„Z Persie se patchwork dostal složitými cestami do Ameriky a v dobách osídlování prožil svůj první rozvoj,“ přibližuje dějiny textilního umění Renata Stehlinová z Krupé. „Do Evropy však přišel mnohem dříve. Jako trofeje ho přiváželi z křížových výprav rytíři, ale vrcholný rozkvět nastoupil až v sedmdesátých letech minulého století ve Francii. Zajímavé je, že v Americe se uchytil vlastně jako z nouze ctnost. Zlatokopové měli nedostatek dek či oděvů a tak museli využívat každý kousíček látky,“ podotkla Stehlinová.

Složitá cesta k patchworku

Jako se patchwork dostal složitě do Evropy, složitě se k práci s ním dostala i paní Stehlinová. Vdala se do Francie a tam tvorbu objevila, naučila se jí. „Manžel si oblíbil Čechy a chtěl se zde usadit natrvalo. Z Alsaska jme se přestěhovali do Krupé, manžel je domem po mých rodičích doslova nadšen a já se textilu věnuji dále. Původně mi vadilo, že zde neexistuje ani literatura, ani nějaké zájmová organizace, že se velice těžce shání potřebný materiál,“ říká šikovná žena.

Výsledek dlouhých hodin práce výtvarnice vypadá na první pohled vcelku jednoduše, nenásilně. Do stylizovaných ornamentů až plasticky převedené motivy z přírody, výsledky vlastní fantazie, jindy složitě propracované detaily čehosi, připomínající kněžská obřadní roucha. „To není náhoda,“ usmívá se Renata Stehlinová. „Dříve ornáty vyráběly v klášterech řádové sestry a podobně jako s kousky textilu pracujeme nyní, je dělaly z několika vrstev ale obvykle nažehlovaly. Dnes se používají prakticky tři vrstvy textilu a následné prošití vytváří efekt reliéfu.“

Výtvarníci, kteří se zajímavé tvorbě věnují, mají svá setkání, výstavy a soutěže po celém světě. Jednou z nejznámějších je již tradiční ve francouzském St. Marie aux Mines, kde se v loňském roce sešlo 16 000 návštěvníků, probíhaly soutěže výtvarníků, trhy, zajímavé exponáty ukazuje i místní muzeum. Renata Stehlinová se nevěnuje jen vlastní tvorbě, angažuje se i v organizační stránce. Spoluzakládala Bohemia patchwork klub, spolupracující s Nadací Terezy Maxové, připravuje první výstavu, kde se o Velikonocích v pražském hotelu Pramen prezentovalo 135 výtvarníků z celé Evropy se třemi stovkami prací.