Špatně viditelné značky, které se v letních měsících schovávají za bující zeleň okolo rostoucích mohutných stromů, trápí nejednoho občana Kolína. Někde navíc svislé značení chybí úplně, přitom by tam své opodstatnění mělo. Přehlédnutí dopravní značky může mnohdy znamenat nebezpečí nejen pro řidiče, ale i pro chodce, který vstoupí na přechod, který řidič nezaregistruje a možné tragické vyústění situace je na světě.

I na tyto neduhy upozorňoval Kolínský deník pan Holík, kterému vadil především špatně značený přechod pro chodce v Benešově ulici. „Je to problém již několik let. Přechod, který leží směrem od Kauflandu u odbočky na sídliště, nemají možnost jedoucí vozidla takřka vidět. Místní si už dávají pozor, ale řidiči z jiných měst nejsou prakticky nijak varováni,“ popisuje Holík přechod, přes nějž denně přejdou stovky obyvatel přilehlého sídliště, kteří míří za nákupy.

Nové značky město přidat neplánuje

Nespokojený občan navíc poukazuje na to, že zde kvůli stojícím vozidlům byla nezřídka i špatná viditelnost pro samotné chodce, kteří bezpečnosti nedbají a vbíhají do silnice bez řádného rozhlédnutí. Stížnost čtenáře také mířila k tomu, že značka upozorňující na přechod není v přebujelém listoví stromů vůbec vidět, ale Deník zjistil, že se zde tato konkrétní značka vůbec nenachází. Ovšem podle předpisů ani nemusí. „Pokud se přechod pro chodce nachází v rámci křižovatky, zákon neukládá nutnost zřizovat před místem svislé dopravní značení. Zde by měl řidič přechod předpokládat,“ vysvětluje Jiří Jeřábek, vedoucí kolínského odboru dopravy, pro jehož odbor je nyní prioritou obnovit na přechodech vodorovné pruhy.

„Bezpečnost rozhodně nepodceňujeme. Kolín má podstatně více svislých dopravních značek, než je ve srovnání s jinými městy obvyklé. Zasazovali jsme se pro výstavbu zvýrazněných značek v rizikových oblastech, jako jsou například školy. Nové značení je však finančně náročnou záležitostí a v současné době žádné nové přidávat neplánujeme,“ dodává vedoucí odboru.

Co se týče značek, které zakrývají větve stromů, o ty by podle Jeřábka mělo být postaráno ještě dříve, než se zeleň rozroste do té míry, že brání viditelnosti. „Na tyto úkony má s městem Kolín smlouvu společnost AVE, která, jakožto i správce zeleně, by měla zajistit ořez ještě před rozkvětem stromů, který se dá v daných měsících předpokládat,“ doplňuje vedoucí s tím, že i pracovníci odboru dávají v případě zjištění závad podněty přímo Odboru regionálního rozvoje.

Podle společnosti je zeleň, která by mohla bránit ve výhledu na dopravní značky pravidelně monitorována. „Při pravidelných pochůzkách pracovníci podávají informace, kde by se mohl vyskytnout problém. My soupis daných míst poté předáme zástupcům radnice, kteří musí podle smlouvy provést objednávku na případnou nápravu,“ popisuje postup Věra Suchomelová, jednatelka AVE Kolín.