Tohle je vážná věc, kde končí veškerá legrace. Protože, jak říkají sami mladí policisté, po chvilce řízení dopravy vás pekelně bolí ramena. 

Mluvíme s mladým policistou Martinem. Ten už výuku v terénu absolvoval. „Byl jsem tam asi deset minut, docela to na poprvé stačilo," usmál se. Limit je jedna hodina, kdy se potom policisté musejí vystřídat. A jestli nemá obavy z agresivních řidičů? „Musíte věřit, že vás to auto nezasáhne," vysvětlil policista s úsměvem.

Je jich zhruba dvacet, střídají se po pěti až deseti minutách. Jejich školitel občas vytkne nějakou chybu, řekne, jak to udělat lépe. Samotní řidiči ale situaci celkem zvládají, protesty se z přiotevřených okýnek neozývají. Občas se mihne nějaká sanitka, vše ostatní stojí, projíždí jen ona. Policisté provoz řídit zvládají. Musejí. Bez semaforu by to prostě ani jinak nešlo…

Provoz řízený policistou je vždy rychlejší než semaforem, říká školitel

O výcviku mladých policistů jsme si popovídali s vrchním inspektorem Janem Fialou. Ten měl totiž nováčky na starosti a zaškoloval je do řízení provozu na velkých a rušných křižovatkách.

Místo semaforů tu jsou policisté. Co se dnes děje?

Dnes se tu mají policisté výcvik. Jde o ty, kteří nově nastoupili ke Středočeskému kraji a jsou v základní odborné přípravě v Sadské. V této části výcviku je čeká naučit se řídit provoz na křižovatce. A jelikož jsme ze Sadské, tak nejbližší vhodná křižovatka je tady v Kolíně.

Co tím myslíte, vhodná? Rozhoduje velikost, rušnost…?

Hlavně tu je velký provoz. Byli jsme v Nymburce, ale jak se všude dělají obchvaty, tak provozu ubývá. Tady je pro nás aut stále dost.

Jak je pro policisty náročné si různá gesta zapamatovat?

Příliš dlouho netrvá. Většinu gest stejně musejí znát z autoškoly, kde se je řidiči učí. Předtím to ale probereme na modelových situacích, pak jdou do terénu.

Co řidiči, jak reagují na řízení dopravy policistou?

Vždy to je o mentalitě lidí. Když provoz řídí policista, tak je vždy rychlejší. Někdo to kvituje s povděkem, občas se najde někdo, kdo je naštvaný. Ale většinou je to výjimka a jedná se o ty neschopné řidiče, kteří neznají pravidla silničního provozu a nechápou povely policisty.

Vejít doprostřed křižovatky nebude úplně jednoduché. Jak se na to policisté připravují, aby nezpanikařili, když vidí valící se provoz?

Při prezentaci jim ukazuji křižovatku, kde se připravujeme na modelové situace, například na špatné najíždění. Je nutné, aby touto zkušeností prošli všichni, protože zjistí, že to vlastně není nic strašného. Poprvé jsou nervózní, ale rychle zjistí, že to je v pohodě.