Byty, které byly původně vystavěny pro zaměstnance TPCA tzv. investiční pobídkou, byly dle nařízení vlády po dobu 20 let vázány dotační podmínkou, kdy se nájemné v těchto bytech mohlo zvyšovat pouze o inflaci. „Postupně končí dvacetiletá udržitelnost, takže se nám s vládou podařilo vyjednat rozvolnění podmínek,“ vysvětluje starosta Kolína Michael Kašpar. „Z celkového počtu 851 bytů bude postupně až do roku 2026 uvolňováno 651 z nich pro využití města, Toyotě jich zůstane 200,“ uvedl Kašpar.

Automobilka navíc bude městu za každý z těchto bytů měsíčně platit 415 korun za administrační náležitosti. V červnu 2024 končí dotační lhůta u prvních bytových domů v uvedených lokalitách, byty se budou postupně převádět do městského bytového fondu. „Stávající zaměstnanci Toyoty se stanou nájemci městských bytů a dle uzavřené nájemní smlouvy na 1 rok bude stanovena výše nájemného jako v běžných městských bytech za aktuální ceny schválené radou města,“ sdělil Michael Kašpar. Pro městský rozpočet to tak jsou finanční prostředky navíc.

Zbylých 200 bytů, kterou budou nadále přednostně sloužit pro zaměstnance automobilky, však budou primárně jako startovací pro nové pracovníky.

„Ti si je budou moci pronajmout na jeden rok, s možností prodloužení maximálně na tři roky, aby měli dostatek času sehnat si vlastní bydlení, našetřit na hypotéku a podobně. Takto to mělo fungovat i původně, ale nebylo tomu tak a někteří zde bydlí po celých dvacet let,“ prozradil kolínský starosta.

Pro stávající nájemce to neznamená, že se budou muset okamžitě vystěhovat. Nicméně uvolněné byty už město kromě zmíněnou dvoustovky nebude muset blokovat pro zaměstnance Toyoty a bude je moci nabízet vlastním zájemcům a městské bydlení. „Ze začátku dává startovací bydlení smysl, ale Toyota sama chce své lidi motivovat k tomu, aby si následně pořídili bydlení své. Pro nové nájemníky platí cena 143,50 za metr čtvereční,“ doplnil Michael Kašpar. Za 80ti metrový byt tak lidé zaplatí nájem ve výši 11 a půl tisíc korun měsíčně.