Obchvatu se ovšem na celém Kolínsku dočkal zatím pouze Kolín.

Pečky sice obchvat také mají, je ale pouze částečný. Aktuální je toto téma v současné době hlavně v Plaňanech, kde se začal vymodlený obchvat městyse v nedávné době konečně budovat.

„Vše jde podle plánu,“ řekla s úsměvem na rtech místostarostka Plaňan Leona Sixtová. Podle jejích slov v tuto chvíli těžká technika odvezla ornici a již také došlo k nutnému vykácení zeleně. Vedení městyse doufá, že i nadále vše půjde přesně tak, jak má a stavba se nebude zbytečně zdržovat.

Ačkoli centrum Plaňan se těžké dopravy konečně zbaví, auta budou pod radimskou skládkou najíždět zpět na původní silnici a obcí Radim budou projíždět dál.



Radimi tak rozhodně nově budovaný obchvat neuleví, stejně jako Pečkám.

„Radim pravděpodobně změny v dopravě po dostavbě obchvatu nepocítí,“ potvrdil starosta Martin Sýkora.

Aby tomu bylo naopak, musela by nově budovaná silnice pokračovat i kolem Radimi a následně by musel být dobudovaný i obchvat v Pečkách. Pak by se nákladní doprava definitivně odklonila.

Všechny tyto obce jsou vytížené, protože leží na spojnici mezi silnicí I/12 a hradeckou dálnicí.

Obchvaty na Kolínsku:
Kde jsou: Kolín; Pečky (částečně)
Staví se: Plaňany
Chybí: Kostelec n. Č. l.; Pečky (část)
Nechtějí: Zásmuky

Pečky, jak již bylo řečeno, obchvat sice mají, ale automobily, které část města minou, se do něj za nadjezdem opět vrátí a navíc projíždí přímo centrem okolo budovy školy. Dostavba obchvatu Peček se na dlouhá léta zasekla na výkupu pozemků.

HLEDAJÍ ŘEŠENÍ

Obdobnou situaci jako Pečky prožívají také v Kostelci nad Černými lesy. Také v tomto městě na pomezí Kolínska a Prahy – východ kamiony projíždí přímo náměstím, kde je mimo jiné škola a často se tu tak pohybují děti. Problémem s nesouhlasy majitelů pozemků a jejích vypořádáním řešil již bývalý hejtman Středočeského kraje Miloš Petera. Zamýšlený obchvat Kostelce nad Černými lesy se pochopitelně nelíbí obyvatelům okolních obcí.

„Říkají nám, ať tedy uděláme tunel,“ prozradil starosta Jiří Kahoun. Navíc podle jeho slov není obchvat jednoho města řešením problému. Ten se tak jen přesune o kousek dál. Ideální by podle něj bylo více koncepční řešení.

Kamiony, které jezdí průtahem mezi Kutnou Horou a Prahou trápí nejen Kostelec, ale také třeba obce Ždánice, Malotice nebo Oleška.

OBCHVAT NECHTĚJÍ

Stejně jsou na tom také v Zásmukách, kde nechali nainstalovat alespoň bezpečnostní prvky. I tady byl v minulosti diskutovaným tématem obchvat. Nejde však o aktuální řešení dopravní situace ve městě, protože průtah středem Zásmuk byl opravený. Zásmuky by se navíc po vybudování obchvatu staly mrtvým městem. Starosta Josef Krombholz nastínil, že se obává, že kdyby vznikl obchvat, město by přestalo žít a problém s uživením by měli i malí podnikatelé.

Pro toto město je tak jediným možným řešením zakázat vjezd nákladních automobilů.

K obdobnému kroku se rozhodli také v Říčanech, týká se však silnic druhé a třetí třídy, které patří do správy kraje. Přes Zásmuky však vede silnice první třídy, o které bohužel město ani kraj rozhodovat nemohou.