„Obeslali jsme evropské výrobce,“ předeslal první místopředseda Asociace krajů ČR, hejtman Pardubického kraje Radko Martínek s tím, že kontrakt na nákup nových souprav bude celkově za více než osm miliard korun. „Je to největší podobná zakázka v dějinách regionální dopravy. V roce 2012, kdy pravděpodobně první vlaky přijdou na naše koleje, dojde k úplné revoluci, protože se konečně začneme přibližovat v regionální dopravě tomu, co je standardem v okolních státech, jako je Rakousko, Německo či Švýcarsko,“ dodal.

Tendry by podle jeho slov měly být vypsány během příštího roku. „Letos se to určitě nestihne. Musíme nejprve udělat přípravné práce, pak se vypíší výzvy na evropské peníze,“ uvedl a upřesnil, že kraj si bude vybírat dopravce (nemusí to být jen jeden), kteří se pak budou ucházet o evropské peníze. Ten, který je získá, pak vypíše vlastní tendr na nákup nových souprav. „Dopravce bude potřebovat dlouhodobou smlouvu, ty by měly být uzavřené do konce roku,“ odhadl Radko Martínek.

Do jaké míry se tedy změní současná situace, kdy jsou jediným provozovatelem železniční dopravy České dráhy? „Chceme regionální dopravu stabilizovat, což by se mohlo podařit, a směrnice Evropské unie nám nenařizují, abychom dělali výběrové řízení na provozovatele. Znamená to tedy, že vše pečlivě zvážíme a věc je v podstatě na vůli každého kraje, aby se rozhodl,“ odpověděl místopředseda Asociace krajů.

Ve Velimi se zástupcům krajů předvedly soupravy Škody Vagonky Vítkovice, konkrétně jednotka 471 Elefant. „Ta je již v provozu u Českých drah, její rychlost je 140 km/hod a je určená především na velké aglomerace jako Praha, Ostrava případně Brno. Elektrická jednotka přepravuje kolem 300 sedících cestujících,“ uvedl přednosta Zkušebního centra Velim Miloš Klofanda.

Dalším zúčastněným výrobcem byla švýcarská firma Stadler, která přivezla čtyřvozové, taktéž elektrické regionální vozidlo, jež u nás na síti Správy železniční dopravní cesty zatím nejezdí, ale vozidla už na území naší republiky zajíždí.

Třetí Siemens předvedl dvouvozovou motorovou jednotku pro 80 až 100 cestujících, čtvrtý polský výrobce nasadil na ukázku motorovou třívozovou jednotku, jež dovede vyvinout rychlost 120 km/hod.

Cena jedné soupravy se pohybuje od 55 milionů do 150 milionů korun.