Těšíte se na bohatý štědrovečerní stůl? Měli byste však zvážit, co všechno přes svátky sníte. A důvodem není pouze obava o linii, ale také prevence před zdravotními problémy.

Odborníci na výživu upozorňují na to, že Vánoce jsou plné lákadel. Doporučují však všeho užívat s mírou. „Nejlepším kamarádem je pro nás 'Míra'," říká se smíchem výživová poradkyně Blanka Marková Medunová.

Pro vánoční svátky rozhodně doporučuje nepřejídat se a zvážit alternativy „zaběhlých" vánočních jídel. „Důležité je také mít pohyb a vyvážený příjem s výdejem. Když se tolik nehýbu, nemohu tolik jíst," vysvětluje. Na zvážení je také konzumace alkoholu a zda není lepší jej omezit.

Nutriční terapeutka Šárka Drábková nám řekla, že v tomto ohledu jsou nejrizikovější dvě skupiny lidí. „První jsou ti, kteří poctivě drží půst celý den. Večer pak snědí páté přes deváté, to je velký nápor na celou trávící soustavu. Ti, kteří ale jí celý den, si taky moc nepomohou. Pokud permanentně do žaludku sunu nějaké jídlo, žaludek pak nemá čas vše jednotně strávit a přeplňuje se," vysvětluje.

DIETNĚJŠÍ PODOBY TRADIČNÍCH JÍDEL

Zeptali jsme se Šárky Drábkové, zda má ze své praxe nějaké tipy na dietnější varianty jídel.

„Pokud mám nadváhu a řeším každé kilo, tak vyberu raději řízek kuřecí než vepřový. Stejně tak dnes existuje spousta receptů na odlehčené bramborové saláty, kde není nutné spotřebovat celou majolku, ale třeba použít zálivku octovou nebo jogurtovou," navrhuje.

Také upozorňuje na to, že odpoledne ani večer nedokáže naše tělo strávit ovoce. „Veškerou energii ukládá a navíc pak ovoce ve střevě kvasí. Dávejte si ho dopoledne, kdy naopak výborně poslouží," říká.

Šárka Drábková, která lidem radí s hubnutím, se na závěr našeho rozhovoru nad problémem ještě zamyslela z jiného pohledu. „Je opravdu potřeba z Vánoc dělat období, kdy se přejídáme a povolujeme opasky?" dodala.