První etapa opravy nádraží a přednádražního terminálu by měla být hotová do konce tohoto měsíce, maximálně v prvních dnech září. Tato etapa obsahuje nové povrchy chodníků, novou vozovku, veřejné osvětlení, západní schodiště do budovy vlakového nádraží, parkovací zálivy pro automobily a západní zálivy pro autobusy.

Dnes už je hotové například schodiště směrem k nádražní budově, které bylo v architektonickém návrhu představeném veřejnosti a obyvatelům města se poměrně líbilo.

Schodiště dnes samozřejmě navazuje ještě na starou budovu vlakového nádraží. I to by se však mělo změnit. Správa železniční dopravní cesty plánuje rekonstrukci budovy, která je dnes zanedbaným, leč stále velmi pěkným funkcionalistickým objektem. V budoucnu by se měla barvou i stylem dobře hodit k opravenému autobusovému nádraží.

Kontejnery na tříděný odpad v těsné blízkosti Masarykova mostu opravdu nevypadají příliš pěkně. Díky podzemním kontejnerům zmizí
Kolín třídí: lidé dostanou 2500 nádob na plast



Budova vlakového nádraží by měla mít převážně bílou barvu, kterou měla historicky. Stěna nad vchodem zaplněná dnes ne zrovna hezkými luxfery by měla být opět celá prosklená a mohla by zde vzniknout i vyhlídková terasa s kavárnou. Vrátit by se na nádražní budovu měly i velké hodiny, které tam bývaly za první republiky.

Plány podle názoru starosty vypadají hezky. „Jsem rád, že se SŽDC také drží architektonické úspornosti. Zkrátka nevymýšlet nic nového, ale budově vrátit její hezký prvorepublikový funkcionalistický ráz,“ poznamenal kolínský starosta Vít Rakušan.

Podle současného vývoje situace by dokonce obě opravy mohly skončit současně, jak se i původně nesměle plánovalo.

Stav vlakového nádraží je podle obyvatel Kolína skutečně neutěšený. Vzhledem k tomu, že se jedná o zavedený železniční uzel, jeho prostor doslova volá po opravě. „Vlakové nádraží v Kolíně je jedno z nejošklivějších, jaké jsem kdy v Čechách viděl. Staré, tmavé, zašedlé, prostě jak z 50. let. Takže jestli dojde na jeho opravu, tak jedině dobře,“ popsal Kolíňák Michal Mrázek.

Nepříliš spokojení byli cestující i s původní podobou autobusového nádraží. „Kdo to neznal, měl docela problém najít, odkud mu autobus vůbec jede. Moderní orientační systém je tedy rozhodně na místě,“ myslí si Barbora Gabrielová.

Ilustrační foto
Vedro! Spotřeba vody strmě stoupá, někde už chybí

VE HŘE JE I PODCHOD

Na schůzce, kterou zástupci města absolvovali s vedením SŽDC, se řešil také plánovaný podchod pod nádražím směrem do Starokolínské ulice. Záměr jeho výstavby platí, ale nejspíš to nebude hned současně s rekonstrukcí nádražní budovy. Lze předpokládat, že na něj dojde zhruba v letech 2019 až 2020.

PARKOVIŠTĚ MŮŽE BÝT

K plánovanému podchodu město zamýšlí vybudovat parkoviště. Hodlá ho ale stavět jen v případě prodloužení podchodu.  „Kdybychom postavili parkoviště a podchod nebyl, vzniklo by rizikové místo, kdy by lidé z parkoviště přebíhali koleje,“ poznamenal starosta.

Pokud výstavba podchodu klapne, měl by být otevřený 24 hodin denně, tudíž by mohl sloužit i jako zkratka pro chodce do této části Kolína.

Miloš Forman
Černý Petr se po desetiletích vrací do Kolína