Také velitel základny plukovník Jaroslav Míka potvrdil, že letiště v letošním roce zaznamenalo nárůst stížností na hluk. „Naše letové úsilí ale nikterak nevybočuje, naopak vzhledem ke koronavirové krizi není zdaleka tak intenzivní jako dříve. To potvrzuje naši úvahu, že lidé v tomto roce tráví více času doma a jsou celkově více citlivější na své soukromí, tedy i na hluk,“ uvedl plukovník.

Kolín se nachází v prostoru letiště, který je využíván ke vzletu, přistání a výcviku. Průletům nad městem nebo v jeho těsné blízkost nelze podle Jaroslava Míky zabránit. Výcvikové prostory jsou stanoveny Úřadem pro civilní letectví ve spolupráci s odborem na dohled vojenského letectví, a to s přihlédnutím k potřebám civilního leteckého provozu, vysílačům a aeroklubu.

„Prostory jsou volně dohledatelné na oficiálních stránkách řízení letového provozu, nicméně v důsledku hustoty osídlení v České republice není už mnoho let možné létat pouze nad neobydlenými oblastmi. Naše základna ani piloti si tedy volně nevybírají, kde budou provádět pilotní výcvik, nýbrž létají po stanovených trasách,“ uvedl velitel čáslavské základny.

Systém létání se podle něho nezměnil, běžné výcvikové lety se plánují v pracovních dnech mezi devátou a dvaadvacátou hodinou, v zimním období až do třiadvaceti hodin. „Každý jednotlivý let je monitorován, vyhodnocován a rozhodně se nemůže jednat nikdy o libovůli pilotů. Zabezpečení ochrany vzdušného prostoru České republiky a hluk tedy představují jakousi daň za bezpečí,“ poznamenal Míka.