Proč se ve městě na řece nedaří projížďkám výletním parníkem, jsme si povídali s dnes již bývalým provozovatelem lodi Kolinea Františkem Martínkem.

Kde teď vlastně Kolinea je?
Od tohoto jara už je v Trenčíně, bude jezdit na Váhu. Je v rekonstrukci, celá se předělává, bude vypadat téměř úplně jinak a Kolinea se už jistě jmenovat nebude. Co mám zprávy, znovu spustit na vodu by se mohla už tak za měsíc.

Jak se do Trenčína dostala?
Pozemní cestou. Nakládala se v Týnci nad Labem, kam se tedy uskutečnila její poslední plavba po Labi. Měli jsme i malé posezení a rozloučení s lidmi, kteří ji měli rádi.

Prodej jste zvažoval dlouho a dlouho se snažil provoz lodi udržet. Co bylo popudem k rozhodnutí?
Rozhodnutí už prostě muselo padnout. Ať Kolinea jde a slouží tam, kde ji budou mít radši.

Proč se ve městě, které má řeku, výletním lodím nedaří?
Je to složitější. Prvotní chyba byla domnívat se, že když se v sezóně každý den vypluje s určitým počtem lidí, počáteční investice se za sedm let vrátí a bude to fungovat. Fungovalo by. Jenže na každodenní vyplutí se nenašli pasažéři. Labe je evropsky významným vodním tokem, to je terminus, znamená to něco jako dálnice mezi řekami, jiná taková řeka v republice není. V každém městě na takové řece by podle mě měla být loď, která bude sloužit jeho obyvatelům. Jenže v Kolíně se to prostě nepovedlo. Smutné je i to, když se dříve dělávaly plavby s určitou politickou stranou, jezdilo se lodí z Poděbrad. Proč by se podporoval místní podnikatel s místní turistickou atrakcí, že? Nicméně musím říct, že poslední člověk, který měl vztah k vodě, byl Jiří Buřič, který tehdy pomohl s přístavním molem.

Změnilo se něco s nástupem nové radnice?
Nezměnilo. Podpory se nám nedostalo. A loď sama ve městě, kde není aktivní turistický ruch, se těžko uživí. Byly akce firemní, školní, ale ne tolik, aby to stačilo. Výletní loď v podstatně menších Poděbradech živí lázeňští hosté, v Pardubicích je zase magistrát spolumajitelem lodi a i další města jako Děčín a Litoměřice se nebojí a podporují plavbu provozovanou soukromníky.

Pokoušel jste se něco podobného vytvořit v Kolíně?
Mnohokrát. Psal jsem dopisy, návrhy, nabídky. Když není ve vedení města alespoň trochu fanda v tom nejlepším slova smyslu, nemůže to fungovat. Přestože třeba jiné vyjížďky město pravidelně a ne zrovna málo podporuje. Někdo obnovuje výletní jízdy po kolejích, já se snažil obnovit výletní plavby po Labi. Jenže sám za sebe, ne pod hlavičkou občanského sdružení. Nedostal jsem co do podpory téměř nic. Přitom provozní náklady nebyly nikterak obří – zhruba 10 litrů nafty na hodinu, tedy na výletní plavbu do Klavar to bohatě stačilo. Samozřejmě jsou jednou za čas náklady na údržbu apod.. Podtrženo, sečteno – aby se udržel provoz výletní lodi v Kolíně, musel bych ho dotovat z jiné činnosti, jenže já musel naopak vydělat jinde na splátky. A to nešlo dělat donekonečna.

František Martínek

Myslíte, že je ještě někdy možnost, že by Kolín výletní loď měl?
Pokud to někdo bude chtít, šance je vždycky. Moje nabídka zastupitelstvu, že bych loď provozoval, spravoval, že by mohla fungovat třeba na mou koncesi, stále platí, nicméně není s kým se o tom bavit, když není zájem. Myslím, že je velká škoda, že Kolín o výletní loď přišel, ale třeba jsem jediný, kdo si to myslí…