Museli jste v posledním roce zavádět úsporná opatření, například například rušení svačin, výměnu žárovek za úspornější, rušení doprovodných programů?
Před rokem touto dobou se začaly zvedat ceny energií a vstupních surovin. Od listopadu 2021 do srpna 2022 se zvýšila cena za megawatthodinu (MWh) o 500 procent. Naše domovy jsou zaměřené na individuální potřeby klientů, které se snažíme ve všech směrech respektovat. Chceme, aby se u nás klienti měli jednoduše řečeno dobře, vnější podmínky by tedy měly co nejméně zasahovat klientům do života v našem domově. Co se týká úsporných opatření, zaměřili jsme se v posledním roce například na osvětlení, a celý rok postupně vyměňujeme ledkové žárovky. Teď už víme, že máme nižší spotřebu elektřiny. V žádném případě nepřistupujeme k tomu, abychom klientům jakkoli omezili komfort, režim dne nebo stravování.
Mnoho domovů kvůli zdražování muselo zvednout ceny i pro své klienty, týkalo se to i vás?
Úhrady za pobyt klientů v pobytových službách jsou předepsané ministerstvem práce a sociálních věcí a zvyšovaly se na jaře v návaznosti na změnu úhradové vyhlášky v sociálních službách. K navýšení úhrad opět pravděpodobně dojde od 1. ledna 2023. Nyní zejména pracujeme na optimalizaci procesů, abychom co nejvíce snížili náklady naší organizace na provoz. Například zavádíme další moderní technologie a zjednodušujeme pracovní procesy. Optimalizujeme práci s daty, dokumentací, nastavujeme kontrolingový systém.
Pokud jste zavedli úsporná opatření a v návaznosti na to zdražili své služby, mohli jste se díky zdražení vrátit do standardu služeb, který byl před zavedením opatření?
Standard služeb nelze snížit za žádných okolností. Potřeby klientů jsou různé a podle toho k nim přistupujeme. Postupné zvyšování nákladů však nepokrývá navyšování cen, které nyní na trhu je, a hlavně je nepředvídatelné. Nevíme, jaké ceny čeho budou zítra či za měsíc. Do příštího roku odkládáme investice, které jsme měli v plánu a není nezbytně nutné je realizovat ještě letos.
Nemůže ovlivnit komfort klienta ani ten, který se týká stravy?
U nás je i jídlo terapie, nelze zrušit např. jedno denní jídlo nebo snížit jeho kvalitu. Pro spoustu seniorů je jídlo hlavní a oblíbenou aktivitou dne. Náš standard je vysoký. Snižovat množství, kvalitu ani frekvenci nebudeme. Jednáme s dodavateli o výhodnějších cenách surovin, děláme výběrová řízení na dodavatele, sledujeme sezónní nabídky surovin apod. a podle toho případně upravujeme jídelníčky.
Plánujete před zimou zavést nějaká další opatření? Jaká konkrétně?
Úsporná opatření postupně nastavujeme v průběhu celého roku. Asi jsem se ještě nezmínila o tom, že kromě úsporných žárovek jsme úplně změnili systém vytápění domova tak, abychom nebyli závislí na dodávkách plynu, a výrazně jsme zefektivnili celý systém vytápění. Zamýšlíme se i nad dalšími možnostmi vytápění, to by pro nás však znamenalo velikou investici.