Její základní působení sice směřuje do oblasti tepelné energetiky, nicméně pomoc zdejších specialistů na kotle vyhledávají majitelé parních mašin nejen z celé republiky, ale i z dalších zemí.

Nyní zde mají v péči kotel a další díly lokomotivy 411.019 Conrad Vorlauf z roku 1873. Po dochovaných lokomotivách Kladno (1855; k vidění je v muzeu na pražské Letné) a Donnersberg (1870; obdivovat ji lze v depozitáři v Chomutově) je u nás třetí nejstarší, sdělila Deníku Jana Dobisíková z Národního technického muzea. Do měsíce má dorazit do Kolína ještě kotel dalšího skvostu z kolekce železničních vozidel toho muzea – rychlíkové lokomotivy 464.102 Ušatá z roku 1940.

Stejný kotel už zde opravili dříve

Na částech rozebraného „Konráda“, což je stroj, který původně vozil především nákladní vlaky na Rakouské severozápadní dráze a po první světové válce přešel do služeb ČSD, nyní vedle týmu SEA pracují lidé z 1. Kolínské lokomotivní, která působí v Žamberku na Orlickoústecku a specializuje se na opravy parních lokomotiv a stavbu jejich replik. Přímo v Kolíně má parta, která se netají láskou ke staré technice i k fortelu předků, v péči především kotel, komín a tendr, řekl Deníku jednatel firmy SEA Tomáš Šprysl. V Žamberku se pak dělají práce na pojezdu, kolech, rámu i parních strojích.

Samotný kotel prý mnoho úsilí nevyžaduje. V práci ho tu měli už v letech 2010–2011, kdy technické muzeum lokomotivu pronajímalo železničnímu muzeu v Jaroměři. Pro ně v Kolíně dělali generální opravu. Od té doby se věci změnily, v roce 2017 lokomotivu převzalo zpět technické muzeum a ta zamířila do Železničního depozitáře NTM v Chomutově, který je zpřístupněn pro veřejnost. Tam se také po zrestaurování vrátí, ale ne natrvalo.

Následek srážky se zvěří - ilustrační foto.
Bouračky se zvěří na středočeských silnicích: Je jich více než dříve

V budoucnu se má stát jedním ze stěžejních exponátů budoucí expozici Muzea Železnice a elektrotechniky NTM, jehož otevření se chystá v roce 2028 v objektu bývalých dílen Masarykova nádraží v Praze. Lokomotiva se tedy nevrací přímo do provozního stavu, ale cílem je dosáhnout toho, aby byla vystavovatelná a bylo ji možné přesouvat po kolejích (byť nikoli vlastní silou). Práce se však dělají tak, aby se nic nepoškodilo a jednou ji bylo možné třeba i znovu plně oživit – byť by nešlo o laciný špás.

I když na kotli Conrada je po předchozí opravě potřebné udělat jen drobnější úpravy, práce je na této lokomotivě spousta. Kompletovat se opravené díly zpět do podoby historické lokomotivy mají zhruba za rok a půl. „My především stavíme novou část komína s bání – a hodně práce bude i na tendru, kde ke třeba opravit místa poškozená korozí i nárazy; tam musíme rozebrat čelníky a zase dát dohromady,“ řekl Deníku Šprysl. Ušatou pak čekají ještě rozsáhlejší a mnohem nákladnější opravy. Ta se totiž po zrestaurování stane plně provozním exponátem; bude tedy znovu k vidění, jak supí po tratích.

Moderní technologie nesmí být vidět

Opravy parních lokomotiv vyžadují i dovednosti, které dnes nejsou běžné. Patří k nim třeba nýtování, tvarování plechů, speciální kovářské práce, ale i svařování nestandardních materiálů jako třeba vyvařování popraskané litiny při opravě komína. Ano, vedle tradičních technik s prací stejnou jako v době před sto lety se uplatní i moderní postupy včetně svařování – nesmí to ale být vidět.

Kolínský tým si dokáže poradit s lecčím. „Primárně jsme kotláři – a s opravami kotlů jsme začínali,“ řekl Deníku jednatel společnosti. Právě jim také věnují největší pozornost, i když několikrát zde už dělali i renovaci celé lokomotivy: včetně oprav pojezdu, rozvodů… „Dnes tyhle práce necháváme na sesterské firmě v Žamberku,“ poznamenal Šprysl s tím, že práce na kotlích dokáže jeho tým pořádně zaměstnat.

„Pro řadu provozovatelů děláme generální opravy – nebo i vyrábíme nové kotle, pokud oprava není možná či se nevyplatí; starý kotel pak zůstane majiteli jako exponát,“ konstatoval. A vedle českých provozovatelů parních lokomotiv připomněl i zákazníky z Rakouska, Německa, Slovenska, Belgie… Dokonce i z Ruska, pro něž v Kolíně dělali na kotli pro mašinku pionýrské železnice – to však bylo už před nějakými osmi roky: dávno před nynější válkou na Ukrajině, ale ještě i před anexí Krymu.