Lokomotiva je určená pro vlaky typu Eurocity, Intercity tak, aby cestující mohli třeba z Berlína do Vídně dojet s jednou lokomotivou a jedním strojvedoucím a také co nejrychleji tak, aby doprava po železnici dobře konkurovala dopravě silniční. „Kolínu se určitě nevyhne, Kolín je důležitý železniční uzel,“ dodal Vojtěch Kocourek, náměstek pro železniční a veřejnou dopravu ministerstva dopravy.

I laikovi se vtírá otázka, proč se České dráhy dvacet let po revoluci rozhodly pro lokomotivu České výroby. Nebylo by bývalo jednodušší zadat její vývin už známým výrobcům? „Zlom vidím už v roce 2002, kdy České dráhy jakožto státní organizace byly transformované na akciovou, tedy obchodní společnost. Tím pádem bylo třeba něco nabídnout. Zde se rozhodlo, že půjdeme cestou podpory českého průmyslu, který má bohatou tradici,“ soudí Vojtěch Kocourek. Koupit lokomotivy od známých zahraničních výrobců by podle jeho slov pro Českou republiku výhodné nebylo. „Musíme dbát, aby to byla práce pro české ruce. A to se, myslím, podařilo. Opět vyrábíme, tramvaje, náš kolejový průmysl se zvedá tam, kam patří,“ pochvaloval si.

První dvě třísystémové lokomotivy ŠKODA 109E vznikly v plzeňské Škodovce a jejich zkoušky dosud zahrnovaly i ladění trakce a pomocných pohonů, nastavení některých dílčích přístrojů (například pantografy, ventilátory apod.). Tato etapa bude na zkoušené lokomotivě ukončena již v prvním prosincovém týdnu. Pak bude nová lokomotiva Š 109E ve výrobním závodě v Plzni zevrubně prohlédnuta, bude zkontrolováno dotažení všech šroubových spojů, zkontrolovány přístroje a další uzly a části. Na přelomu ledna a února se tento stroj znovu vrátí na velimský okruh a spolu s druhou vyrobenou lokomotivou se zúčastní dalších testů.

Škoda Transportation už novou lokomotivu slavnostně představila na letošním zářijovém veletrhu dopravní techniky InnoTrans v Berlíně. České dráhy objednaly celkem 20 lokomotiv ŠKODA 109E. Jde o první lokomotivu Českých drah pro komerční provoz s rychlostí 200 kilometrů v hodině, její vývoj trval čtyři a půl roku. Mašina váží kolem 86 tun, její design navrhla firma Porche a jedná se o první lokomotivu v Evropě schválenou podle evropských norem TSI a prvním strojem světa s maximální rychlostí 200 kilometrů za hodinu, který plně odpovídá požadavkům na pasivní bezpečnost CRASH podle nové evropské normy EN 15 227, podle Euro NCAP by 109E měla pět hvězdiček. Do této chvíle najela teprve 19 tisíc kilometrů.

Perličky o nové mašině:

- Brzdy jsou postaveny s využitím hliníkových kotoučů, třeba jako u současných špičkových soutěžních automobilů.
- Stěna mezi kabinou a strojovnou musela při zkoušce odolat požáru po dobu celých patnácti minut.
- Lokomotiva bude vysoce odolná i vůči nárazu do překážky. Tomu odpovídá konstrukce – například v oblasti kabiny strojvůdce jsou deformační zóny, které mají při případné kolizi za úkol pohltit velké množství energie. Obdobným způsobem je navrženo i upevnění pluhu před lokomotivou. Třeba při extrémním nárazu v rychlosti 110 km/h do překážky typu nákladního vozu s cisternou o váze 15 tun kolem strojvůdce zůstane nepoškozený a nedeformovaný prostor.
- Nová lokomotiva je schopna takzvané rekuperace – při brzdění totiž vrací část energie do sítě, což má pozitivní vliv na provozní náklady.
- Lokomotiva obsahuje třicet kilometrů kabelů a více než deset tisíc elektrických spojů a spojení.