„Přezouvání se pomalu rozbíhá, objednáváme za jeden až dva týdny,“ řekli například v kolínském pneuservisu George. Cena se zvýšila přibližně o stovku, přezutí hliníkových kol vyjde zhruba na tisíc korun bez daně, plechových asi na 950, záleží na velikosti kol.

Podobně je to v pneuservisu Jaroslava Blechy ve Štítarech. „Čeká se týden až deset dní. Cena se mírně zvýšila - u plecháčů jedno kolo kolem 180 korun, hliník přibližně 200 korun,“ shrnul.

Zítra klidně, za měsíc ne

V kolínském Best Drive aktuálně zájemce objednají klidně na zítra nebo pozítří. Teď mají relativně volno, duben ale už mají takřka plný. Hodně totiž spolupracují s leasingovými společnostmi, z nichž řada má ve smlouvě, že se na letní pneumatiky může přezouvat až od dubna. Cena se zvýšila zhruba o 15 procent, takže činí od 400 korun až třeba po 2500. Záleží mimo jiné na tom, zda se přezouvají malá kolečka, nebo kola třeba na velké BMW. Průměrná cena je kolem 1200 korun.

Z rekonstrukce Třídvorské ulice v Kolíně, březen 2023.
V Třídvorské ulici už se kope, omezení provozu jsou zatím minimální

Někdy se stává, že řidiči takzvaně dojíždějí zimní pneumatiky v letním období. Jak ale varuje manažerka obecného motorismu Autoklubu ČR Veronika Truhlářová, tento zvyk je poměrně nebezpečný. Zimní pneumatika je totiž vyrobena pro použití za nízkých teplot a za jízdy na povrchu typickém pro toto období. Jejími nejdůležitějšími vlastnostmi jsou přitom měkkost a pak i hloubka dezénu.

Delší brzdná dráha i vyšší spotřeba paliva

„Nejenže se v letních měsících zimní pneumatika rychleji sjíždí kvůli své vysoké měkkosti a pružnosti, ale také se vozidlo stává hůře ovladatelným. Brzdná dráha se ve vysokých teplotách výrazně prodlužuje, o to více na mokré vozovce. Také přilnavost v zatáčkách je horší a při aquaplaningu budete mít co dělat udržet auto na vozovce,“ sdělila Truhlářová a zdůraznila, že zimní pneu v létě zvyšuje i spotřebu paliva.