Právě méně cest na úřady slibuje nově chystaný informační systém města. Nabídne portály jak pro občany, tak úředníky; ve výsledku by měli mít občané Kolína možnost vyřídit velkou část agendy on-line, nemuseli by tak směřovat na úřady osobně ve stanovené úřední hodiny.

Nebude to nijak levné, ale zatížit městskou kasu by to nemělo až takovou částkou, 90 procent nákladů totiž pokryje finanční injekce ve formě dotace. Kolín na čtyři nové systémy získal zhruba 7,2 milionu korun. Celkem má investice vyjít na cca osm milionů korun. Informaci potvrdil kolínský místostarosta Michael Kašpar.

Ten oznámil, že Kolín byl zařazený do úspěšných projektů vybraných k financování, v rámci grantu jsou peníze přislíbené, třebaže právní akt ještě vedení města nemá, podotkl. „Jde o modernizaci informačního systému Městského úřadu Kolín. Jsou to čtyři informační systémy, které budeme pořizovat,“ vysvětlil Michael Kašpar

První se jmenuje Portál občana a ten právě zajistí, že se bude dát komunikovat s úřadem na dálku. „Je to platforma, kde si lidé po registraci budou moci vyřídit obrovské množství dokumentů on-line, dokonce by tam měla být možnost platit poplatky pomocí počítače, nebude tak nutné chodit na úřad v úředních hodinách,“ řekl k chystané novince místostarosta Michael Kašpar.

Obyvatelé budou moci vyplnit různé dokumenty a formuláře, včetně žádostí a podobně – a také se tam bude možné zarezervovat přímo na různé obory. „Chceme, aby byl systém propojen i se ztráty a nálezy – aby lidé věděli, co se tam nachází,“ řekl.

Na druhé straně je potom Portál úředníka – a jak vyplývá z názvu, půjde o systém pro samotné pracovníky úřadu. „Je to nástroj pro úředníky, který dává dohromady různé agendy do jedné – tedy vše, co potřebují ke své práce. Nebudou hledat v několika různých agendách, ale pouze v rámci jednoho Portálu úředníka,“ vysvětlil místostarosta. V praxi by to podle něj mohlo znamenat zefektivnění práce, snížení množství formulářů a papírů, které na úřadu jsou, podotkl.

Další věcí, která je ryze praktickou pro ty, kteří musejí něco vyřizovat například na odboru dopravy, či odboru správních činností a přestupků – kde si lidé mohou zařizovat cestovní pasy nebo občanské průkazy – je nový vyvolávací systém. „Ten, co máme, je výrazně zastaralý a propojení s webovým rozhraním není ideální,“ řekl místostarosta.

Novinka bude propojená s Portálem občana, vysvětlil, takže lidé si budou moci zkontrolovat, kde mají být, systém je i sám upozorní. „Je to dobrá věc, myslím si, že by to mohlo umožnit efektivnější odbavování klientů,“ podotkl.

Posledním systémem, na který město dostane peníze v rámci dotace, je nový redakční systém webových stránek města. „Máme alokované peníze na nový web. Systém, který máme, už má nějakých pár let za sebou, informace na něm jsou, nejsme ale spokojeni s tím, jak vypadá a jak je – spíše jak není – intuitivní,“ vysvětlil Michael Kašpar.

Kolín se tak chce vydat po cestě měst, která mají ocenění za webové stránky – vedení města procházelo takové stránky. „V příštím roce chceme spustit kompletně nové webové stránky, aby byly přehledné, bylo tam vše a byly moderní,“ dodal.