Železniční přejezd. Místo, které je často svědkem tragických dopravních nehod, při nichž lidé přicházejí o život. Důvod? Dá se jich najít několik.
Na jedné straně stojí argument, že přejezdy nejsou dostatečně zabezpečené, což se ovšem České dráhy postupně snaží zlepšovat. Příkladem je plné zautomatizování výstražného značení jako na železničním přejezdu poblíž cukrovaru v Ratboři. Eliminuje selhání lidského faktoru. Tato inovace tu bude plně v provozu již od příštího týdne a podobné úpravy budou probíhat i na dalších místech.

Další možností zvýšení bezpečnosti na železničních přejezdech je rekonstrukce vozovky tak, aby se před nájezdem na kolejiště mírně stáčela, což zlepší zorný úhel a zároveň donutí řidiče automobil zpomalit. Tato varianta byla na okrese použita např. na přejezdu poblíž Bečvár.

Na straně druhé většina lidí vidí problém jinde. „Rok od roku se zvyšuje bezohlednost a arogance řidičů aut, kteří možné nebezpečí podceňují a často vjíždějí na přejezdy i když signalizace funguje a jasně říká, že by tam již neměli co dělat,“ komentuje situaci výpravčí v Bečvárech. „Za jeden den tu lehce napočítám čtyři, pět střelců, kteří při přejíždění ani nezpomalí, naopak ještě přidají plyn,“ dodává a dokresluje tím situaci, která se bohužel na našich silnicích děje stále častěji. S tímto názorem se ztotožňují i kolínští dopravní policisté.

Hazardující řidiče nejspíše neodradí ani tragické případy jako byla smrtelná nehoda mladého motocyklisty, který přišel o život na přejezdu v Kořenicích, když na své motorce vjel přímo pod kola projíždějícímu motorovému vlaku. Strojvůdce již neměl sebemenší šanci střetu zabránit.

V roce 2007 museli kolínští dopravní policisté vyjíždět ke třem střetům vlaků s osobními auty. Ve všech případech se jednalo o srážky motorových vlaků. Nikdo naštěstí nebyl usmrcen, ale škody šly do statisíců korun. Jednomu z řidičů policisté naměřili v krvi alkohol. O tom, že následky kolize s mnohatunovými kolosy mívají i horší následky než materiální újmu se ovšem bohužel tento měsíc přesvědčil 21letý řidič osobního vozu na přejezdu ve Veltrubech. Blikající výstražná světla nerespektoval a narazil do boku nákladního vlaku. Utrpěl těžká zranění, která byla neslučitelná se životem.

Z ankety mezi občany se dá usoudit, že jako nejčastější problém vidí především samotné řidiče: „Nemyslím si, že by zde na okrese byly přejezdy nějak nebezpečné. Přijde mi, že nehody spíše způsobují sami lidé, kteří za volantem sedí a nerespektují předpisy,“ komentoval Michal Kovařík, který pracuje jako svářeč. Drážnímu posunovači Vítu Novákovi se jako nebezpečné jeví přejezdy, které bývají na okrajích vesnic a je na nich špatná viditelnost kvůli okolním porostům nebo špatnému sklonu vozovky. „Jinak se spíše přikláním k názoru, že je to především otázka samotných řidičů, kteří často přeceňují své dovednosti,“ dodal.

Martin Petřík