„V původním návrhu rozpočtu připraveném za našich předchůdců byly do silnic plánované čtyři miliardy. Dosud se každý rok investovalo do oprav necelých 700 milionů. A teď najednou přišel úřad s návrhem utratit celý úvěr, který si kraj na opravy silnic bere, v příštím roce,“ nechápavě vrtí hlavou nový hejtman David Rath (ČSSD). „To není možné; takové nejsou ani kapacity stavebních firem, které by ty práce měly provádět,“ vysvětluje, proč 15. prosince budou krajští zastupitelé schvalovat návrh rozpočtu na rok 2009, v němž se na investice do oprav silnic druhé a třetí třídy ve středních Čechách počítá „jen“ s částkou přesahující jednu miliardu. „Proti předchozím rokům jsme to tedy zvýšili – ale reálně,“ vysvětlil hejtman s tím, že podle jeho představ by se v celém volebním období (tedy v příštích čtyřech letech) mělo z úvěru přijatého krajem investovat do obnovy silnic a mostů vždy zhruba po miliardě korun. „Plus další peníze od Evropské unie,“ zdůraznil.

Plánovat opravy příliš překotně je podle Ratha nesmysl hned z několika důvodů. Jako první zmínil kapacitní možnosti stavebních firem, tím dalším jsou peníze, které kraj za opravy zaplatí. „Když bychom po těchto pracích vytvořili velkou poptávku, je logické, že ceny půjdou nahoru,“ připomněl, že jeho úvahy vycházejí i z logiky kupeckých počtů. V neposlední řadě chce nové vedení kraje plánovat opravy tak, aby se zbytečně nekumulovaly, což by mohlo mít za následek kolaps dopravy či přinejmenším neúměrně dlouhé objízdné trasy. Je tedy zřejmé, že dosavadní plány oprav silnic jsou minulostí a přichystané harmonogramy se budou měnit.

Podle odhadů by na uvedení středočeských silnic do přijatelného stavu potřeboval kraj zhruba deset miliard.

Praha/ Přibrzdit velkorysé plány na opravy silnic v okolí Prahy se rozhodlo nové vedení Středočeského kraje. „V původním návrhu rozpočtu připraveném za našich předchůdců byly do silnic plánované čtyři miliardy. Dosud se každý rok investovalo do oprav necelých 700 milionů. A teď najednou přišel úřad s návrhem utratit celý úvěr, který si kraj na opravy silnic bere, v příštím roce,“ nechápavě vrtí hlavou nový hejtman David Rath (ČSSD). „To není možné; takové nejsou ani kapacity stavebních firem, které by ty práce měly provádět,“ vysvětluje, proč 15. prosince budou krajští zastupitelé schvalovat návrh rozpočtu na rok 2009, v němž se na investice do oprav silnic druhé a třetí třídy ve středních Čechách počítá „jen“ s částkou přesahující jednu miliardu. „Proti předchozím rokům jsme to tedy zvýšili – ale reálně,“ vysvětlil hejtman s tím, že podle jeho představ by se v celém volebním období (tedy v příštích čtyřech letech) mělo z úvěru přijatého krajem investovat do obnovy silnic a mostů vždy zhruba po miliardě korun. „Plus další peníze od Evropské unie,“ zdůraznil.

Plánovat opravy příliš překotně je podle Ratha nesmysl hned z několika důvodů. Jako první zmínil kapacitní možnosti stavebních firem, tím dalším jsou peníze, které kraj za opravy zaplatí. „Když bychom po těchto pracích vytvořili velkou poptávku, je logické, že ceny půjdou nahoru,“ připomněl, že jeho úvahy vycházejí i z logiky kupeckých počtů. V neposlední řadě chce nové vedení kraje plánovat opravy tak, aby se zbytečně nekumulovaly, což by mohlo mít za následek kolaps dopravy či přinejmenším neúměrně dlouhé objízdné trasy. Je tedy zřejmé, že dosavadní plány oprav silnic jsou minulostí a přichystané harmonogramy se budou měnit.

Podle odhadů by na uvedení středočeských silnic do přijatelného stavu potřeboval kraj zhruba deset miliard.