešením situace opravdu obchvat kolem Kostelce, tedy jedině okolo Svatbína. Nebo dodělat obchvat Prahy z Říčan do Běchovic. Případně poslat kamiony na dálnici. Já si osobně myslím, že dokud nezačneme od kamionů na těchto silnicích vybírat mýto, tak kamiony jinam nic nenažene. Dokud nebudou muset platit, budou tudy vesele jezdit dál.

A lidi to samozřejmě nenechá chladnými…
Lidé samozřejmě stále volají, píší petice, píší dopisy. Jenže bohužel v této situaci jsem zoufalý, co si budeme povídat.