situaci Monika Kudová z Chotutic. Podle ní by vlak mohl jezdit alespoň o nějakou tu stanici dál.
Petr Šťáhlavský z Českých drah se však proti tomuto ohrazuje. Dráhy totiž musí čekat na vyjádření Správy železniční dopravní cesty, jinak vlaky na trať pustit nemohou. Snažili se proto zprovoznit alespoň část trati co nejdříve. „Chtěli jsme zajistit vlak co nejdříve poté, co byla usjízdněna část tratě," vysvětlil Šťáhlavský. Navíc podle něj je pevná návaznost mezi vlaky a autobusy, případně minibusy. Jak se zdá, dráhy dělají co mohou a lidé si stále myslí opak.
Přestup na pěti kilometrech
„Nemají to vůbec domyšlené. Udělali to, jak se hodí jim a ne lidem z těch vesnice," myslí si Barbora Bezová. Podle ní, když byly drobné výluky, nebyly s dopravou takovéhle problémy. „Teď to mám asi pět kilometrů z domova do Peček a musím přesedat v Radimi," nechápe novinku v náhradní dopravě Bezová.
Spokojená není ani Tereza Vosecká. Ta však vidí problémy úplně jinde než v přestupech. „Ten minibus je k ničemu. Pohybově omezený člověk má problémy se tam dostat, stejně tak jako starší lidé. Plno lidí si stěžuje, že se tam nemůže dostat," podělila se o svůj názor Vosecká.
Na otázku přepravy nejen pohybově omezených osob, ale také přepravy kočárků a jízdních kol jsme se zeptali také Petra Šťáhlavského.
„Změnami, které se udály v minulém týdnu došlo k výraznému navýšení kapacity v úseku Radim Chotutice Vrbčany Plaňany Plaňany, hotel," řekl Šťáhlavský. Podle něj je nyní možná přeprava dětských kočárků díky velkému autobusu.
Jízdní kola jsou přepravena jen do vyčerpání kapacity náhradní dopravy. „Reálně je možné přepravit jedno či dvě kola a dětský kočárek, tedy obdobně jako ve vlaku," vysvětlil Šťáhlavský.
Dodal, že u vlaků není zveřejněna nabídka zvýšené kapacity přepravy kol (nejsou označeny například symbolem jízdního kola) a tak je kapacita těchto vlakových spojů asi dvě kola stejně jako u autobusů.
„Služba přeprava vozíčkářů nebyla zajištěna ani vlakem, nasazené motorové vozy přepravu vozíčkářů neumožňují, ani náhradní doprava přepravu neumožňuje. Na lince nejsou bezbariérové soupravy a spoje nenesou označení bezbariérovosti," prozradil Šťáhlavský, jak je to s přepravou vozíčkářů na této trati.
On jede vlak? Aha…
Někteří lidé si stěžují také na to, že o změnách v dopravě nejsou dostatečně informováni. Například jedna žena, která si nepřála být jmenována, strávila dlouhé desítky minut ba téměř hodiny na vlakovém nádraží v Pečkách. „Čekala jsem na autobus, tak jak jsem teď byla zvyklá," začala vyprávět.
Bylo jí prý divné, když dlouho žádný nejel a tak se v čase, kdy měl jet vydala za zaměstnanci drah, aby se zeptala, co se děje. „Oznámil mi, že jezdí vlak do Radimi a právě mi ujíždí," svěřila se. Podle ní však nikde na nádraží nejsou informace, že autobus od jisté doby přepravuje cestující až z Radimi a do této stanice je provoz vlaků obnovený.
Jak je to se změnami v řádech?
Změny se, jak je známo, udály na etapy. „Konkrétně v pondělí 22. července začal jezdit vlak do Radimi a velký autobus začal jezdit přes Vrbčany a Chotutice. Minibus v jednom směru zajížděl do Chroustova," vypočítal Šťáhlavský.
Od soboty pak podle něj přibyla obousměrná obsluha Chroustova, která způsobila to, že minibus musí z Kouřimi odjíždět dříve než doposud. Velké autobusy navíc teď jezdí v trase Plaňany, hotel Plaňany, nádraží Vrbčany, obec BUS Chotutice, u restaurace Radim, železniční stanice.
„Změny realizovat najednou nebylo možné, protože změna byla většího rozsahu a nebyla možnost cestující připravit na všechny úpravy již od 22. července," vysvětlil Šťáhlavský.