Od Prahy na východ by se měl napojit do stávajících úseků Poříčany – Pečky a Sadská – Nymburk. Předpokládaná cena akce je přes 240 milionů korun. Ve výsledku by se měla projevit i v regionální dopravě, na tase Praha – Kolín by ve špičce měly vlaky jezdit každých deset minut, na ně mohou navázat vlaky směr Čáslav a Kutná Hora. Mezi Prahou a Nymburkem by měly spoje jezdit co čtvrthodinu.

A kudy by vlastně měla supermoderní trať vést? Ještě nedávno se mluvilo o trase, která by vedla vlastně kolem silnice I/12, teď převážila severnější varianta. „Trať je potřeba, ale musí se zvážit všechny možné negativní dopady na obyvatele jejího okolí,“ řekl starosta Českého Brodu Jakub Nekolný. A tady je právě zádrhel. Ne každý je nadšený z toho, že by mu měly za domem neustále svištět vlaky.

„Spolu s ostatními obcemi dotčenými stavbou jsme k vedení trati přes naše území zaslali nesouhlasné stanovisko,“ informovala starostka Poříčan Hana Teršová s tím, že ale vzhledem k tomu, že se jedná o veřejně prospěšnou stavbu nadnárodního významu, je tlak na výstavbu velký. „Budeme tlačit na to, aby v rámci přípravy projektu byla navržena taková opatření, která ovlivní území Poříčan a jejich obyvatele co nejméně, a také budeme jednat o možných kompenzacích,“ uvedla. Poblíž obce by se kvůli rychlodráze měl i bourat jeden dům v lese.

Ilustrační foto.
V podkroví v Poříčanech vyrostou nové obecní byty

Další obcí, která se proti budování trati na svém katastru staví, jsou Kounice. „Řekli jsme to už na jednání v roce 2009,“ předeslala starostka Miroslava Sochorová. „A až letos jsme se dozvěděli, že se to nad Kounicemi má rozdělovat a být tam čtyři koleje,“ poznamenala.

Kounickým na záměru vysokorychlostní trati vadí celá řada věcí. „Zabere se orná půda, leckde jsou v ní zavlažovací systémy, jde samozřejmě také o zvýšenou hladinu hluku, o bezpečnost našich obyvatel, ale i třeba o jejich nemovitosti. Před časem se u nás hodně prodávaly parcely, lidé si postavili domy, leckdo bude ještě dlouhé roky splácet hypotéku a rychlodráha za okny logicky cenu nemovitosti znehodnotí,“ nastínila kounická starostka.

Připomněla, že kvůli plánované výstavbě svolala jednání se zástupci okolních obcí a sešlo se jich kolem patnácti. Mezi další obce, jichž by se měl záměr dotknout, patří Vykáň, Černíky, Milčice, Třebestovice, Vyšehořovice, Mochov nebo třeba Bříství. „Ti by tam, chudáci, byli jak v Bermudském trojúhelníku – z jedné strany silnice, z druhé dálnice a z třetí rychlodráha,“ dodala Miroslava Sochorová.

Harmonogram v této chvíli počítá se zahájením výstavby úseku Běchovice – Poříčany v roce 2025.

Vagon Siemens/Škoda pro České dráhy
Nová atrakce. Na okruhu v Cerhenicích začalo testování nových vagonů pro ČD